Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Patricia4 skrev 2015-01-31 06:08:33 följande:

Hej

Hittade en bild på vagnen som vi vill ha :)

Visst är den snygg? Vet inte im liggdelen ska vara vit eller marinblå.... phpxl6Q0009282.jpg

Fin! Vi har köpt en Emmaljunga Double Viking med vitt chassi men med grå ligg- och sittdelar. Den är redo att hämtas i butiken men det har varit rätt kaotiskt i min graviditet (därav har jag varit väldigt inaktiv här i tråden) plus att vi renoverar hemma så vi hämtar den först om två veckor.

Jag tror att den blir snygg både med vit och blå liggdel men kanske skönt med vit iom att den kommer att användas när det är som varmast på sommaren?
  • JhjärtaK
    Cayenna skrev 2015-02-16 22:16:09 följande:

Säger man inte att bebisen vänder sig senare när man är omföderska? Mer utrymme tydligen.

Min son vände sig veckan innan planerat vändningsförsök. Sent för att vara förstföderskor. Fixerade sig nog aldrig heller. Antar att det bara är olika.

Jag har inga direkta foglossningsproblem ännu. Känner lite men väldigt lite. Har inga övningar att tipsa om tyvärr, har inte känt att jag behöver göra några övningar själv. Inte än iallafall. smile5.gif

Tror att man generellt säger att bebisen fixerar sig senare (eller aldrig) som omföderska. Min ena har legat med huvudet nedåt sedan RUL och jag är omföderska
  • JhjärtaK
    Cayenna skrev 2015-02-19 16:39:15 följande:
    smile2.gif Jag hoppas verkligen dem snittar innan bf, gärna en vecka innan. smile1.gif Är verkligen inställd på snitt så hoppas samtalet går bra. Lite nervöst ändå.
    I Gbg snittar man 4-10 dagar innan bf (med enlingar) och tror att det är väldigt likt i övriga landet så du lär slippa gå till bf om du får snitt .
  • JhjärtaK
    Patricia4 skrev 2015-02-22 13:26:23 följande:
    Första barnet var fixerad , det två andra ruckbara:)

När man är omföderska kan man dessutom gå omkring och vara öppen 2 -3 cm sista tiden. Lite lyx när FL sedan startar ..;)

Jag är snart 24 fulla veckor och har idag fyndat skötbord från blocket :)

Kommer försöka köpa det mesta begagnat .

Vad har ni andra köpt/ har kvar att köpa ?
    Ja vad fasiken har vi kvar egentligen? Känns som att vi har glömt något men de allra viktigaste sakerna är ju inköpta. Dock behöver vi köpa någon nappflaska från dr Brown (har MAM nu men är nog bra att ha ett alternativ). Sen behöver vi inhandla ersättning också. En ståbräda till dottern står också på listan samt ett babygym. Vi har ett som vi fick till dottern men jag gillar det inte och det gjorde inte dottern heller .

Skall även hämta ut tre babyboxar. En på babyproffsen och sen två från Libero på Ica maxi (de var snälla nog att ge mig två st, en till vardera bebis )

Kanske kommer vi behöva ner kläder i stl 44 också för de lär ju vara små när de kommer. Men vi bor i en storstad så bra tillgång till butiker vilket gör att det inte blir panik direkt.

Just det, måste köpa ett inlägg till en av våra ergobabyselar då vi enbart har det till den ena än så länge.
  • JhjärtaK
    mom in the city skrev 2015-02-26 15:31:18 följande:
    JhjärtaK är först ut med sina tvillingar. Det är väl i slutet av mars om jag inte minns fel (förlåt i så fall). Sen är jag nästa med BF 13 april. smile1.gif
    Du har så rätt! Bf är den 31/3 men de kommer lite tidigare med planerat snitt så inte många veckor kvar för min del . Både skrämmande och härligt på samma gång

Var på TUL i förrgår (v35+1 idag) och de beräknas nu väga 2,5 kg styck vilket är vad enlingar beräknas väga i samma vecka så 5 kg bebis i magen här och det känns!
  • JhjärtaK
    Lisa 236 skrev 2015-03-07 14:18:18 följande:

Hej på er tänkte bara berätta uppföljning av mitt förra inlägg gör alltså min 14 insättning och varit gravid 10 ggr förrut utan att det blivit barn och så dök detta upp på Rd 6

Får bara hoppas denna håller i sig denna gång..... Så glad smile1.gif
    Stort grattis!
  • JhjärtaK

36+4 idag och imorgon har jag mitt sista TUL någonsin då detta är min sista graviditet. Känns sorgligt men samtidigt skönt då förlossningen verkligen är nära nu! Tänkte på detta ikväll att jag aldrig mer kommer att vara gravid och det känns så tudelat. Denna graviditeten har varit jättejobbig med så mycket oro men samtidigt så bra då jag känt mig otroligt "uppassad" av sjukvården med så mycket kontroller och allt har ju sett bra ut.

• JhjärtaK
    Hannah8401 skrev 2015-03-09 14:32:45 följande:

Vad härligt att det börjar närma sig för en del nu! Jobbar ni alla fullt? Jag längtar till att få ledigt igen, annars mår jag bra i graviditeten bortsett från foglossning som kommer och går. Och vissa dagar illamående. Varför kommer det tillbaka nu?

Jag har inte jobbat sedan vecka 26 men det beror på tvillinggraviditeten. Om det bara varit en så hade jag nog gjort som med dottern, dvs gått hem fyra veckor innan bf. Kändes alldeles lagom då iaf
  • JhjärtaK
    Cayenna skrev 2015-03-14 08:01:14 följande:

Här gick jag in i vecka 31 idag och över 75% är passerat. Egentligen är det ju ännu mer eftersom jag ska föda tidigare, kommer ju inte gå 100%. smile1.gif

Är det nån mer än jag som har svårt att äta? Jag har ingen aptit och blir mätt på två tuggor. Spyr ibland på morgonkvisten. Läste i appen att hormonerna är starkare och att det kan vara därför. Jobbigt att inte vara sugen på nåt.

Jag har börjat fixa med kläderna till lillen. Tar tid. Beställt lite sommarplagg oxå, jag har ju inga sommarkläder i rätt storlek. Jättemysigt ju.

Jag blev också illamående igen kring vecka 30. För mig hjälpte det att börja äta omeprazol som tog bort både halsbrännan och illamåendet. Helt fantastiskt!

Idag har jag gått 94% av graviditeten, känns helt stört då jag hela tiden sen vi fick veta att de var två har varit förberedd på att de skulle komma för tidigt iom att mer än 50% av alla tvillingar föds prematura. Men inte dessa inte
  • JhjärtaK
    Hannah8401 skrev 2015-03-14 14:46:14 följande:

Jag blir också mätt mycket fortare. Är bara illamående nån gång emellanåt. Men har en del halsbränna på kvällarna.

Det där med kläder är inte lätt att veta, min son kunde ha 56 med en gång, men han växte så fort, när han var 6 månader kunde han ha strl 80. Men efter det har det gått mycket långsammare?

Jhjärtak vad bra att du fått ha de så länge i magen! Tvillingar är ju så små, så varenda vecka är väl ett plus?

Ja de flesta är mindre än enlingar så mycket skönt att de fått tid att fetta till sig lite

Sen så tvistar de lärda över huruvida de två sista veckorna på graviditeten är bra eller inte för tvillingar som delar moderkaka. Vissa menar att moderkakan inte orkar med att försörja två såpass stora barn medan andra menar att varje dag extra är bra. Oavsett så kommer mina att tas ut tidigare än vecka 40 via planerat snitt.

Jag har funderat lite på hur mycket de kommer att väga och iom att de verkar vara små så tippar jag på någonstans kring 2,6 kg vardera men snart får vi se
  • JhjärtaK
    Cayenna skrev 2015-03-14 14:59:54 följande:
    Omeprazol - är det på recept? Jag har halsbrännan oxå. Men den hålls i schack med nåt från apoteket. släppte illamåendet för dig sen? Jag har ju kvar tabletterna från förut....så krisar det kan jag ta dem. Inte sugen på att bli så trött bara.

Snittar du oxå i 38+? Du har en vecka eller så kvar? Häftigt smile1.gif
    Nej omeprazol är helt receptfritt och kan ätas under graviditeten.

Ja, illamåendet är i princip borta (har mått lite illa några tidiga morgnar men det har nog berott på en kombination av hunger och dålig sömn) men äter fortfarande omeprazol så kanske tack vare dem.

Jag testade både Novalucol och Gaviscon mot halsbrännan men de hjälpte inte så mycket men nu tar jag en tablett om dagen med omeprazol och har inte haft halsbränna alls

Japp, kommer att snittas i vecka 39 så inte många dagar kvar nu som gravid, spännande och skrämmande på en och samma gång
  • JhjärtaK
    Cayenna skrev 2015-03-14 17:37:37 följande:
    Tack för tipset! Köper imorn. Tycker gaviscon hjälper för stunden men inte så att jag bara kan ta en om dagen, det låter ju som en dröm.

Vad spännande och konstigt. Snittade du med första oxå? Ska tänka på dig nästa vecka då! Har tjejerna fått namn redan?
    Nej första kom vaginalt så jag får testa på båda sätten vilket känns skönt. Hade första också skett med snitt så hade jag nog känt mig lite "snuvad" på konfekten iom att det räcker med tre barn för oss

Nej de har inte fått namn helt bestämt än men jag har två som jag kallar dem ibland men oftast så heter de bara Ettan och Tvåan . Den som ligger närmast "utgången" kallas medicinskt för Tvilling 1.
  • JhjärtaK

Minst sagt full rulle här med tre barn så hinner varken läsa eller knappt skriva men vi mår iaf bra allihopa och det är faktiskt lite lättare med två bebisar än vad jag hade föreställt mig (hade iofs föreställt mig typ helvetet på jorden men ändå, haha )

Hoppas det går fint för er alla!

• JhjärtaK
    mom in the city skrev 2015-04-02 09:17:12 följande:

11 dagar till BF och börjar bli less på riktigt. smile4.gif Har inget tålamod och är trött och irriterad hela tiden så är verkligen inte världens roligaste fru eller mamma just nu. Kan han inte bara komma ut, jag vill inte mer!

Känns ju väldigt lämpligt med långhelg också när ens förmåga att vara social är lika med noll. Imorgon ska min svärfar bjuda på hela makens familj på middag och jag har verkligen ingen lust, är inte alls på humör för att umgås med folk. Vill bara ligga i sängen i mjukisbyxor, äta godis och titta på tv.

Förstår precis hur du känner! Det är jobbigt att vara social när man absolut inte vill eller har ork till det!

Hoppas liten tittar ut snart!
  • JhjärtaK
    mom in the city skrev 2015-04-11 18:57:46 följande:
    Jag blir lite nervös också eftersom chansen är ganska stor att förlossningen kommer gå snabbt (om man nu ska räkna ungefär halva tiden från första gången). Jag vill ju gärna veta så tidigt som möjligt att det är på riktigt så man hinner invänta barnvakt och ta sig till förlossningen men man kommer ju inte ringa i första taget om man tror att det bara är förvärkar.

Vore ju kul om appen sa att man var 105% gravid för jag gissar att det är så man kommer känna sig. smile5.gif
    Såhär visar min app just nu men är ju inte gravid längre, kom bara till 95% drygt

Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"