sextiotalist skrev 2014-10-06 15:59:32 följande:
När jag var arbetslös så tog varje arbete säkert 5-6 timmar att söka och man försökte söka ett varje dag.
Jag har även sökt arbete som heltidsarbetande, det tog ungefär samma tid, men då utspritt på säkert ett par veckor.
Skillnaden mellan att söka arbete när man är arbetslös mot att när man söker ett arbete när man redan har ett arbete, där att man som arbetssökande har det som arbetsuppgift samt krav att redovisa detta.
Att ringa en potentiell arbetsgivare när barnet är på gnälligt humör är ju inte de bästa förutsättningarna för ett bra och fokuserat samtal. Den potentiella arbetsgivaren kanske inte kan nås när barnet vilar / sover middag.
Visst, man kan serieskicka ut ansökningar, men personligen så gjorde jag en researsch, såg till att jag hade en referens som jag pratat med, veriifierade med mina referenser att det var OK att använda dom, skrev ett personligt brev som var anpassade till uppgiften och kollade så att relevanta arbeten blev tydliga i min CV, detta göra man inte på två timmar
Som sagt, det räcker med att skriva ett CV och ett personligt brev och sedan finjustera dessa utefter tjänsten man söker samt kompetensen som efterfrågas i jobbannonsen. Finns inte namnet på den person som ansökan ska ställas till så räcker det med ett kort samtal för att ta reda på det.
Om man måste ägna 6 timmar åt varje ansökan tyder detta antingen på att man söker jobb inom vitt skilda yrken/branscher, att man har svårt att sålla ut det viktiga i en jobbannons eller att man skriver alldeles för långa personliga brev.
Nu har ju TS 15 timmar i veckan, dagtid, då samtal till arbetsgivare kan göras utan gnälligt barn i bakgrunden. Allt handlar om hur man organiserar sig, som någon nämnde.