• Anonym (Jag)

Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!

Jag är arbetslös sedan någon vecka och redan SJUKT lack på systemet. Hur i hela friden ska jag kunna få ett nytt jobb när man bara har förskola 15 timmar / vecka?!?! Man hinner ju ingenting.

Nu har min son suttit framför tv:n hela eftermiddagarna och hela helgen, men hur skulle jag har gjort om han varit mindre och inte suttit still?!?

Fattar inte hur politikerna tänker. . .

Inte konstigt att vi har så många Fas 3:are i Sverige när folk inte får en ordentlig chans att söka jobb!

Tack för att jag fick skriva av mig!

• Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-06 17:33:27 följande:

Nu har jag sökt 19 jobb och varit på en intervju på 4 dagar. Jag antar att jag bör känna mig rätt nöjd ändå, men det bara kryper i kroppen. Får ångest av det här.

Ja det är riktigt bra gjort, det tycker jag absolut att du ska, är ju jävligt skönt att ha ett jobb sen. Fortsätter du lika så lär du få napp.
  • Anonym (Jag)

Är det någon här som är bra på LinkedIn? Jag satt jättelänge igår och försökte, en jag fattar inte riktigt (jag kan vara lite trög ibland). Om man lägger upp om sig själv där, ser alla det då, eller bara vänner och de som man skickar den till?

Hur får man vänner om man inte känner så många i affärsvärlden? Behöver man ha vänner, eller handlar det mer om att kolla annonser och skicka sin profil?

• Anonym (Kia)

Nu har jag sökt 19 jobb och varit på en intervju på 4 dagar. Jag antar att jag bör känna mig rätt nöjd ändå, men det bara kryper i kroppen. Får ångest av det här.

Oj, riktigt bra kämpat! Håller tummarna att du får jobb snart.
  • mammalovis

Bra jobbat!

Att vara arbetssökande tär på energin på många vis, så peppa dig själv så gott det går!

Som många skrivit så är strukturerat arbete jätteviktigt när tiden känns knapp. Fundera på vilka bitar du kan göra när barnet är hemma och vilka som kräver total koncentration och gör det när barnet är på förskolan. Förbered dagen innan genom att punkta upp det du prioriterar att göra nästa dag och följ sedan den planen.

Registrera cv på olika siter, leta jobb, anpassa personliga brevet, skicka ansökningar och intresseanmälningar, tid att följa upp och ringa arbetsgivare efter du skickat cv o s v.

Lycka till!

• nonameleft
    sextiotalist skrev 2014-10-06 15:59:32 följande:

När jag var arbetslös så tog varje arbete säkert 5-6 timmar att söka och man försökte söka ett varje dag.

Jag har även sökt arbete som heltidsarbetande, det tog ungefär samma tid, men då utspritt på säkert ett par veckor.

Skillnaden mellan att söka arbete när man är arbetslös mot att när man söker ett arbete när man redan har ett arbete, där att man som arbetssökande har det som arbetsuppgift samt krav att redovisa detta.

Att ringa en potentiell arbetsgivare när barnet är på gnälligt humör är ju inte de bästa förutsättningarna för ett bra och fokuserat samtal. Den potentiella arbetsgivaren kanske inte kan nås när barnet vilar / sover middag.

Visst, man kan serieskicka ut ansökningar, men personligen så gjorde jag en researsch, såg till att jag hade en referens som jag pratat med, veriifierade med mina referenser att det var OK att använda dom, skrev ett personligt brev som var anpassade till uppgiften och kollade så att relevanta arbeten blev tydliga i min CV, detta göra man inte på två timmar

Som sagt, det räcker med att skriva ett CV och ett personligt brev och sedan finjustera dessa utefter tjänsten man söker samt kompetensen som efterfrågas i jobbannonsen. Finns inte namnet på den person som ansökan ska ställas till så räcker det med ett kort samtal för att ta reda på det.

Om man måste ägna 6 timmar åt varje ansökan tyder detta antingen på att man söker jobb inom vitt skilda yrken/branscher, att man har svårt att sålla ut det viktiga i en jobbannons eller att man skriver alldeles för långa personliga brev.

Nu har ju TS 15 timmar i veckan, dagtid, då samtal till arbetsgivare kan göras utan gnälligt barn i bakgrunden. Allt handlar om hur man organiserar sig, som någon nämnde.
  • nonameleft

Mycket bra TS
  • Anonym (ej latmask)

Alltså, jag har jobbat och skött mitt företag under båda mina föräldraledigheter. Och det är bra mycket mer än 15 timmar i veckan.
    Att du inte skulle hinna söka jobb för att du har ett barn hemma handlar inte om tid, det handlar om ren lathet och en tro på att alla andra ska fixa saker åt dig. Ta lite ansvar!

• Anonym (Jag)
    Anonym (ej latmask) skrev 2014-10-06 20:13:00 följande:

Alltså, jag har jobbat och skött mitt företag under båda mina föräldraledigheter. Och det är bra mycket mer än 15 timmar i veckan.
    Att du inte skulle hinna söka jobb för att du har ett barn hemma handlar inte om tid, det handlar om ren lathet och en tro på att alla andra ska fixa saker åt dig. Ta lite ansvar!

Jag vet inte om det är lathet som får dig att läsa inlägg så dåligt. . .

Jag tycker inte att det räcker med 15 timmar i veckan. Man hinner knappt någonting på det, och i dagens läge måste man söka mycket för att få något.

Hur får du det till att jag är lat eller att jag inte tar ansvar!? Det ska bli mycket intressant att höra din förklaring på det. . .
  • Anonym (wtf)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-06 15:40:59 följande:

Jo, fast man måste ju skriva om varje gång, det är det som är så dumt. De vill ha hela ens CV i sin dumma bank, varenda bemanningsföretag fungerar så och alla stora kedjor också. Då tar det tid!

Ja jag har också sökt jobb så men det sparar ändå tid att ha det sparat och klippa/klistra.
  • Anonym (Jag)

Njo, beskrivningen av jobben kanske, men alla datum och årtal går ju lika snabbat att skriva. Och titel och arbetsgivare likaså. Det vore bättre om alla bara kunde ta emot ens CV, men de gör ju inte det längre.

Anonym (wtf) skrev 2014-10-06 20:42:08 följande:
    Ja jag har också sökt jobb så men det sparar ändå tid att ha det sparat och klippa/klistra.
Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!