sunny77 skrev 2014-10-06 19:58:47 följande:
Skönt att höra! :)
Är det även vanligt att de inte vill titta så mkt i ögonen när man pratar eller tillrättavisar? Jag får säga till min hrla tiden att titta mig i ögonen när jag pratar men det är som att han jämt har bråttom till annat eller att det jag säger är tråkigt/angår ej honom. Jag brukar fråga honom vad jag sagt ( för han nickar medhållsamt) men då kommer han typ ihåg hälften bara, om ens det. Jag kanske pratar för mkt?:) men jag kan tycka att de även måste öva sig på att lyssna....
Olika personer har olika lätt/svårt med ögonkontakt, det gäller både barn och vuxna. Viktigast är nog att du gör vad du kan för att se honom i ögonen. Det är klart att han har bråttom när du tillrättavisar honom, han vill ju inte bli tillrättavisad. Tror inte du ska vara rädd för att liksom ta honom åt sidan och ta ett lugnt samtal med honom (eller göra vad du kan).
Tror det är jättebra som du gör att du ber honom repetera, då "präntas" det in. Det är viktigt att du framför ditt budskap kort och koncist, tror jag. Öva sig på att lyssna behöver de också i den åldern men tänk först igenom vilket som är rätta tillfället för långa monologer från din sida. Ibland passar det, ibland inte.
Tror inte det är fel om du ber honom repetera flera gånger, tills han minns det helt.