Inlägg från: Cayenna |Visa alla inlägg
  • Cayenna

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Blåsippan84 skrev 2015-03-12 12:10:53 följande:

Tack tjejer. Med sonen hade jag kraftig foglossning. Kunde inte gå ordentlig pga smärta sista 2 månaderna. Cykla gick mkt bättre. Då jobbade jag på avd och trodde att denna gång blir det nog bättre eftersom det är mer sittande. Istället har jag fått ischias därtill. Pratade med min bm för 2 v sedan. Hon frågade om sjukskrivning. Sa då att jag vill testa sjukgymnastik. Men att inte få sova pga värk gör att all energi läggs på jobbet, att man är trevlig där. Hemma är jag ett åskmoln mot maken . Får prata med henne nästa fre. Jag jobbar deltid men långa dagar 8-17 och ledig en dag i v (så vill min arbetsgivare att vi jobbar) och skulle jag kunna korta ner dagen och hinna hem och vila någon timme skulle vara guld värt.

Ska också testa teet om 10 veckor . Drack lusernte efter förlossningen med sonen då det ska hjälpa mjölkproduktionen. Helt ok i början. Men sen blev det kvalmigt efter mkt drickande, hehe.

Håller med mom in the city, prata med chefen och se om det går att ordna kortare dagar. Annars är det väl sjukskrivning så du får tid att vila bättre.
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-03-13 09:28:03 följande:

Började dagen med ett BM-besök. Alla värden var toppen, huvudet ner men fortfarande rörligt så om vattnet skulle gå nu fick jag order om att sätta mig ner. Ska tillbaka om en vecka för att se så att han fortsätter ligga nedåt eftersom han snurrat runt lite, hoppas han har sjunkit ner då också så man slipper fundera på hur han ligger när det väl drar igång. BM uppskattade födelsevikten till ca 2,9-3 kg så en liten bebis precis som storebror.  

Aha, så huvudet ned ändå. Hoppas han stannar så då och börjar sjunka ned så du slipper den oron. Det känns som att du närmar dig snabbt nu. Tänk att han snart ligger på ditt bröst.

Skönt att set det inte är någon jättebebis.
  • Cayenna

Här gick jag in i vecka 31 idag och över 75% är passerat. Egentligen är det ju ännu mer eftersom jag ska föda tidigare, kommer ju inte gå 100%.

Är det nån mer än jag som har svårt att äta? Jag har ingen aptit och blir mätt på två tuggor. Spyr ibland på morgonkvisten. Läste i appen att hormonerna är starkare och att det kan vara därför. Jobbigt att inte vara sugen på nåt.

Jag har börjat fixa med kläderna till lillen. Tar tid. Beställt lite sommarplagg oxå, jag har ju inga sommarkläder i rätt storlek. Jättemysigt ju.

• Cayenna
    mom in the city skrev 2015-03-14 08:40:02 följande:

Ja rätt håll nu! Har misstänkt att han vänt sig då det tryckt neråt mycket sista veckan. Just att han är liten gör väl också att det är lättare att vända tillbaka sig så det känns bra att BM håller lite extra koll. Om förlossningen drar igång och jag är minsta tveksam hur han ligger ska jag åka in direkt så de kan kolla. Är ju inte så kul om man kommer in med fulla värkar och så visar det sig att han ligger i säte och det blir väldigt bråttom med snitt.

Hellre extra koll än panik om det inte är rätt. Håller tummarna att han stannar i rätt position.
  • Cayenna
    mom in the city skrev 2015-03-14 08:44:51 följande:

Det närmar sig för dig också nu!

Ha ha, jag har inga problem med att äta, är hungrig jämt känns det som. Förstår att det inte är så kul att inte vara sugen på något, du för äta det som går ner men bebisen tar ju iaf det den behöver. Kalla saker brukar ju kunna funka, frukt och youghurt och sånt.

Åh så mysigt med sommarkläder, såg att det börjat komma in i affärerna nu. Så gulligt med dessa små miniplagg! Ska ge mig ut och titta snart också. Vilken storlek köper du på sommarkläder?

Det känns som att det närmar sig faktiskt.

Kalla saker är bra. Hoppas jag är som vanligt snart. Vill kunna äta och njuta.

Jag räknar med att han kommer vara i samma size som storebror när han kommer och att han kommer växa i samma takt som storebror gjorde. Så sommarkläder blir storlekarna 56 (som han växer i i mitten på juni) och 62 (som han växer i i mitten på juli). Hur räknar du? Sen från 68 så tänker jag höst. Och då dyker ju tyvärr storebrors sommarkläder upp i lådorna men då får jag shoppa nytt i augusti.
  • Cayenna
    JhjärtaK skrev 2015-03-14 10:35:50 följande:

Jag blev också illamående igen kring vecka 30. För mig hjälpte det att börja äta omeprazol som tog bort både halsbrännan och illamåendet. Helt fantastiskt!

Idag har jag gått 94% av graviditeten, känns helt stört då jag hela tiden sen vi fick veta att de var två har varit förberedd på att de skulle komma för tidigt iom att mer än 50% av alla tvillingar föds prematura. Men inte dessa inte

Omeprazol - är det på recept? Jag har halsbrännan oxå. Men den hålls i schack med nåt från apoteket. släppte illamåendet för dig sen? Jag har ju kvar tabletterna från förut....så krisar det kan jag ta dem. Inte sugen på att bli så trött bara.

Snittar du oxå i 38+? Du har en vecka eller så kvar? Häftigt
  • Cayenna
    Hannah8401 skrev 2015-03-14 14:46:14 följande:

Jag blir också mätt mycket fortare. Är bara illamående nån gång emellanåt. Men har en del halsbränna på kvällarna.

Det där med kläder är inte lätt att veta, min son kunde ha 56 med en gång, men han växte så fort, när han var 6 månader kunde han ha strl 80. Men efter det har det gått mycket långsammare?

Jhjärtak vad bra att du fått ha de så länge i magen! Tvillingar är ju så små, så varenda vecka är väl ett plus?

Men oj vad svårt. Får hoppas jag gissar rätt då bara. Storlek 80 hade min kille till att han fyllde ett år. Vilken skillnad.
  • Cayenna
    JhjärtaK skrev 2015-03-14 15:52:58 följande:

Nej omeprazol är helt receptfritt och kan ätas under graviditeten.

Ja, illamåendet är i princip borta (har mått lite illa några tidiga morgnar men det har nog berott på en kombination av hunger och dålig sömn) men äter fortfarande omeprazol så kanske tack vare dem.

Jag testade både Novalucol och Gaviscon mot halsbrännan men de hjälpte inte så mycket men nu tar jag en tablett om dagen med omeprazol och har inte haft halsbränna alls

Japp, kommer att snittas i vecka 39 så inte många dagar kvar nu som gravid, spännande och skrämmande på en och samma gång

Tack för tipset! Köper imorn. Tycker gaviscon hjälper för stunden men inte så att jag bara kan ta en om dagen, det låter ju som en dröm.

Vad spännande och konstigt. Snittade du med första oxå? Ska tänka på dig nästa vecka då! Har tjejerna fått namn redan?
  • Cayenna
    Hannah8401 skrev 2015-03-14 21:21:28 följande:

Cayenne, ja men det är ju så olika med alla bebisar. Jag tror nog inte flickan i magen kommer växa lika fort som sonen, men man vet ju aldrig? Både jag och min man är långa, så det är ju inte konstigt att vår son är lång.

Nu är 92 perfekt till sonen, snart 15 månader är han, så det har gått saktare nu. Men tur det, tyckte inte jag gjorde annat än köpte nya kläder till honom.i början?

Jhjärtak, åh vad roligt, snart är dina bebisar här! Hade ni en eller två innan?

Och jag plockade undan 92 i höstas då var sonen över 2,5år. Vad olika det kan vara. Både jag och min man är långa så han lär ju bli lång. Jag kan tänka mig att man växer olika i olika perioder bara. Vet att min Bvc sköterska sa att man växer utifrån mjölk och ersättning första 6 månaderna och sen tar det genetiska över. Vet dock inte sanningshalten i det uttalandet.
  • Cayenna
    Hannah8401 skrev 2015-03-15 14:57:51 följande:

Cayenne, haha oj vilken skillnad det kan vara ja! Undrar vad det är som avgör om babyn är stor eller liten när den föds då? Gener eller vad den får för näring?

Blåsippan, du hade ju foglossning förra grav, var den helt borta när du fött eller tog det lite tid?

Jag läste att babyns födelsevikt beror på:

1. dels är genetiskt,

2. dels beror på moderns kost (mycket socker=större barn)

3. samt moderkakans funktion.

Kan tänka mig att det stämmer, flera faktorer som samverkar.
Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"