• ChiliFrö

Vi med BF Juni 2015

Hej igen!

Ny har vi kört igen magsjukan för andra gången på tösen och första på mig :/
    Fast jag är inte helt säker på att de va magsjuka jag hade.. kräktes 5 ggr igår kväll men illamåendet kom och ökade med sammandragningar.. Hade 1 sammandragning var 6-8 minut, efter kontakt med fl så stanna jag hemma och vila.

Gott kelsson att allt så fint ut och grattis till pojken :D

Emtfb kommer inte ihåg vilket märke de är på vagnen :/

• ChiliFrö

Sammandragningarna håller i sig här och min bm sa igår att "vi hoppas du tar dig över v 32 så har ni inte så lång neo tid" så pga mkt snabb först förlossning så ska vi nu åka in till förlossningen vid minsta lilla känning eller oro. Sexförbud eftersom det hade öppnat sig och ett extra ul sk bokas för att kontroller om hela slemproppen är upplöst eller bara lite. Men som  bm sa man öppnar sig ju inifrån så förhoppningen att det finns någon slempropp är väldigt liten. 

Är lite nere och hängig i mitt allmäntillstånd vilket kanske är bra så jag inte orkar med förstora grejer.. :(

Har för mig att bm sa att mitt blodvärde va 19 eller om de va järnmättnad eller är det samma sak? Va mycket info igår..

Sf-måttet va 27cm igår och är i v 27, ingen aning hur de är på strecket :P

Jamtlandstaus: Jag förstår att ni längtar hem! måste va hemskt att inte bo "hemma" :O

Kelsson Det positiva med att flytta till större är att det går ganska fort att få ordning :)

Emtfb: ingen blogg hos mig :/

• ChiliFrö
    Kelsson1 skrev 2015-03-13 06:44:41 följande:

ChiliFrö: Du har inte blivit beordrad sängläge då? Tycker du gott kunde testa bara ligga ner ett tag o se om det blir bättre. Håller tummarna att du får gå så långt som möjligt innan det är dags.
    Har inte gått speciellt fort att få ordning, vi har saknat garderober så det mesta ligger fortfarande i lådor. Får försöka göra ett ryck i helgen.

Ne inte beordrad men bm sa att de var mycket viktigt med mycket vila och ligga mycket men gissar att det kommer i samband med det nya ul vilket troligen blir nästa vecka.

Jag är så stilla som bara går. men så länge inget finns på papper kan jag inte bli sjukskriven och då kan inte heller  min sambo gå hem "akut" på pappaledigt för tösen så det är lite moment 22.. Han har tagit ut pappa ledigt alla helger eftersom vi inte har dagis då och på veckorna är han hemma en del ändå för han jobbar skift. Men vissa dagar blir det mycket ensam tid och då har vi turen att han snälla släktingar som kommer och hjälper mig. 
    Det jobbigaste sitter nog ändå i huvudet, känslan att vara otillräcklig för barnet man har.. Men någonstans hoppas jag ändå att slemproppen sitter kvar och det inte har öppnat sig.. Hoppas bm "kände fel".. 

Jaså men när flyttade ni in? Förstod som det inte var så längesen?

Vi tvingas börja med renoveringar i nästa vecka pga vi fick en takläcka i vardagsrummet.. Hade hoppats vänta till hösten men det har blivit värre och värre sista månaden så vi har haft hinkar på golvet i ett rum.. :O Tur vi hitta en firma som kunde omgående. och att min mamma byter jobb så hon har semester hela nästa vecka så jag och tösen sticker till henne! Ibland flyter livet på bra ;)

• ChiliFrö
    Kelsson1 skrev 2015-03-14 10:15:32 följande:

ChilliFrö: Men se till att kräva sjukintyg där det står att de beordrar sängläge! Förstår att det inte är möjligt att ligga ner med ett litet barn springandes omkring men hoppas att du får det på papper snart.
    Vi flyttade in förra helgen men kaoset stör mig, vill att alla lådor ska vara uppackade NU (orkar dock bara kanske med en låda per dag om ens det på grund av illamående).
    Vad tråkigt att tvingas till renovering innan ni känner er redo, hoppas det går smidigt. Tur att ni har hjälp av nära o kära, mina bor så långt ifrån att jag får vara glad över att mormor kom på besök o tar hand om dottern nu över flytten.

Ja är det så allvarligt som bm gissar så måste jag ju ligga ner så då måste dom sjukskriva mig så gubben kan va hemma..

Ja då är de rätt nyss ;) Ja visst är kartongerna irriterande :/ tyckte de va bra när vi flyttade till huset när man kunde gömma alla kartonger i ett rum och stänga dörren sen plocka en i taget.. ;)

Ne det känns motigt men vi fick en kanon offert i fredags som vi kommer tacka ja till så nu känns det bra igen :) men det drar med så mycket annat.. tapeter ska vi försöka titta på i veckan.

De kanske jag i och för sig kan men kan min man ta sån där akut pappaledighet då`? Jag är ju redan hemma från jobbet.

Jamtlandstaus skrev 2015-03-14 23:32:38 följande:

Låter ju lite oroligt för dig Chilifrö! Du kan inte sjukskriva dig själv då en vecka i väntan på UL?

• ChiliFrö

Hej igen..

Skulle aldrig skrivit att allt flyt på och vi hade tur på fredag den 13... I måndags lunch grävde kommunen av vår internetsladd.. Ungefär samtidigt som min sambo började riva innertaket i vardagsrummet och inser att det är mögel, svamp och dolda fel i taket.. Tisdag kom snickarna för att titta och göra bedömning av just den takbiten och svaret va, kontakta advokat och antingen kräv fd ägare på del av renovering eller häv köpet detta hade dom tydligen gömt med flit och visste tyckte vår snickare.. så nu väntar vi på besiktningsman som ska komma denna veckan tror vi..
    Min telefon gillar inte fl sidan så mina inlägg jag försökt skriva via den har inte velat publicera sig.. Kommunen "hade inte märkt" att dom grävt av vår sladd förrän torsdag em så vi fick inte tillbaka det förrän i fredags..

Igår hade vi en fd anticimex besiktningsman här som kröp på vinden för att se hur mycket mer som va skadat och de är hela baksidan av hustaket, dvs halva taket..

Hade iallafall sambon hemma hela veckan för han hade tagit ledigt så han skulle kunna hjälpa snickaren :)

Idag ska vi på ul iallafall. skulle varit där i förra veckan men dom ringde och avboka mig :O och flytta till idag..

Just nu har vi sämre flyt än nånsin...

emtfb skrev 2015-03-19 10:24:50 följande:
    Hur är det med dina sd nu? Har du blivit sjukskriven??

Jo dom är ungefär som förut men håller i sig längre tycker jag och blir starkare.

Nu hoppas jag det vänder från och med idag!

• ChiliFrö

Ursäkta dröjningen... Kommunen hade grävt av internet igen måndags när vi kom hem då va klockan efter 16 så det va för sent att Men nu är vi online igen! :P Får se hur länge ;)

Vi är väl mest inne på att använda hävningen som ett tryck på dom att betala men sen känner vi också att vi inte vet vad mer som är fel.. det är inte det först dom gömt undan precis  :(

Den  råsponten som vi har blottat när vi rev ner ett innertak är ju helt förstörd, både mögel och svampar..
    Resten av det på baksidan är fuktskadat och delvis mögligt så det blir ungefär 70m2 med råspont. Vi fick faktiskt ett bra besked igår från takläggaren, dom kommer stå redo att börja jobba så snart det är besiktigat! Vi slipper alltså glida längre bak i kö! Fantastiskt!!!

Ul gick jattebra! Bebisen växer helt perfekt och allt ser helt normalt ut, "rätt" vikt för tiden. Livmodertappen är något påverkad och har krympt 1 cm sen vi va inne i v 25 så det va inte optimalt men läkaren va inte orolig. Hon sa att det är fortfarande 4 cm kvar innan det börjar öppna sig och om 1cm försvinner var 3vecka så har du 12v kvar innan livmodertappen är utplånad. eftersom jag är i v29 tyckte hon inte att jag skulle oroa mig men fortsätta ta det lugnt i den mån jag kan och göra allt som känns okej.
    Jag frågade hur det kom sig att min bm trodde jag va öppen och det förklarade hon med att livmodertappen tydligen hade slappnat av och mjuknat redan och bm nog verkligen ville få detta kontrollerat med tanke på den snabba förlossningen senast och även pga den stora mängd sd som jag har.
    så nu känns det bra men jag ska försöka ta det lugnare i fortsättningen och min man pratade med sitt jobb i år som gav honom klartecken att ta mer pappaledigt om så behövs!

Känns som det vänder nu! :)

Babynestet är ju helt underbart!!! Vill du göra på beställning? :P

Jag kommer nog lite sakta börja packa bb väska rätt snart. kanske om ett par-3 veckor. Vi planerar för att åka hem typ samma dag eller dagen efter, har mycket dålig erfarenhet från bb så jag vill inte ligga kvar där för länge...

Det jag tänker packa är 2 uppsättningar kläder till bebis en i storlek 44 och en i 50,.
    Filtar i flera tjocklekar och material. Dottern hade vi inte på några kläder förän vi åkte hem.. lite hygien artiklar och något  ombyte.

• ChiliFrö
    emtfb skrev 2015-03-26 00:00:12 följande:
    Okej men dom kommer få betala det? Borde va dolda fel, speciellt eftersom de känns som de varit länge? Med tanke på möglet o svamparna.

Dryg kostnad att byta ut råsponten också :( om ni nu får betala själva alltså.

Vad bra att ni håller koll & ja ta de lite lugnare så inte bebis kommer alldeles förtidigt :)

Skönt att han kan ta pappaledigt om det behövs.

Haha hade jag haft tid, så absolut kunde jag gjort det. Med en trotsig snart 2åring o jag gravid med noll tålamod så orkar jag fan inte sy nå mer haha tyvärr :p

Jag hoppas verkligen inte vi heller blir kvar länge denna gång, fyfan har inte heller nån bra erfarenhet från det.

Vi vet inte.. vi väntar på den besiktningsmannen som advokatfirman använder så han får ge ett utlåtande sen avgör advokaten om vi ska gå vidare..

Ja det är det.. vi hade räknat på ca 50-70k för takbyte, vi har mycke händigt folk i omgivningen som skulle hjälpa oss men det har kommit till väldigt mycke konstiga grejer på vägen.. tex att orginalritningen visar fel taklutning på 4grader så vi kunde inte lägga den plåten vi tänkte bland annat.. så nu är vi uppe på 200k istället.. visserligen inkl allt arbete då vi känner att vi inte hinner/orkar fixa med det nu.
    Tanken var när vi köpte att taket skulle byts inom några år för vi trodde inte de va dåligt att de  regna in :( så nu är de akut..

haha ne jag kan tro de ;) är de svårt att sy ett?

Jaså va hände dig?

Kelsson1 skrev 2015-03-26 06:29:28 följande:

ChiliFrö: Fortsätter hålla tummarna för er i alla hänseenden!
    Vad var det som var dåligt med BB?
    Jag låg inne på avdelning i 5 dygn för mitt blodtryck men har bara bra upplevelser, tyckte att det var tryggt att vara under kontroll och ha allt serverat färdigt

emtfb: Hoppas inte att andra går fortare än första men risken finns, för mig sa de förra gången att blir det en till så måste jag åka in på första värken annars finns risk för att jag föder hemma. Jag blev igångsatt och från det att jag fick värkstimulerande dropp till att dottern var ute tog det bara 3 timmar...

jo det är klart att all service va smidig men allt va så struligt för oss med övernattningar för min man då vi fick byta sjukhus som bara hade salar och inga enskilda rum.. ett barn skrek nästintill oavbrutet i 1,5 dygn på vår sal...
    Vi har dock valt det sjukhuset igen för att dom va som himla bra på förlossningen! Därför "räknar" jag med att åka hem direkt ;)
    Men bebisens hälsa går givetvis före!

Karro80 Usch för nästäppan :( är tät i perioder och klarar mig på nätterna iallafall. Hoppas det lättar för dig snart!

• ChiliFrö
    emtfb skrev 2015-03-26 21:35:51 följande:
    Oj det var snabba ryck, skönt. Men kanske inte när det går så fort! :)
    ChiliFrö skrev 2015-03-26 08:52:58 följande:

Vi vet inte.. vi väntar på den besiktningsmannen som advokatfirman använder så han får ge ett utlåtande sen avgör advokaten om vi ska gå vidare..

Ja det är det.. vi hade räknat på ca 50-70k för takbyte, vi har mycke händigt folk i omgivningen som skulle hjälpa oss men det har kommit till väldigt mycke konstiga grejer på vägen.. tex att orginalritningen visar fel taklutning på 4grader så vi kunde inte lägga den plåten vi tänkte bland annat.. så nu är vi uppe på 200k istället.. visserligen inkl allt arbete då vi känner att vi inte hinner/orkar fixa med det nu.
    Tanken var när vi köpte att taket skulle byts inom några år för vi trodde inte de va dåligt att de  regna in :( så nu är de akut..

haha ne jag kan tro de ;) är de svårt att sy ett?

Jaså va hände dig?

Okej håller tummarna på att ni slipper betala. Men vaa? Hur stort är det som ska bytas? Ska ni byta hela taket? Låter vääääldigt dyrt. Men ni gör ingenting själv eller? Ska ni ha falsad plåt? Min sambo är takläggare därför jag är nyfiken haha. ;)

Nej det är superlätt att sy babynest, testa :D Roligt att använda sitt man gjort själv :)

Nej jag låg ju kvar 6 dagar, tyckte vi liksom blev bortglömda efter nån dag. Amningen kom inte igång, sa att jag ville ge ersättning istället men nej det gick ju inte, gav det kanske 3ggr på sex dagar..
    Det rann aldrig till på mig överhuvutaget, var sjukt stressad över hela situationen o att dom inte kunde förstå mig heller.. Nää fy, tycker inte alls att vi fick bra hjälp.

Ja vi ska lägga om hela :) totalt 235m2 :)
    Vi ska sätta in 2 takfönster, det är dom som drar iväg lite annars har vi fått offert på bandtäcknning och förbete på 450:-m2 vilket är väldigt billigt!
    Det ingår all plåt så som hängrännor, stuprännor, fönsterblek och allt monterat ;)
    Vad säger din sambo för pris? :) av nyfikenhet ;) 

Vi ska bara sätta in innertaket själva, hade tänkt göra mer från början men med tanke på hur jag mår så betalar vi heller och får de klart! :P

Jamtlandstaus skrev 2015-03-27 15:35:35 följande:
    Min första var en störtförlossning på 2,5 h med sonen i  säte - hemskt!!
    Andra med dottern var 5h med dottern i normalläge.
    Så varje förlossning är olika... Även om tendenserna är väl att första tar längst tid och sedan går det snabbare.
    ChiliFrö skrev 2015-03-26 08:52:58 följande:

Vi bytte tak för ett par år sedan och då byttes allt; innertak, takstolar, yttertak. Offerten var på 250k tror jag och efter ROT blev det ca 180k. Så passa på med ROT i år, sossarna vill minska ROT från 50% till 30% Demon

Vi fick igår godkänt på slutsamrådet så i morgon flyttar vi hem! Skrattande Visserligen ingen tvättmaskin som funkar ännu men hoppas att specialrören som beställts kommer snart så även den kommer i drift.

Oj vilka förlossningar.. Här tog första knappt 4 timmar så vågar inte annat än att tro att de går fortare :/

Ja vi kommer absolut utnyttja roten! 

Karro80 skrev 2015-03-27 21:00:03 följande:

Nu har vi beställt vagn! Blev en Emmaljunga Double viking 735. Tycker sonen satt bäst i den. Hoppas det blir bra! Konstigt att tänka sig att vi om några månader ska ha två barn att köra i vagnen. Men det ska bli sååå spännande och mysigt!

Å så lyxigt! vilken färg blev det?
    Ja visst är de sjukt när man tänker på de? :)
    Helt overkligt men ändå självklart på något sätt?

• ChiliFrö
    emtfb skrev 2015-03-28 21:58:12 följande:
    Okej, det men det tyckte han lät billigt med 450kr m2 om hängrännor o allt ingick, de kostar ju ändå 150kr löpmetern. :)

Takfönster kostar väl endel också per styck.

Nu la ju min sambo om vårat tak för typ 2år sen, bandtäckning på 300m2, utan råspont o takfönster. Vi betala ca 30.000kr för allt. Men då gjorde han det själv också.

Ja men absolut, hälsan o bebis går ju före allt annat. Då får det kosta. :)

Oj men det var bara takplåt då eller? :O 
    Tror typ de va 50-60k i material. 
    Jag ska ju dessutom ha ett antal specialtillverkade blomlådor till fönstren och garageuppfarten :P som den trädgårdsnörd jag är :D :D

Ja vi hade egentligen tänkt göra mycket själva men de va innan det blev akut.. :/

emtfb skrev 2015-03-28 22:00:54 följande:
    Men oj, jobbigt :(

Absolut de är jag införstådd med, att alla förlossningar är olika. Har hört att de går fortare med andra barnet bara :)

Jag som är livrädd att inte hinna in :p

Samma här.. Eller jag är inte så rädd men min sambo... När vi blev omdirigerade sist så sa jag  direkt att vi inte kommer hinna in.. Känner jag likadant nu så stannar vi hemma och ringer ambulans.. Kommer inte vilja ha samma panikkänsla i bilen igen..
    Vi har ju badkar ;) perfekt att föda i :D :P

Karro80 skrev 2015-03-29 14:15:40 följande:

Fanns inte mycket att välja på ChiliFrö. Nya modellen fanns bara i svart, men sen hade vi nog kanske valt det ändå... Hoppas den hinner komma innan bebisen. Den släpps v.17 och sen var det många bokningar så var ytterligare lite väntetid. Vi är ju två hemma i början i alla fall så då får vi köra varsin vagn annars.

Jaha, vår blir nog också svart, fast jag egentligen skulle vilja ha färg men men..
    Vi ska också  va hemma båda. Sambon tar pappaledigt juni-1a sept :D

Imorgon BM igen! ska bli skönt att träffa henne. Ta prover och se om jag lyckats "äta Upp" mitt blodvärde. Hon ska även räkna på antalet sd i vila.. 

Hur mår ni andra annars? Man ska ju må ganska bra nu ;) 
    Ska ni fixa något barnrum,har ni isåfall börjat? Här är de tänkta rummet belammrat med möbler från kök och vardagsrum eftersom vardagsrummet är evakuerat.. Men nästa helg hoppas jag kunna börja ordna lite.. ingen målning eller tapetsering men inredning :D
    Hur vidskepliga är ni? Monterar ni spjälsängen innan förlossningen eller inte?
    Förra gången va den monterad när vi köpte så det fick den fortsätta vara... Nu är den dock omonterad.. Vill gärna sätta ihop och bädda men vågar inte än :P

Stackars er... Jag gör alltid föööööör långaa inlägg :P

• ChiliFrö
    Kelsson1 skrev 2015-03-31 06:36:32 följande:

ChiliFrö: Jag ska också till BM idag, har mått sämre igen så vet inte om jag orkar jobba ens 50% hela vägen ut . Får se vad BM tycker.
    Vi har inte monterat vaggan än men vi har ju till 17/6 på oss och vi måste bli av med lite saker först innan den ryms, annars har jag inga problem med att montera upp den . Nu är vi inte heller helt säkra på att vi kommer att använda vaggan, kanske vi investerar i en bedside crib istället (skulle det skrivits ihop istället?, ni förstår nog vad jag menar )

Usch då! Hoppas du får va hemma! Det är inte värt att jobba och må dåligt.. Hur många gånger är man gravid som min BM säger.. Man måste sätta bebisen först Hjärta

Åhh jag vill bara pyssla i bebisens rum och göra iordning  där inne men just nu är de förvaring för diverse möbler från vardagsrummet.. helt full knökat.. :/

Tog fram dom allra minsta bebiskläderna igår!! åhh herre va små dom är!! Dotterns 92 t-shirt va lika stor som ett set till bebisen!! Längtar ihjäl mig lite känner jag!

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015