Inlägg från: Cayenna |Visa alla inlägg
  • Cayenna

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Kirsten skrev 2015-05-15 09:27:14 följande:

Jättestort grattis till lillebror!:) Skönt att du mår bra och att allt gått bra!!

Smart med olja, tror det blev vanligt bajs efter 2 dagar typ!;)

Duktiga storebror!!:) Jag började också gråta när mina skulle träffas första gången och plötsligt kändes storebror sååå stor!!:)

Tack!!

Jag håller med, storebror blev lixom större! Och ja, började oxå gråta. Och sen säga hejdå till storebror och sova kvar på sjukhuset var oxå tårar.
  • Cayenna
    Patricia4 skrev 2015-05-15 07:22:16 följande:

Åh vad gulligt:)

Det var det där jag menade , att vi ger dem den största gåvan - ett syskon . Lätt att glömma när de är större och osams ...men det är så värdefullt.

Det ska jag komma ihåg, det du skrev. Dem har fått den bästa gåvan man kan ge sitt barn. <3
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-05-15 15:19:05 följande:

Låter som ett fantastiskt första möte!

Inte som våran som började gråta och inte vågade hälsa på lillebror. Var först dagen efter som han blev intresserad och ville hålla och krama.

Haha

Men hur har det gått sen då?

Storebror vill ha med lillebror och gärna tätt tätt tätt och gärna så han alltid är närmast. Är det nyhetens behag? Och lägger sig sen? Eller kommer det alltid vara så?

Inte alls svartsjuk vid matning utan säger till, nu vill han ha mat. Däremot tycker han att trist att han äter så länge för han vill ju att han ska ligga bredvid honom efter typ 10 min amning.
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-05-17 10:30:55 följande:

Redan dagen efter ville han hålla lillbror och kramade och pussade på honom så det släppte fort. Tror det blev lite mycket när vi kom hem, han hade ju saknat oss efter två nätter borta (vilket han inte alls är van vid) och var lite allmänt ledsen över det så det hade nog inte så mycket med lillebror att göra egentligen.

Han har accepterat lillebror väldigt bra tycker jag och blir glad när han ser honom om pratar mycket om honom på dagis men han är inte så att han vill hålla eller vara nära särskilt mycket. Han beundrar honom lite på avstånd kan man säga.

Det kan ju vara nyhetens behag för din stora eller så fortsätter han helt enkelt vara så. Du får väl se hur det blir när lillebror blir större och tar storebrors leksaker, om han fortsätter vara lika kärleksfull då.

Haha nej det kanske släpper då det blir fight om leksaker. Om inte innan. Låter ju som att det gått jättebra för er med syskonen.

Idag har varit likadan, tätt och nära och "saknar honom" om han är i ett annat rum. Lite jobbigt faktiskt Fast såklart bra att det inte är någon avundsjuka av att plötsligt dela med sig av sin mamma och pappa.

Annars flyter amningen på, lite lite sårigt men en bröstkräm har fixat det på nån timma. Första dagarna hemma har känts bra oxå. Det är väl nu det är lätt och sen när lillebror börjat röra sig så börjar det jobbiga. Eller?!

Har din stora gått på dagis som vanligt?
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-05-18 10:12:15 följande:

Cayenna: Har ni hunnit testa ståbrädan förresten? Har precis köpt en så ska testa den imorgon tänkte jag.

Den är jättebra. Mest min man som kört men pga snittet men vi är nöjda. Och storebror med.
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-05-18 10:00:22 följande:

Skönt att det rullar på hemma. Tror det är svårt att undvika små sår på brösten i början, för mig tog det tre veckor innan det slutat ömma helt vid amning så nu rullar det på utan problem. Vilken kräm använde du?

Vår BVC-sköterska sa att svartsjukan kommer senare ju äldre barnet är så det kan dyka upp längre fram men man hoppas ju såklart man slipper det. Jag tror som du att det är nu det är enkelt, sen när man har två barn som drar åt olika håll blir det nog värre.

Vår stora har varit på dagis mellan 9-15. Sen när det har varit lite röda dagar så han har fått långhelg, sen i sommar blir det 10 veckors sommarlov. Han kommer gå fyra dagar i veckan nu och vara ledig med mig på fredagar. Tror det är olika för olika barn vad som är bäst, vill de vara hemma kanske man ska låta dem vara det i början för att de inte ska känna sig utanför. För vår kille tror jag det har varit bra att vara på dagis, det är ju hans vardag och där får han vara med sina fröknar och kompisar och bara vara sig själv. Hemma är allt annorlunda med en bebis i huset så jag tror det är bra att han får behålla sina rutiner.

Bröstkräm Pure-Lan Gör sitt jobb, behöver inte tas bort innan amning.

Låter bra att anpassa sig efter barnets signaler. Kommer köra fyra dagars veckor och rätt korta dagar då länge allt flyter på och känns bra.

Sen blir det långt sommarlov oxå.
  • Cayenna
    Patricia4 skrev 2015-05-18 15:35:54 följande:

Pure Lan är bäst. Har köpt och packat i bb väskan .

Går in i v 37 idag :)

Kan inte babyn komma nu? Har jättesvårt att äta , allt kommer antingen upp på en gång eller så får jag halsbränna ...:(

Är så avis på er som är färdiga med förlossningen !

Heja vecka 37! Då har du verkligen inte långt kvar. Jobbigt med halsbrännan och inte få behålla mat.

Så skönt att allt försvinner på en gång, det gjorde det för mig iallafall.
  • Cayenna

Hallå alla tjejer Hur går det för alla?

Nu har vi varit hemma från bb i över en vecka. Otroligt hur allt bara känts naturligt och fallit på plats. Lillebror sover i stort sett hela dygnen än så länge. Sover lika bra själv som i vagn och i famn. Testat sjalen ett par gånger och den gillade han oxå, jag tyckte det var svårt att få till så huvudet var vid hjärtat när han är så liten lixom, tycker det "åker" utåt lite men det ger sig nog. Han var ju nöjd iallafall. Storebror vill vara med och hjälpa med allt som rör lillebror och gärna ligga och mysa bredvid honom varje morgon och kväll. Syskonkärlek är verkligen vackert.

• Cayenna
    Patricia4 skrev 2015-05-23 12:13:31 följande:

Hej tjejen

Vad kul att höra att allt går bra och att storebror fortf är så gullig mot babyn. Jag tycker väntan börjar bli jobbig så nu får babyn komma . Snart 37 fulla veckor ...

Jag är i min egen bubbla och har svårt att tänka på annat . Några tips om sysselsättning åt höggravida ?

Uh, tips....jadu...jag hade ju fullt upp med bebisfix kvar sista veckorna ändå. Sen bokade jag in fotbehandling, ansiktsbehandling och så. Lagom utspritt så det fanns något varje dag.
Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"