• Anonym (Jag)

Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!

Jag är arbetslös sedan någon vecka och redan SJUKT lack på systemet. Hur i hela friden ska jag kunna få ett nytt jobb när man bara har förskola 15 timmar / vecka?!?! Man hinner ju ingenting.

Nu har min son suttit framför tv:n hela eftermiddagarna och hela helgen, men hur skulle jag har gjort om han varit mindre och inte suttit still?!?

Fattar inte hur politikerna tänker. . .

Inte konstigt att vi har så många Fas 3:are i Sverige när folk inte får en ordentlig chans att söka jobb!

Tack för att jag fick skriva av mig!

• Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Det räckte) skrev 2014-10-08 08:02:40 följande:

När jag blev arbetslös för drygt 1,5 år sedan så räckte de 15 timmarna till att söka jobb under det halvår som jag var arbetslös. Då skrev jag ett nytt personligt brev varje gång, såg igenom mitt cv och förnyade/ändrade vissa delar av den vid behov. Jag sökte mellan 2 och 8 jobb i veckan, beroende på vad som fanns ute plus att jag betade av marknaden vad det gäller rekryteringsfirmor där jag skrev in mig i deras databaser. Både mitt personliga brev och cv fick mycket beröm hos arbetsgivarna/rekryterarna och de ledde till att ungefär en tredjedel av alla jobb som jag sökte fick jag komma på intervju till. Av dessa var det ungefär en tredjedel som jag gick vidare på och blev slutkandidat. Ofta var det mellan 60 och 150 sökande till tjänsten. Ok, någon gång fick jag lov att ta till barnvakt när jag skulle på intervju, eller ha barnet längre på förskolan (det har man rätt till) men i regel räckte dessa 15 timmar mer än väl. Jag hann tom måla om vårt stora allrum (23 kvm golvyta), träna 2-3 ggr/vecka medan barnet var på förskolan osv

Kan tillägga att jag är en form av ingenjör

Så dessa 15 timmar i veckan ägnade

Det låter ju bra, men jag hade liksom inte tänkt att det här skulle ta ett halvår. . .
  • Anonym (Jag)

Kan man söka en tjänst bara en timme efter att den publicerats på Platsbanken, eller verkar det för desperat?

• Anonym (jobb)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-06 15:15:14 följande:

Jag är arbetslös sedan någon vecka och redan SJUKT lack på systemet. Hur i hela friden ska jag kunna få ett nytt jobb när man bara har förskola 15 timmar / vecka?!?! Man hinner ju ingenting.

Nu har min son suttit framför tv:n hela eftermiddagarna och hela helgen, men hur skulle jag har gjort om han varit mindre och inte suttit still?!?

Fattar inte hur politikerna tänker. . .

Inte konstigt att vi har så många Fas 3:are i Sverige när folk inte får en ordentlig chans att söka jobb!

Tack för att jag fick skriva av mig!

Räcker inte femton timmar tar man sig tid att söka! Jag har två deltidsjobb men söker när jag får tid! När barnen lagt sig, när de leker, mitt i natten, på helger, osv.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (jobb) skrev 2014-10-08 09:39:30 följande:
    Räcker inte femton timmar tar man sig tid att söka! Jag har två deltidsjobb men söker när jag får tid! När barnen lagt sig, när de leker, mitt i natten, på helger, osv.
    Klart att jag tar mig tid, men det är ju lite synd om grabben som får sitta så mycket och glo på tv. Som jag skrev hade det ju inte heller gått om han varit lite mindre och behövde mer passning.
  • Anonym (vet)
    nevermind skrev 2014-10-08 06:22:30 följande:

Veckans lyxproblem...

Lyxproblem?? Testa själv att vara utan jobb så får du se om det är ett "lyxproblem" eller inte!
  • Anonym (jobb)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-08 09:50:39 följande:

Klart att jag tar mig tid, men det är ju lite synd om grabben som får sitta så mycket och glo på tv. Som jag skrev hade det ju inte heller gått om han varit lite mindre och behövde mer passning.

Du får söka när han lagt sig!

Är du ensamstående?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (jobb) skrev 2014-10-08 10:16:33 följande:
    Du får söka när han lagt sig!

Är du ensamstående?
    Ja, jag är ju det. Det är också lite begränsande i vilka jobb jag kan söka, men hittills har jag ändå kommit på ganska många.

Jag tycker inte att jag hinner på den tiden han är på förskolan + någon timme på kvällen, men så är jag lite ivrig också.
  • Anonym (jobb)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-08 10:22:50 följande:

Ja, jag är ju det. Det är också lite begränsande i vilka jobb jag kan söka, men hittills har jag ändå kommit på ganska många.

Jag tycker inte att jag hinner på den tiden han är på förskolan + någon timme på kvällen, men så är jag lite ivrig också.

Nu förstår jag inte, begränsad? Är du sån som känner dig "överkvalificerad" för vissa tjänster?

När lägger du barnet? Du borde ju rimligtvis få iaf 2-3 timmar att söka jobb på när han lagt sig.
  • sextiotalist
    Anonym (Idioter) skrev 2014-10-07 23:01:14 följande:

Hela regeringen och folk inom den kommunala sektorn är ju idag helt inkompetenta! De är bara där för att sko sig själva, sen kan de fan ingenting annat än att höja en skatt för att sänka en annan. De hade kunnat bli dj´s istället och dragit i mixerborden. Något konstruktivt från deras håll idag lyser med sin frånvaro och det lär så förbli...   

Precis som vid ett mixerbord, så använder politker bla skatter för att nå sitt mål. Ja, skatter är ett styrmedel och det gäller nog alla regeringar och politiker i alla länder och nej, man behöver inte gilla deras beslut, helt OK, men att kalla de för idioter och inkompetenta är fel.
    Ja, självklart finns det inkompetenta politker och gärna poltiker som kan hamna i sandlådenivå.
    Men även om jag troligen inte kommer gilla beslut som tas av den nya regeringen, så har jag full koll varför man tar dessa beslut, även om jag troligen inte tagit samma beslut.

• Anonym (Anna-Lee)
    Amie skrev 2014-10-06 15:42:10 följande:

15 timmar är mycket. Strukturera upp och avsätt verkligen tiden till att söka jobb så ska du se att det fallet på plats. Och som dom andra sagt så går det mycket snabbare när du fått in rutinen på det! Jag söker ibland nytt när det dyker upp och då jobbar jag nästan 50h i veckan, har 2 hästar och en gård. Min almenacka är helig ;)

Ett bra tips är att be någon du litar på läsa igenom ditt cv. Inte arbetsförmedlingen! Jag och mamma mejlar alltid fram och tillbaka för att få till ett professionellt och välarbetat cv i slutändan.

Lycka till! Du hittar säkert något snart :)

15 timmar är mycket? 3 tim/dygn? Hur ska ts orka jobba då öht? 
Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!