Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Vi med BF Juni 2015

emtfb skrev 2015-04-30 21:10:50 följande:

Vilket litet sfmått, om man jämför med mitt :P Fast iofs så går jag ju in i v.35 imorrn o sf måttet ligger på 35, så det är typ lika som förra gången med dottern. 

Hur låg ditt sf vid förra graviditeten? 
    Skönt med lågt blodtryck. Jag har vanligtvis 105/60, men nu är det 120/80 & har legat så hela graviditeten. Så det är positivt att de inte höjts, har inte lust att ligga inne 6 dagar efter fl pga mitt blodtryck, igen. 

Tror inte att det är så litet. Jag följer min kurva som ligger precis över mittenstrecket. Minns inte vad jag hade med dottern o hittar inga gamla appar med måtten inskrivna men jag ser nog ungefär lika ut som förra om jag tittar på bilder...förutom att magen hänger ner lite mer... den obarmhärtiga tyngdlagen

120/80 är ett jättebra tryck! Jag ligger på 105/60 o till min längd (176cm) är det lite i lägsta laget tycker jag. Har aldrig svimmat men ser ganska lätt stjärnor när jag reser eller böjer mig lite hastigt.
  • Jamtlandstaus

Vi har inte direkt diskuterat namn ännu... Blivande storasyster har konsekvent sagt att hon tycker lillasyster ska heta [Awa]/[Abuwa]...å vi hoppas fortfarande att hennes tal ska hinna utvecklas så att vi förstår vilket namn det är hon menar även fröknarna på hennes dagis är engagerade i detektivjakten... Men frågar vi för mycket tröttnar hon o börjar prata/göra annat

Ett favoritnamn som hänger kvar sedan förra gången annars är Ester.

• Jamtlandstaus
    Kelsson1 skrev 2015-05-04 09:31:48 följande:
    emtfb: Problemet för oss är att namnet måste passa både på finska och svenska. Eller kan säga att vi väldigt gärna tar ett finskt namn eftersom det är det språket barnen kommer att ha som modersmål. Namnet vi fastnat för som syrran också vill ha är Niilo så får som sagt hålla tummarna att syrrans man inte vill ha det namnet.
    Niilo var fint! kanske något liknande eller det kanske blir jobbigt...men jag tycker att Nilas är fint. Det är ett samiskt namn och borde väl väl även funka på finska? Kanske stava det Niilas?
    Själv är jag förtjust i det tidlösa namnet Erik, kanske en finsk variant; Erki?

Jättesvårt att föreslå namn för andra då det är så personligt vad man gillar och vilka erfarenheter man har av namnet...
    Hade jag fått en kille hade nog Folke varit populärt... Men tycker annars oxå att pojknamn är svårt!
  • Jamtlandstaus
    {#emotions_dlg.flower} Bf-lista {#emotions_dlg.flower}
    12 Juni emtfb, 2:a barnet, flicka
    12 Juni Karro80, 2:a barnet, ?
    17 Juni Kelsson1, 2:a barnet, pojke
    20 Juni Jamtlandstaus, 3:e barnet, flicka

Föredrar om listan inte ligger i TS då jag mest jämt surfar från mobilen och trådstarten blir så lång...ännu längre om man vill uppdatera av någon anledning...

Vi kan väl vara duktiga på att kopiera listan lite då och då i stället?
  • Jamtlandstaus
    ChiliFrö skrev 2015-05-06 10:37:23 följande:
    Vi va hos bm i måndags och bebisen är fixerad och står mycket djupt. Bm sa att eftersom den står så djupt så är de nog nästan ingen livmodertapp kvar. Så vi hoppas på bebis snart ;)
    Fick en babyshower i måndags också! Massor av goa vänner och familj och massor av fina paket!
    Hur är de i era bekantskapskretsar med babyshower? Någon som fått en eller misstänker att ni får?
    Oj bebis snart Förvånad känns det inte lite läskigt...det är ju ändå ganska tidigt än?
    Jag skulle känna att det var för tidigt och har ingen lust att stifta bekantskap men neonatalvården; verkar opraktiskt, oroligt och trist!

Ingen babyshower här. Om jag skall lufta en fördom så tror jag det är mer förekommande i storstäder och kanske främst bland yngre att anamma traditioner som inte ens har svenskt namn/motsvarighet?
    Själv bor jag ju i en mindre stad i inlandet, är lite äldre samt väntar barn nr 3... Glad
  • Jamtlandstaus
    Mammamia86 skrev 2015-05-09 14:19:15 följande:
    Ny här... Har bf 28/6... :)
    Välkommen! Solig Kul med flera och skönt att inte längre vara sist ut i planeringen Glad
    Vilket barn i ordningen väntar du och vet du vad det är?
  • Jamtlandstaus
    {#emotions_dlg.flower} Bf-lista
    14 Juni ChiliFrö, 2:a barnet,?
    16 juni Gasellen87, 2:a barnet, ?
    28 Juni Mammamia86
  • Jamtlandstaus
    ChiliFrö skrev 2015-05-07 21:46:23 följande:
    Det känns inte läskigt alls om bebisen kommer snart. Jag vill bara ha ut den nu. Är så trött på att vara gravid och får mer och mer åkommor.. Har börjat spy, allt har äter under fm kommer upp därför stannat i viktökning. Restless legs är min sängplatser.. För att gnälla lagom :/
    Efter v 34 så är den färdig i stort sett och måndag är redan 36 så då blir vi inte kvar så länge utan om allt ser bra ut efter 3 dygn så får man åka hem.

Så hinner jag bara till Ullared imorgon och får tvättat upp allt på lördag samt packat klart BB väskan på söndag så är vi redo sen :D
    Ja usch, du verkar ha haft det jobbigt så jag kan förstå dig. Du ligger ju dessutom lite före mig
    Känner mig också ganska klar med att vara gravid men känner för bebisens, familjens och husrenoveringens skull att hon gärna får ligga kvar i magen den dryga månaden som är kvar.

Själv har jag blivit sjuk igen med feber, hosta o ont i halsen Rynkar på näsan immunförsvaret är verkligen inte bra på migdenn graviditet och att vara sjuk så här ofta är inget jag är van vid! Men några dagar i sängen kanske bara gör mig gott...
  • Jamtlandstaus

Uppdaterar listan lite, lägger bla till Huldran som inte fanns med i listan (nu är vi två på 20/6 Glad)

{#emotions_dlg.flower} Bf-lista
    14 Juni ChiliFrö, 2:a barnet,?
    16 juni Gasellen87, 2:a barnet, ?
    20 Juni Huldran, 3:e barnet
    28 Juni Mammamia86, 1:a barnet, flicka

• Jamtlandstaus

Båda gångerna har jag blivit dålig i magen innan så den har tömt ur sig, det kanske är tecknet

Annars är det nog mest ihållande regelbundna förvärkar/sammandragningar (inte mycket starkare än jag haft innan) i flera timmar som gjort att jag till sist åkt in, det avgörande har varit ihållande regelbundenhet.

Min första gick oerhört fort när jag väl kom in; från bara öppen 1,5cm till född tog 2,5h, med sätesbjudning.

Därför fick vi löfte om att komma in i tidigt skede med 2:an så att epidural skulle hinna sättas. Jag var då öppen 4cm o det tog sedan 5h innan hon var ute, normal förlossning.

Så vi får väl se vad luriga 3:an bjuder på...

Ni som fött tidigare, har era barn kommit före, på dagen eller efter BF?

Min 1:a kom efter 8dgr, 2:a kom före 7dgr... Så ingen vägledning där

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015