• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Jamtlandstaus skrev 2015-02-08 22:10:46 följande:

Jag är så trött på att vara sjuk nu!!! Trött, orkeslös, hosta from hell o täta slemmiga luftrör. Har suttit o sovit i drygt två veckor

Superstressande då vi egentligen skulle byggt kök dessa veckor. En vecka kvar av den ursprungliga tiden (hade begärt semester men fått återkalla den). Vet inte hur möjligheten att ta semester tre veckor från nu funkar...

Ang BM så är min ganska mossig men så länge allt är bra fyller hon sitt syfte. Har haft samma alla graviditeter.

Men åh, jobbigt Rynkar på näsan Krya på dig och hoppas du blir frisk snart! 
    Spännande med nytt kök! Vad blir det för något? Vi gjorde om vårat för 2år sen, så jävla roligt att laga mat i nytt och fräscht kök! Glad

kungfumamma skrev 2015-02-09 00:27:47 följande:
    Ja samma här ;) haha blir ju en del köpt ändå, det är ju så himla kul! :p min första är född i slutet av oktober och de här blir ju då 14 Juni. så de kommer ju då att skilja lite mer än 4 månader så kanske inte kommer stämma riktigt. men de gör inget. Jag gillar nämligen med att shoppa haha ;)

Jahaa okej, nej då blir det rätt stor skillnad, iaf nu första åren när dom växer som ogräs varje dag Tungan ute Tur att det är så jävla kul att shoppa då Skrattande

I fredags skickade jag in ansökan om havandeskapspenning, eller graviditetspenning eller vad det nu är.. Glad 
    Så nu hoppas jag det blir godkänt, isåfall slutar jag jobba 14 April. Känner redan nu att det är lite små tungt, mycket spring i trappor och hukande upp och ner. (jobbar ju på ett äldreboende, på natten.)

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-10 05:36:01 följande:

Emtfb: vilket kök satte ni in, är ni nöjda så här två senare? Har ni kommit på något ni skulle gjort annorlunda idag? Gäller att samla på sig erfarenheter medan man fortfarande kan

Till något helt annat; vart ifrån är alla? Har vi kanske redan lyft det? Själv är jag från Östersund.

Vi köpte ett vitt högblankt kök från elgiganten. Jag är supernöjd, har mycket bänkytor och det ångrar jag inte en sekund.
    EN stor diskho, också supernöjd med det valet, förstår inte meningen med att ha 1 mindre och en lite större diskho i ett? 
    Missnöjd med valet av bänk, köpte en svart högblank, laminat. Gissa om den är repig nu? Sen så allt flott syns ju, man måste torka av den 3ggr efter varje gång man lagat mat. ;)
    Men är supernöjd med vita högblanka luckor också, trodde jag gjorde fel som valde det, att man skulle få tvätta på luckorna varje dag, men det behövs inte :D

Jag är från Uppsala. (några mil utanför).

ChiliFrö skrev 2015-02-10 00:33:08 följande:
    Emtfb hoppas du får det godkänt! Men som jag förstått brukar det inte vara ett problem från äldreomsorgen? Konstigt att man inte går efter typ halva egentligen för de är ofta mycket lyft och besvärligt.. Diskutera det med en vän för någon vecka sen hennes kollega är gravid och klarar inte lyften så min vän sa att hon får ju slita mer på sig för att kollegan är gravid, det blir ju egentligen fel..

Är de någon som tänker sig en tur till Ullared innan bf ? För mig blir de nog minst 2ggr :D

Håller med er, för det blir mycket tunga lyft, verkligen! Dock tråkigt att gå hemma redan från v.20 :P

Jag ska till Ullared 28 mars faktiskt :D Jag åker nog bara 1gång innan bf, har en resa dit på 60mil ;)

Jamtlandstaus skrev 2015-02-09 21:08:33 följande:

Längtar som en tok efter vårt nya kök! Tror oxå att det blir så roligt att laga mat o baka där sedan

Vi har valt ett Ikeakök, svart Laxarby, bara lådor, inga överskåp. Å så blir det ett stort gå-in-i-skafferi <3

Förstår det :D Snart är det klart! ;)
    Snygga luckor! Åh varför inga överskåp? :P Vi har bara två liggandes överskåp, jag gillar när det blir stort och luftigt och de blir det när man inte har höga överskåp :)

Men avis på walk in skafferiet då!!! Lyxigt. Är köket jätte stort? :D

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-11 04:57:17 följande:

Nej köket är inte jättestort ca 16kvm men vi hoppas planlösningen gör kvadraterna bästa rättvisa. Vi har valt bort överskåp just för att hålla köket luftigt o slippa lyft ovan axlar sen har vi valt enbart lådor, inga skåp för att lättare kunna nå grejorna. Stilen blir väl modernt lantligt med mycket bänkyta. Vi kommer ha ekskivor på bänkarna, ville gärna ha sten men det blev lite för dyrt.

Högblankt är väldigt snyggt o hade även kunnat tänka mig det men i vårt äldre hus passar det lantliga bättre.

Jag ville ha två lika stora hoar men det hade inte Ikea men två nästan lika stora hade de. Avskyr de där det enbart är en liten intill en större o en enda stor är bra om man vill diska plåtar o så enkelt men mitt arbetssätt i köket vill hellre ha två hoar. Hade önskat en köksö hett men måste acceptera att det inte får plats

Det finns inga arbetsuppgifter som är lättare fysiskt som du kan bli omplacerad till? Förstår att det måste vara drygt att bli sjukskriven redan nu...o dyrt

Själv har jag kontorsjobb så jag kommer jobba så länge det går, maken har ju dessutom blivit arbetslös så hela min lön behövs...

Jag är född och uppvuxen i Uppsala, bodde där i 24år

Smart att tänka på axlarna! Vi har också lådor, inga skåp. Jätteskönt och som du säger, att lättare kunna nå sakerna. Vi ville också ha sten, men det kostade typ mer än vad hela köket kostade nästan Flört
    Ek är sjukt snyggt, men så opraktiskt, iaf hos oss. skulle bli förstörd direkt och vi är inte sånna som skulle kunna underhålla med slipning och oljning Tungan ute

Spännande, du får gärna slänga upp bilder sen Skrattande

Jahaa, men varför flyttade du? Tungan ute

ChiliFrö skrev 2015-02-11 19:07:45 följande:

Apropå köket så harvi faktiskt fastnat för dom luckorna också! Så sjukt snygga!även vi är inne på att inte ha några överskåp just för att det känns mycket större utan luckor och framför allt ljuset!

emtfb skrev 2015-02-10 21:05:52 följande:

Vi köpte ett vitt högblankt kök från elgiganten. Jag är supernöjd, har mycket bänkytor och det ångrar jag inte en sekund.
    EN stor diskho, också supernöjd med det valet, förstår inte meningen med att ha 1 mindre och en lite större diskho i ett? 
    Missnöjd med valet av bänk, köpte en svart högblank, laminat. Gissa om den är repig nu? Sen så allt flott syns ju, man måste torka av den 3ggr efter varje gång man lagat mat. ;)
    Men är supernöjd med vita högblanka luckor också, trodde jag gjorde fel som valde det, att man skulle få tvätta på luckorna varje dag, men det behövs inte :D

Jag är från Uppsala. (några mil utanför).

Håller med er, för det blir mycket tunga lyft, verkligen! Dock tråkigt att gå hemma redan från v.20 :P

Jag ska till Ullared 28 mars faktiskt :D Jag åker nog bara 1gång innan bf, har en resa dit på 60mil ;)

Förstår det :D Snart är det klart! ;)
    Snygga luckor! Åh varför inga överskåp? :P Vi har bara två liggandes överskåp, jag gillar när det blir stort och luftigt och de blir det när man inte har höga överskåp :)

Men avis på walk in skafferiet då!!! Lyxigt. Är köket jätte stort? :D

Håller med er om stora diskhoar! Vi hyrde ett litet torp under förra graviditetendär va en pytteliten och dessutom RUND ho.. de va det sämsta jag vart med om hatade den över allt annat... :/ Nu har vi en mellan stor med liten bredvid och det är bättre men  absolut inget jag skulle sätta om jag fick bestämma.. Vill också ha 2 två stora! bättre att få en urfräst bit i exakta mått av bänkskivan som man kan lägga över om man behöver ännu mer bänkyta!

Ja det är trögt, jag gick hem i 23 med tösen och nu v 20.. men man får se det positivt att det är gott att vila upp sig och förbereda sig på ankomsten av liten :)

Oj 60mil då förstår jag att du bara åker en gång :P jag har knappt 23 enkel väg ;)

Håller med till fullo, med att inte ha överskåp! Vi har dock så litet och avlångt kök, så utrymmet behövs och då blev de liggandesskåp. Men lite luftigare är de än att ha högskåp :)

Usch, jag är allergisk mot runda hoar. :D

Ja det är väl jätte bra att vila upp sig innan, allt för att du och bebis ska må bra :) Haha oj, så nära. Hjälp jag hade åkt dit varje månad om jag bott så nära :D Vart kommer du ifrån? :)

• emtfb
    ChiliFrö skrev 2015-02-12 20:45:04 följande:

Vi har lackade ek luckor nu,typ 20 år gamla.. dom var snygga när vi flyttade in men efter 2 år med en liten tjej så har dom fått en del stryk.. Skulle också gärna ha stenbänk i de framtida köket men som du säger, man får se vad plånboken säger :O

Ja vem f*n kom på runda hoar :O 

haha jag är där 4-5 ggr per år :P köper alla förbruknings varor där och alla våtservetter!!! dom kostar bara 8 kr och är så sjukt mycket bättre än typ ica basic!
    Det är så otroligt kul att åka dit :P

Jag bor i Västra skaraborg på gränsen till Trollhättan typ 2km ifrån ;) 

Hur tycker ni ang detta med att ringa in till förlossningen nu när det är så långt kvar? 
    Hade ett gäng gravida hos mig idag och då kom vi in på detta (har även av nyfikenhet startat en annan tråd om det) om när man ska/bör ringa in. Jag drar mig för att ringa vill ju inte vara iväg och till besvär och så kände dom flesta, bara en av 5 tjejer i gänget tyckte att man kunde ringa för typ vad som helst.
    När skulle du ringa? avvaktar du längre än du borde? eller hur tänker du? :)

Jo det blir ju så, när man har barn slits ju allt på ett annat sätt ;)
    Men ååååh, vad avis jag blir. Jag åker bara dit 2ggr, ibland 3. Fast kanske skönt att inte hänga där varje månad, man kanske skulle ledsna. 

Våtservetterna köper vi me! :D Älskar verkligen ullared, jag är en riktig shoppoholic, så en helg därnere är det bästa som finns nästan ;)

Jag skulle nog som ni skriver, ringa bm i förstahand. Beroende på om de är något litet, eller större. Förlossningen ringer jag om jag är riktigt orolig över något. (har aldrig hänt ännu & inte förra graviditeten heller)
    Men annars är jag tyvärr, en sån som gärna väntar och det är ju inte alltid bra.

Jamtlandstaus skrev 2015-02-12 21:37:14 följande:
    Maken har lovat att ta hand om underhållet av bänkskivorna
    Kan lägga upp bilder sedan köket kommit på plats.

Uppsala lämnade jag för jobb. Jag jobbade som officer på F4 flygflottilj men nu har garnisonen lagts ner men jag trivs så bra här så jag vill inte flytta tillbaka.
    Gillar småstadslivet med ett lägre tempo och mindre stök men visst kan jag ibland sakna närheten till kommers, event och billiga resor...men inte tillräckligt mycket

Roligt, ser framemot bilder :) 

Jaha där ser man, vad tråkigt att dom lagt ner. Vad gjorde du som officer där? Är vääääldigt dåligt påläst vad det är ;) 
    Hehe okej, förstår dig, landet lockar mer än storstaden :) 

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-13 21:06:08 följande:

Min förkylning är bättre o måste bara vara på sluttampen nu!! Dunderförkyld med hosta verkar vara slutklämmen :-S

Som officer i Flygvapnet var min specialinriktning Luftbevakning o jag övervakade Sveriges luftrum, gränser o närområde med hjälp av radar.

Lite graviditetsrelaterat; är det någon av er som vet hur mycket flytningar som egentligen är normalt den här tiden?

Jag har ökande mängder o tycker mig ha lite molvärk idag o kan inte låta bli att undra om det kan vara fostervatten...

Jag har förvisso varit sjuk länge nu med hosta o vissa muskler blir ju lite klenare när man är gravid... Men ändå, mängden har typ tredubblats från ett trosskydd per dag till tre.

Känner av lilltjejen som verkar vara aktiv i alla fall.

Får ringa BM på måndag eller gå över å knacka på hos tillfälliga grannen som är BM

Okej då förstår jag :) Spännande! Jobbar du med liknande nu? 

Oj, jag vet inte. Jag har sjukt mkt flytningar jag med, sen typ v. 20. Får också byta trosskydd 3-4ggr om dagen. 
    Jaha men oj, finns det sånna trosskydd som visar ifall det är fostervatten, det är ju bra :)
    ChiliFrö skrev 2015-02-14 19:55:48 följande:
    Ja det är de värsta. Jg ringde en gång med tösen för min bm sa till mig. Hade inte känt några rörelser på nästan 2 dygn när vi ringde, direkt dom koppla ctg så sparka hon rakt upp så alla såg :P
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-13 21:06:08 följande:

Lite graviditetsrelaterat; är det någon av er som vet hur mycket flytningar som egentligen är normalt den här tiden?

Jag har ökande mängder o tycker mig ha lite molvärk idag o kan inte låta bli att undra om det kan vara fostervatten...

Jag har en hel del, men tycker de blivit värre sen en bit slemproppen gick, mina är till och från vattniga. Byter trosor morgon och kväll. :/Dom sa samma till oss :) Riktigt smart trick!
    Otäckt att inte känna, men bra att hon visade att inget var fel, även fast ni redan åkt in ;)
  • emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-15 15:20:31 följande:
    Jobbar inte med liknande, är verksamhetssamordnare idag

Ja Apoteket säljer dom 20st för 160:-...dyrt! Säkerheten för att det stämmer är 92% men alltid något.

Äntligen orkar jag jobba lite i huset o har målat lite tak o skruvat lite köksstommar. Lite svårt med arbetarbyxor nu men hängslen får lösa det huvudsakliga, inte snyggt men tillräckligt funktionellt!

Okej :) Oj, verkligen dyrt. Men om man vill vara på den säkra sidan så är det ju bra. 

Gött att kunna arbeta lite. :) Ja min mage börjar växa nu med, hua, arbetskläderna sitter tajt nu, verkligen. Men bara knappt 2månader kvar att jobba nu, förhoppnigsvis :P

Gasellen87 skrev 2015-02-15 15:52:33 följande:

Hej !
    Hoppar gärna med här även om de ar gått lång tid sedan plusset ;)
    Är gravid i v 23 med andra barnet, har en dotter som är född i april -13. Har bf 16/6. Har inte tagit reda på kön, känns mer spännande att inte veta. Gjorde inte det med dottern heller. Har precis plöjt genom hela tråden och tycker ni verkar vara ett härligt gäng :)

Men hej & välkommen :D 
    Håller med de andra, att du orka plöja genom alla sidor ;)

Roligt att renovera huset, så det blir som ni vill ha det. Och skönt att slippa de stora renoveringarna :) Vi har 2 hus, ett vi håller på att renovera, och verkligen ALLT ska göras, badrum, kök, tak, dränering, fönsterbyte, sätta in kamin osv.. Känns som vi aldrig kommer flytta dit ;)

Jag har en dotter född Juni -13. :)

• emtfb

Idag hämta jag faktiskt ut apoteksgruppen's babybox ;) 
    Älskar ju gratis saker haha, fanns lite i den iaf:

Liten idominsalva
    Windi pysventil
    Elefantmössa från Åhléns
    Öronproppar
    En tidning o sen lite små rabatter på olika saker och ställen.

Kommer nån av er hämta ut boxar? Vad finns de mer? Babyland vet jag, så den ska jag hämta ut me, haha girig eller Tungan ute

• emtfb
    ChiliFrö skrev 2015-02-17 22:00:31 följande:

Emtfb det finns någon samlings sida för alla gratis boxar! Men libero ska ju ha en? Vi fick inte den med dotter dock :O sen har väl apoteket kronan en men den har varit slut i typ 2 år.. Kommer inte ihåg någon mer på rak arm.. Jo babyproffsen ha en också!

Men fy Kelsson din stackare :/ önskar man kunde hjälpa på något sätt :(

Jag googla lite, så har beställt från allt för föräldrar också ;) Ja men de är väl liberos startväska du menar? 
    Vi fick inte den på bb, så jag mailade libero och så skickade dom hem en till mig ett bra tag efter förlossningen :P

Babyproffsen, är samma som den från babyland. :)

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-19 12:47:33 följande:

Bara blivit sämre i förkylningen igen och nu verkar det vara bihåleinflammation som grädde på moset
    Då jag är allergisk mot penicilin o gravid finns ingen antibiotika att sätta in så nu har jag tid för spolning av bihålorna kl 1430. Jag känner mig jätterädd och nervös för det ingreppet! SkrikandesGråter Någon som har några bra tips att klara smärta o rädsla...?

Men fyy! Rynkar på näsan Hoppas det gick bra idag?! 
  • emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-20 12:48:39 följande:

Idag när jag vaknade hade magen krympt o blivit mycket mindre. Måste varit någon svullnad som lättat Hon lever om som vanligt där inne!

Vill minnas att det var så förra graviditeten oxå, att jag var väldigt stor v23-24 och sedan lättade det.

Hur har ni det med storleken på era magar?

Usch, krya på dig och hoppas du blir bättre och att du slipper göra det en gång till.. :/

Jaha, jag har nog inte tänkt på att min mage blev så förra gången. Men skönt för dig :)
    Min mage är stor, mycket större än förra graviditeten, väger iofs 5-6kg mer denna gång också.. 

Fullt ös är det i magen iaf :) När jag väntade dottern, så var det mycket lugnare i magen.

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015