• Kelsson1

Vi med BF Juni 2015

ChiliFrö: Då har vi köpt samma hoppas verkligen att den är bra.
    Men grejen är den att jag redan har haft några förvärkar, som mensvärk som jag kommer ihåg från dotterns förlossning. Hur ska jag skilja mellan förvärk och vanlig värk? När vet jag att den första värken är här och hinner jag åka in till förlossningen när andra värken sen kommer? Om man dessutom ska ringa först...

Emtfb: inte kass i magen men däremot får jag svårt för att andas om jag står still och sammandragningar om jag går för fort (pensionärer med rollator går om mig )

Jamtlandstaus: Min mage har aldrig varit speciellt högt uppe, den var mycket högre upp när jag väntade dottern. Undrar om den kommer att komma högre upp eller om den stannar nere?

Frallanz: Be mannen klocka värkarna så vet du när du nått toppen och att smärtan snart är över för den gången. Vi gjorde inte det förra gången och det gjorde svårt för mig att ta värkarna, kändes som om de bara fortsatte i evigheter.
    Jag vände mig inåt för att hantera smärtan men ska den här gången försöka ta värkarna tillsammans med maken istället för att klara av de ensam.

Minasmahjartan: Välkommen
    Tycker bara inte om att "alla" är beräknade före mig

Malin921: Välkommen
    Orättvist att du också är före mig

• Kelsson1

Minasmahjärtan: Jag sattes igång och från det att värkstimulerande droppet sattes in till att dottern var ute tog det bara 3 timmar. Därför sa de att om det blir en till måste jag in på första värken annars föder jag hemma. Jag är väldigt orolig för det för jag vill absolut inte föda hemma, vill vara på sjukhus o känna mig trygg.

Vincere: Vi har bara några minuter till förlossningen max 15 minuter men eftersom första förlossningen gick så fort är jag fortfarande orolig för att inte hinna in i tid.

• Kelsson1

Karro: Det finns med på "To do list" . Ska försöka författa förlossningsbrev och packa BB-väska o fixa sovplats till bebis gärna den här eller nästa vecka, så kan jag känna mig lugn o bebis kan få komma när han vill sedan

• Kelsson1

emtfb: Ja det med andning är jobbigt motiverar inte en precis till att göra någonting.
    Oj mensvärk också, kanske något är på gång snart

Jamtlandstaus: Var nog inte öppen något men limodertappen var nog utplånad tror jag. Jag sattes igång på grund av begynnande havandeskapsförgiftning. Oron är mest om maken inte är hemma o måste ta sig hem först, ringa till förlossning och ta sig till bilen osv alla bäckar små gör att tiden tickar iväg. Men får försöka lugna mig med att jag hinner nog in till förlossningen

Minasmahjärtan: Tre timmar med igångsättning är rätt fort med tanke på att det är från när värkstimulerande sattes in till att hon faktiskt var ute. Som du säger brukar det gå fortare med andra så det gör mig nervös. Skönt att höra att man inte är ensam om det

ChiliFrö: Då är det samma blöjhink . Verkar inte vara för bra, maken slängde i en bajsblöja från dottern i den igår kväll o det luktar en hel del på toa nu .
    Dottern är utan blöja annars, sköter kissandet i pottan helt själv väldigt bra men kräver att få blöja på sig när hon ska bajsa, totalt vägrar att göra det i pottan eller toastolen.

Ego: Har idag haft extremt ont i ligamenten i nedre delen av magen så ännu en orsak till att jag inte har velat lämna soffan idag

• Kelsson1

Staffelove: Det gick undan. Håller tummarna att bebis stannar tills snittdatum!

Jamtlandstaus: ingen fara. Får lite panikångest bara jag tänker på att behöva åka in med taxi, tror i så fall mer på ambulans för mina nerver
    Det var inte full HF utan bara begynnande med en del äggvita i urinet men blodtrycket var oförändrat ända in på förlossningen, tror att den började stiga en del under förlossningen. På sätt o vis hoppas jag på igångsättning igen, då slipper jag oroa mig för att föda hemma...

• Kelsson1

ChiliFrö: brukar vi också göra annars men nu testade maken hinken o den klarar definitivt inte av en bajsblöja utan att ligga i någon annan påse först.
    Skönt att föda på dagen så man var utvilad, här sattes dropp in först 23.40 och tre timmar senare var dottern ute så man var inte värst utvilad.

Frallanz: Min plan var hela tiden att försöka klara mig utan epidural men om det kände som att jag inte klarade av det så skulle jag ta den. Det var BM som tyckte att det var dags för epidural när mitt blodtryck började stiga under förlossningen, jag själv hade nog inte velat. Men när narkosläkaren väl kom in och hade fått in slangen så började jag krysta så hann aldrig få någon epidural . Hade nog tänkt försöka klara mig utan den här gången också. Körde med TENS och det fungerade rätt bra i början av förlossningen så kan varmt rekommendera det. Lustgas fungerade inte alls på mig, hatade den gjorde inget med värkarna utan blev bara snurrig och illamående av den.

• Kelsson1

Frallanz: Klart det kommer att gå bra. Förlossning är det absolut häftigaste jag gått igenom och ser verkligen framemot att få göra det igen. Lyssna bara på din kropp och lita på dig själv och din förmåga. Jag lyssnade för mycket på BM och sprack rätt mycket så den här gången ska jag lyssna mer på mig själv o låta utdrivningsfasen ta längre tid.

• Kelsson1

Frallanz: Jag har i hela mitt liv lidit av extrem mensvärk och det är exakt samma som förlossningsvärkar, skillnaden är att mellan förlossningsvärkarna får man vila en stund innan nästa kommer. Därför var jag inte rädd för förlossningen och smärtan. Jag visste att jag kommer att stå ut när jag har stått ut med mensvärken. Mot slutet blev det rätt mycket med det onda men fortfarande värkarna kommer och går istället för att hålla på i evigheter.
    Du kommer inte att tappa kontrollen utan klara det galant

• Kelsson1

Frallanz: Mensvärken har blivit mycket mer hanterbar för mig, till en början försvann den nästan helt men den kom tillbaka efter ett år eller så men inte alls lika farlig som innan dottern. Innan dottern fick jag ta receptbelagd medicin för att klara av smärtan, nu innan jag blev gravid igen räckte det med Ipren.
    Men då känner du ingen värkarna när de kommer, det är som mensvärk men till skillnad från mensvärk som bara fortsätter krampa så har man tid till avslappning mellan förlossningsvärkarna då de håller på bara en begränsad tid innan nästa kommer.

• Kelsson1

Hoppas ni inte har rätt att man har mer hormoner mot slutet o mår mer illa, räcker så bra med illamåendet jag redan har...

Frallanz: Åk in på kontroll, hoppas det gått bra.

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015