• sunny77

har jag en vanlig 5 åring?

Hej

Min son är 5 år. Han är hur gosig och mysig som helst men ibland blir man tokig. Han har svårt att vara still och lyssna vid tillsägelser, han tar lätt till nävarna mot storebror när han blir arg, han pratar rätt ut när andra pratar, man får säga till honom ganska många gånger innan han lyssnar och oftast ger det bäst effekt att gå fram och ta i honom då, han gillar "farliga saker" som hajar, transformers etc.när han är rastlös blir det lätt att han stör övriga i familjen. Han går på grejer (omedvetet elle medvetet?) när han går förbi dom och kan knuffa till ngt i farten....

Någon som känner igen detta??

• Svar på tråden har jag en vanlig 5 åring?
  • sunny77

Jo klart att farliga saker är vanligt. Tänkte mer på hans rörlighet, ointresse att lyssna om han gjort ngt dumt, att vara impulsiv etc...är era också så eller har varit?

• sunny77

Jag brukar alltid säga åt honom om han slår. Hur reagerar man kraftigt? Han vet själv att det är fel och brukar säga förlåt. Det är inte så att han bara slår o slår. Oftast händer det en gång i ett bråk o då när han blir arg på storebror. Det händer nog för fort när han blir arg (mer på impuls). Han har dock blivit lite bättre på det än han var för ngt år sedan.  Nu skrikpratar han istället. 

Förstår varför han gör fel? Vet ej om han förstår eller bara säger förlåt och att han inte ska göra så för att han vet vad man vill höra....

Han o storebror är ofta i olika tjafs på dagarna.

• sunny77

Mer energi än han borde? Hur vet man det? Han kan ju ligga framför tv länge, han kan pärla eller färglägga en bild länge. Men när han får tråkigt så stör han andra i familjen tex vid middagsbjudningar. ..

• sunny77

Skönt att höra! :)

Är det även vanligt att de inte vill titta så mkt i ögonen när man pratar eller tillrättavisar? Jag får säga till min hrla tiden att titta mig i ögonen när jag pratar men det är som att han jämt har bråttom till annat eller att det jag säger är tråkigt/angår ej honom. Jag brukar fråga honom vad jag sagt ( för han nickar medhållsamt) men då kommer han typ ihåg hälften bara, om ens det. Jag kanske pratar för mkt?:) men jag kan tycka att de även måste öva sig på att lyssna....

• sunny77

Ok det låter bra.

Men är det fler som känner igen detta från 5 åringar?

• sunny77

På dagis har de inte reagerat än så länge....inga störreproblem iaf....

Arg fort blir han inte...hmmm mer som att han när han blir arg gör en dum sak och sen får man prata med honom om det....

Men han har ju inte riktigt tid att lyssna när man vill prata med honom.

Tänkte mest höra mig för om hur andras femåringar är för att se om de kan/ska vara så som jag beskrivit i trådens start....utan att direkt tro eller dra igång diagnosteorier...

Svar på tråden har jag en vanlig 5 åring?