Din hårbotten kanske reagerar på SLS (sodium lauryl sulfate). Det är en tensid som gör rent och som gör att schampot skummar, men som också kan vara väldigt irriterande för huden. Du kan googla och läsa massa om detta.
Om jag vore du skulle jag prova ett schampo utan SLS, det är mildare för hårbotten. Men det kommer nog ta ett tag innan hårbotten vänjer sig vid det mildare schampot så räkna inte med att håret blir mindre fett med en gång. Torrschampo är en räddare i nöden Även här finns mildare/renare varianter än de vanliga torrschampona.
Det finns en uppsjö av olika schampon som uppger sig vara naturliga och/eller ekologiska och därmed mildare för hårbotten, men läs innehållsförteckningen noggrant. En ekomärkning är ingen garanti för ett milt schampo. Så kallade schampokakor är ofta mildare än flytande schampon, men det kan vara ett stort steg att gå från vanligt schampo till oljebaserad schampokaka. Ett mildare schampo utan SLS tror jag är ett bra mellansteg.
Obs, om du är sugen på att testa schampokaka så köp inte från Lush, de innehåller nämligen SLS.