• Anonym (Jag)

Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!

Jag är arbetslös sedan någon vecka och redan SJUKT lack på systemet. Hur i hela friden ska jag kunna få ett nytt jobb när man bara har förskola 15 timmar / vecka?!?! Man hinner ju ingenting.

Nu har min son suttit framför tv:n hela eftermiddagarna och hela helgen, men hur skulle jag har gjort om han varit mindre och inte suttit still?!?

Fattar inte hur politikerna tänker. . .

Inte konstigt att vi har så många Fas 3:are i Sverige när folk inte får en ordentlig chans att söka jobb!

Tack för att jag fick skriva av mig!

• Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!
  • Anonym (TIUD)

Går han 3h/5 dagar i veckan eller 5h/3 dagar i veckan?

Alltså jag har lite svårt att förstå hur du inte hinner, ok det kanske tar mer tid i början om du inte har skrivit alla dokument, men ju fler jobb du söker desto smidigare borde det väl gå?

• Mrs Moneybags

Om du har ett uppdaterat CV bör det väl inte ta mer än 10 minuter att söka ett jobb (att skriva det personliga brevet och ringa ett kort samtal)?

• Alexi

När jag sökte nytt jobb senast var jag föräldraledig på heltid. Eller har jobbat heltid samtidigt som jag sökt nytt jobb. Jag ser liksom inte problemet, 15 timmar är ju massor med tid. Du skriver väl inte en ny cv och ansökan från grunden till varje nytt jobb?

• Anonym (wtf)

När jag sökt jobb har jag gjort det under tiden jag arbetat heltid, dvs på min fritid.

Vad tusan är det som du inte hinner??

• Anonym (Jag)

Jo, det tar ju lite längre tid när man är nyarbetslös och inte har alla dokument och mallar klara. Det går väl lite smidigare sedan, men den största delen av tiden går ju till att hitta jobben, inte att söka när man väl hittat.

Sedan tar det ju länge tid nu än sist jag var arbetslös eftersom varenda jäkel (ursäkta svenskan) vill att man reggar sig på deras sida istället för att bara skicka ett färdigt CV. Då måste man fylla i varenda anställning och allt varje gång. Det tar tid!!

Idag har jag hunnit hitta och söka 6 jobb på de 5 timmar sonen var på dagis (minus restid, såklart). Förstår inte hur jag skulle ha hunnit mer, men det känns inte som att det räcker.

• nonameleft

Konstigt att inte hinna söka jobb på 15 timmar i veckan när till och med människor med heltidsjobb lyckas söka jobb och byta trots att de arbetar 40-timmarsvecka.

CV behöver du skriva en (1) g
    ång och personligt brev skriver du en gång och gör sedan små justeringar för att anpassa det till tjänsterna du söker. Räcker inte 15 timmar till detta samt några uppföljningssamtal per vecka så får du väl utnyttja tiden efter att barnet gått och lagt sig.

• Anonym (Kia)

Det kommer att gå snabbare när du får in rutinerna. När jag har sökt jobb har jag arbetat heltid och sökt jobb på kvällen antingen när barnen sover eller leker. Jag förstår att det tar längre tid att söka jobb som arbetslös eftersom man då söker alla jobb även de man egentligen inte vill ha. Men när du har fått rutin på det så kommer inte varje sökt arbete att ta lika lång tid som i början. Och efter ett tag kommer du att ha sökt så många jobb att det är bara de nytillkomna jobben du kan söka eftersom du redan har sökt alla som finns ute och skickat spontanansökningar till alla du kommer på. När du har nått dit tror jag inte att det kommer att finnas tillräckligt många arbeten att söka så då kommer 15 timmar att räcka väl.

• Mika86

När vi bara hade ett barn så sökte jag jobb, gick utmärkt att hinna med det under hans 5 timmar på dagis, man fick lixom engagera sig de timmarna o inte hålla på med annat

• Anonym (wtf)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-06 15:32:22 följande:

Jo, det tar ju lite längre tid när man är nyarbetslös och inte har alla dokument och mallar klara. Det går väl lite smidigare sedan, men den största delen av tiden går ju till att hitta jobben, inte att söka när man väl hittat.

Sedan tar det ju länge tid nu än sist jag var arbetslös eftersom varenda jäkel (ursäkta svenskan) vill att man reggar sig på deras sida istället för att bara skicka ett färdigt CV. Då måste man fylla i varenda anställning och allt varje gång. Det tar tid!!

Idag har jag hunnit hitta och söka 6 jobb på de 5 timmar sonen var på dagis (minus restid, såklart). Förstår inte hur jag skulle ha hunnit mer, men det känns inte som att det räcker.

Jo men inte skriver du väl om för varje gång du fyller i nåt? Du har väl din text sparat i datorn och sen kopierar och klistrar in osv.

Jag tror att det blir vad du gör det till helt enkelt.15 timmar ska räcka plus att du har övrig tid också att använda precis som för de som jobbar heltid gör. Ditt barn sover väl och förhoppningsvis har du en sambo som kan ta över när hen kommer hem ifall du behöver skriva/fixa nåt.
Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!