Inlägg från: mom in the city |Visa alla inlägg
  • mom in the city

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Cayenna skrev 2015-02-15 19:41:55 följande:
    Jag har inte mycket underhudsfett på magen så jag ser och känner tydligt huvudet, den runda delen. Resten av bebisens kropp är knölig lixom.

Spännande med bm besök och veta om det stämmer din känsla. Trycket mot blåsan blir onekligen större när dem ligger nedåt. Du får se till att bli uttorkad innan parkbesök.

Förra graviditeten köpte jag nästan inga mammakläder det funkar ju med vanliga tröjor, men då var alla vanliga kläder lite utslitna och lite töjda efter graviditeten. Så denna gången köper jag hellre några plagg på hm för dem sista månaderna. Känns på sätt och vis onödigt men jag tänker att jag kan ge bort dem sen till nån som blir gravid efter mig.

Jag ser oxå fram emot att handla efter förlossningen. Köper nog mer bebiskläder efter förlossningen än innan oxå precis som förra gången. Det blir ju så att dem sommarkläder storebror hade inte kommer passa i sommar på lillebror då dem blir födda olika årstider. Tur att jag gillar att shoppa.
    Känner ju att det är "hårt och knöligt" på vissa ställen men vad som är huvud och rumpa har jag inte listat ut. Lyckades dock aldrig förstå det där med storebror heller men så länge BM säger att han ligger rätt får jag väl vara nöjd. 

För oss blir det ju också så att det inte stämmer med årstiderna och garderoberna så sommarkläder till lillebror får definitivt inhandlas. Men som du säger, det är ju bara roligt!  
  • mom in the city
    Hannah8401 skrev 2015-02-16 13:09:22 följande:

Ja vi får också det problemet med kläderna, sonen är född i de och lillan kommer i juni. Men kanske är en flicka lite mindre så att det funkar ändå? Tunnare nyfödd kläder behöver vi ju, men jag fick två stora påsar med tjejkläder som var sommarkläder i strl 50-62, så får vi se efter det! Det dröjer nog ett tag till innan min bebis vänder sig, är 22+5 idag. Tror sonen vände sig runt v 30.

Är det någon som har foglossning? Vet ni några bra övningar man kan göra för att göra det bättre?

Kul att få en massa kläder sådär! Är nog väldigt olika hur stora bebisarna blir och hur fort de växer, min son är en liten kille så de flesta tjejer har alltid varit större än honom. Men sen är vi föräldrar inte så stora heller så kan inte bli annat.

Jag minns inte alls när sonen vände sig, kommer inte heller ihåg när BM kollade hur han låg första gången. Man har glömt mer än man tror! Antar iaf att BM kommer kolla hur lillebror ligger nu på besöket i vecka 33, är ju i vecka 36 vid nästa besök så det känns lite sent att kolla först då.

Jag känner av fogarna lite grann men inte så pass mycket att det blir något direkt problem så har inte kollat upp vad man kan göra åt det. Det finns säkert lite information på 1177, annars är det väl en sjukgymnast som vet bäst. Tycker du ska fråga din BM, har du något besök inplanerat snart?
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-02-16 22:16:09 följande:

Säger man inte att bebisen vänder sig senare när man är omföderska? Mer utrymme tydligen.

Min son vände sig veckan innan planerat vändningsförsök. Sent för att vara förstföderskor. Fixerade sig nog aldrig heller. Antar att det bara är olika.

Jag har inga direkta foglossningsproblem ännu. Känner lite men väldigt lite. Har inga övningar att tipsa om tyvärr, har inte känt att jag behöver göra några övningar själv. Inte än iallafall.

Ja det kanske är så att de vänder sig senare andra gången, tycker det skulle vara skönt iaf att veta att han ligger rätt så man slipper fundera på det. Jag tror inte min son fixerade sig heller, eller så gjorde han det väldigt sent, för på sista BM-kontrollen sex dagar innan han föddes var han ruckbar. Så jag räknar inte med att lillebror fixerar sig innan heller.

Går in i vecka 33 idag, är man officiellt höggravid nu? Eller när "räknas" man som det?
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-02-16 22:31:19 följande:

Förra graviditeten hade jag förfärlig foglossning. För mig var det vila som hjälpte. Och gick bättre att cykla dit jag skulle än gå. Jobbade då på avd och gick/små sprang hela dagarna. Kunde inte jobba kväll och sen morgontur för få hade jag så ont att jag knappt kunde resa mig. Kroppen hade ej fått vila. Gick på vattengympa men för mig blev det ingen bättring. Köpte även sådant bälte. Hjälpte ev lite. Där jag bor hade de information om foglossning och tips som Kvinnohälsan höll i. Så prata med din bm.

Än har jag bara känt av lite. Hoppas det håller sig borta nu när jag har ett lugnare arbete.

Vart sitter din foglossning? Min satt framtill. och när jag känner av det nu så är det just där. Men jag har sedan ett par v sedan fått jätte ont i svanskotan. Det förstår jag inte varför?

Men usch det lät verkligen inte roligt! Hoppas du slipper såna stora problem denna gång.
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-02-18 08:15:16 följande:
    Ja skönt om man slipper fundera på det. Jag minns att min lille var rörlig in i det sista, skulle ligga ned och ringa ambulans om vattnet gick. Det gjorde det ju inte som tur var.

Då har du varit höggravid ett tag. Trodde det var i nionde månaden?! Eller är det från sjunde då?
    Jag fick aldrig höra att jag skulle lägga mig ner om vattnet gick, men det kanske bara gäller om bebisen är rörlig och inte när den är ruckbar? Vad är skillnaden egentligen? För mig gick ju vattnet flera timmar innan värkarna kom. 

Var hos BM nu på morgonen. Precis som jag trodde har han lagt sig med huvudet neråt, han ligger ganska långt ner men är inte fixerad utan fortfarande ruckbar. Känner ju tydligt att han sjunkit då magen inte trycker upp på lungorna lika mycket lägre och att det liksom ilar neråt ibland, tycker även att det syns att den är längre ner. Dock blev SF-måttet samma som vid senaste mätningen men det beror ju antagligen på just det att han har vänt sig, låg lite över kurvan tidigare och nu är jag mitt på. Det blir en extra mätning nästa vecka för säkerhets skull och har det inte ökat då blir det i så fall TUL. Hjärtat slog fint och bra iaf.  
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-02-18 18:17:23 följande:

Ruckbar är väl på gränsen till fixerad, steget före. Rörlig är ju att bebin rör sig fritt fortfarand, ka kan till och med vände sig igen. Jag tror det bara är när den är rörlig som risk för att navelsträngen far ut och i såna fall får bebin inget syre. Då är det bråttom förstod jag det som.

Vad häftigt att din känsla stämde! Vad väl man känner. Tänk vad det känns som du är nära målsnöret nu! Bra att dem följer upp måttet ändå även fast förklaringen säkert är rimlig. Och kul med ett extra bm besök.

Ja det är häftigt att man känner så pass väl, tycker jag känner allt tydligare denna gång men det är väl för att man vet hur det ska kännas. Min man blev lite nervös när jag berättade att han vänt på sig. Plötsligt tyckte han det kändes nära, som att han var på väg att komma ut när som helst.

Du låter rimligt det du säger gällande rörlig och ruckbar, när bebisen är ruckbar ligger den ju fortfarande långt ner så då borde inte navelsträngen kunna slinka emellan. Tur att ditt vatten inte gick!
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-02-19 08:33:11 följande:

Men det känns ju väldigt nära när bebisen gjort sig redo för utgången. Jag tror du kommer få innan bf. Inte nu men typ 38+.

Cayenna skrev 2015-02-19 08:36:11 följande:

Hade en sjuk dröm. Vi var hemma hos min mans pappa och pratade om hans namn, att vi funderade på att ta det till pojken i magen. Pappan är död sen väldigt många år, jag har aldrig träffat honom. Den var så verklig på nåt sätt.

Hoppas du har rätt! Tror du kommer få innan BF också men du får ju antagligen planerat snitt så lättare att gissa då.

Men vilken märklig dröm! Jag tänker att hjärnan kan ju omöjligt veta hur han var som person när ni inte träffats så man undrar hur den liksom skapar bilden av personen i drömmen, måste bli jättekonstigt. Vilken fin gest att ge namn från honom till bebisen.
  • mom in the city
    Patricia4 skrev 2015-02-22 13:26:23 följande:

Första barnet var fixerad , det två andra ruckbara:)

När man är omföderska kan man dessutom gå omkring och vara öppen 2 -3 cm sista tiden. Lite lyx när FL sedan startar ..;)

Jag är snart 24 fulla veckor och har idag fyndat skötbord från blocket :)

Kommer försöka köpa det mesta begagnat .

Vad har ni andra köpt/ har kvar att köpa ?

Vi har det mesta klart faktiskt. Har ju det mesta kvar sen sonen och det vi vill köpa nytt eller komplettera med är inhandlat. Känns skönt att ha klart iaf det som behövs första veckorna, sen är det ju roligt att handla efter bebisen kommit också. Nu behöver jag bara köpa lite sånt där som behövs hemma efter förlossningen, blöjor och bindor och sånt och sen det som ska packas i BB-väskan.

33+0 imorgon och då fyra veckor tills graviditeten räknas som fullgången. Hjälp, snart är det ju dags på riktigt!
  • mom in the city
    0fia skrev 2015-02-25 16:56:05 följande:

Någon av er som väntar killar och bor i Stockholm? Tips från blocket m.blocket.se/stockholm/Barnklader_i_storlek_50_56___paketpris_58949285.htm

Min tjej är ju för stor för dessa men jag har tydligen kvar bevakningen på blocket

När kommer den först bebisen här?

JhjärtaK är först ut med sina tvillingar. Det är väl i slutet av mars om jag inte minns fel (förlåt i så fall). Sen är jag nästa med BF 13 april.
  • mom in the city

Var på extra mätning hos BM idag då bebis vänt sig nedåt vid senaste mätningen vilket gjorde att SF-måttet stod stilla. Tror ni inte att den lilla rackaren har vänt sig tillbaka så nu ligger han med huvudet upp igen! Han bör tydligen ha vänt sig nedåt (igen) inom tre veckor annars blir det uppföljning och antagligen något slags vändningsförsök. Fick tips av BM att buffa lätt med handen då och då där huvudet ligger så att han kanske fattar att han ska vända sig. Envis unge!

Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"