Inlägg från: Filip1990 |Visa alla inlägg
  • Filip1990

har jag en vanlig 5 åring?

sunny77 skrev 2014-10-04 20:38:21 följande:

Hej

Min son är 5 år. Han är hur gosig och mysig som helst men ibland blir man tokig. Han har svårt att vara still och lyssna vid tillsägelser, han tar lätt till nävarna mot storebror när han blir arg, han pratar rätt ut när andra pratar, man får säga till honom ganska många gånger innan han lyssnar och oftast ger det bäst effekt att gå fram och ta i honom då, han gillar "farliga saker" som hajar, transformers etc.när han är rastlös blir det lätt att han stör övriga i familjen. Han går på grejer (omedvetet elle medvetet?) när han går förbi dom och kan knuffa till ngt i farten....

Någon som känner igen detta??

Att han har svårt att vara still ibland är 100% normalt, likaså att han inte vill lyssna. Du agerar nog rätt vad gäller hans "icke-lyssnande". Barn i hans ålder lyssnar alltid som bäst om du pratar i hans nivå, gärna PÅ hans nivå med ögonkontakt.

Våld däremot är aldrig okej och där måste du vara mycket tydlig och du bör reagera kraftigt om han slår eller sparkar.

Om du upplever att han har mer energi än han borde ha eller har svårt att förstå varför det är fel att t.ex. slå någon så kan det vara en idé att ta upp det hela med någon som kan barnpsykologi.

• Filip1990
    sunny77 skrev 2014-10-06 19:58:47 följande:

Skönt att höra! :)

Är det även vanligt att de inte vill titta så mkt i ögonen när man pratar eller tillrättavisar? Jag får säga till min hrla tiden att titta mig i ögonen när jag pratar men det är som att han jämt har bråttom till annat eller att det jag säger är tråkigt/angår ej honom. Jag brukar fråga honom vad jag sagt ( för han nickar medhållsamt) men då kommer han typ ihåg hälften bara, om ens det. Jag kanske pratar för mkt?:) men jag kan tycka att de även måste öva sig på att lyssna....

Olika personer har olika lätt/svårt med ögonkontakt, det gäller både barn och vuxna. Viktigast är nog att du gör vad du kan för att se honom i ögonen. Det är klart att han har bråttom när du tillrättavisar honom, han vill ju inte bli tillrättavisad. Tror inte du ska vara rädd för att liksom ta honom åt sidan och ta ett lugnt samtal med honom (eller göra vad du kan).

Tror det är jättebra som du gör att du ber honom repetera, då "präntas" det in. Det är viktigt att du framför ditt budskap kort och koncist, tror jag. Öva sig på att lyssna behöver de också i den åldern men tänk först igenom vilket som är rätta tillfället för långa monologer från din sida. Ibland passar det, ibland inte.

Tror inte det är fel om du ber honom repetera flera gånger, tills han minns det helt.

Svar på tråden har jag en vanlig 5 åring?