mom in the city skrev 2015-04-02 08:39:26 följande:
Jag vet inte exakt när det blev lugnare men visst tyckte jag att det ändrades, blev mer buffar och rörelser än ordentliga sparkar. Senare i graviditeten får de väl också längre perioder av vaken- och sovtid och det märker man ju av.
Jag har nojat många gånger, den här bebisen har vissa dagar då han är väldigt lugn för att sen röra sig mer nästa dag. Under de lugna dagarna brukar jag alltid puffa på magen för att se så han svarar och det gör han ju även om det ibland är svagt. Jag försöker att inte oroa mig och tänka att det är så hans mönster är och att det nog inte är någon fara så länge han följer sitt mönster och jag känner några slags rörelser. Brukar dricka något kallt och lägga mig ner när jag inte tycker jag känner något. Längtar så tills han är på utsidan och man kan se hur han mår istället för att gissa hur han har det därinne.
Min BM har sagt att man alltid kan ringa förlossningen om man är orolig, hon lovade att de inte kommer tycka att man är dum och onödigt orolig för det är bara man själv som mamma som vet hur barnet rör sig och om det känns annorlunda. Bättre att ringa en gång för mycket.
Efter TUL känner jag mig också lugnare även de dagar då han är mer stilla, då kollade de ju så att det fanns gott om fostervatten och att moderkakan och navelsträngen fungerade bra och det känns lite tryggare när man vet det.
Tack för att du svarat!! Skönt att höra att du upplevt en förändring. Jag tänker att det nog är för att utrymmet blir mindre och den inte har lika stor möjlighet att kränga runt. Har varit på tul nu i veckan igen pga liten mage, allt ser bra ut vad gäller fostervatten och så. Han växer på bra. Lite mindre än medel men ingen större avvikelse.
Jag får fortsätta känna och väcka om jag tycker han rör sig lite.