• Emmalbs88

Fertilitetsutredning hösten 2014!

Hej! Jag är 26 år och bor i Sthlm. Jag och min man har nu varit gifta i 4,5 år och vi har försökt bli gravida på egen hand i snart 1,5 år, och jag har aldrig märkt att det tagit sig en endaste månad.. Mensen kommer alltid på dagen varje månad.. Detta har varit väldigt slitsamt och i juli ringde jag till cevita care för att få en tid för att få påbörja fertilitetsutredning, då jag har en känsla av att allt inte är som det ska..Igår var vi där och jag fick göra ett vul som visade att jag hade ägg i men att jag också har två cystor, jag fick även ta prover för att kolla äggreserven och ett till prov.. Jag skulle vilja komma i kontakt med människor som går igenom samma resa som jag/vi gör nu! Så att man kan stötta varandra och ta del av andra erfarenheter! Kram/E

• Svar på tråden Fertilitetsutredning hösten 2014!
  • Emmalbs88

Hej! Jag håller verkligen tummarna för er att ni får någon tid snart och få komma igång med utredningen! ???? Det tog verkligen emot för mig att ringa och boka tid för utredning.. man vill så gärna klara det själv och att inse att något mest troligt är fel är så jobbigt.. Och vad dom kommer att komma fram till under utredningen är lite skrämmande, men det är ju bättre att man får veta, så att man kan få hjälp! :) Min man ska lämna spermaprov till veckan och sedan ska jag tillbaka till kliniken den 23 okt för att kontrollera ägglossning och spola äggledarna! ???? jag har inte känt av cystorna alls faktiskt förutom nu sedan undersökningen då jag är lite öm på vänster sida där de sitter, mest troligt pga undersökningen.. Hon sa att det inte var något farligt men att de skulle undersökas vidare nästa gång också! Jag hoppas de tar bort dem då det känns lite olustigt att ha dem kvar.. Hur har allt det här påverkat dig? Har ni varit öppen med att ni försöker få barn eller har ni hållit det för er själv? Trevlig kväll!????

• Emmalbs88

Hej! Jag håller verkligen tummarna för er att ni får någon tid snart och få komma igång med utredningen! Det tog verkligen emot för mig att ringa och boka tid för utredning.. man vill så gärna klara det själv och att inse att något mest troligt är fel är så jobbigt.. Och vad dom kommer att komma fram till under utredningen är lite skrämmande, men det är ju bättre att man får veta, så att man kan få hjälp! :) Min man ska lämna spermaprov till veckan och sedan ska jag tillbaka till kliniken den 23 okt för att kontrollera ägglossning och spola äggledarna! jag har inte känt av cystorna alls faktiskt förutom nu sedan undersökningen då jag är lite öm på vänster sida där de sitter, mest troligt pga undersökningen.. Hon sa att det inte var något farligt men att de skulle undersökas vidare nästa gång också! Jag hoppas de tar bort dem då det känns lite olustigt att ha dem kvar.. Hur har allt det här påverkat dig? Har ni varit öppen med att ni försöker få barn eller har ni hållit det för er själv? Trevlig kväll!:)

• Emmalbs88

Hej Blåblomman! Det är skönt att äntligen får hjälp! Läkaren som vi fick på Cevita care var super proffsig och lätt att prata med! :) jag tror att närmande väl får komma dit på första besöket så rullar det på ganska smidigt och går ganska fort! Ja det förstår jag, ju förr desto bättre! Har du barn sedan tidigare? :)

• Emmalbs88

Ja det är ju just det.. Man sliter så ont med alltihop, och det är som du säger att det finns alltid där i bakhuvudet.. Det går liksom inte en dag utan att jag tänker på det.. Tidigare har jag/vi varit hoppfull och försökt ladda om inför varje ny månad.. Att kanske denna månad är dom där 25% chansen på våran sida! Men de senaste 2-3 månaderna har det varit som bortblåst, man har insett att det inte kommer att ske på egen hand.. Det är inte konstigt att han är rädd.. Ingen vill ju att det ska vara något fel på en. Men man får bara försöka stötta varandra och hålla ihop hur resultaten än blir! :) Jag har bara berättat för min syster och min mamma.. Jag önskar ibland att jag kunde vara mera öppen med det, men samtidigt vet jag inte om jag skulle palla om man skulle fråga hur det går.. Jag är väldigt känslosam av mig.. :P Min man har också varit orolig, men lite mera lugn i situtionen än vad jag har varit.. Från början tänkte han mera att det var inte menat den här månaden heller.. Men sen har ju han också insett att allt inte är som det ska..

• Emmalbs88

Jag kan förstå att du känner dig ensam.. Känner igen mig i dig på så många punkter..har också flera kompisar som har blivit gravida och har hunnit få sina barn under den här perioden som vi har försökt.. Jag har precis som du verkligen varit glad för deras skull. Och på något sätt har jag känt lite skam att ens få känna sorg över min egna situation..

• Emmalbs88

Ja det är nog en känsla som mänga av oss ofrivilligt barnlösa delar.. Hehe! Alltså jag och namn, jag kommer faktiskt inte ihåg namnet på henne.. Men vi fick alltså en kvinnlig läkare! :)

• Emmalbs88

Hej Malin! Stort stort grattis till graviditeten!:) Det värmer i hjärtat och skänker hopp om framtiden! :) tack för att du delade med dig av din historia! Och stort lycka till med allt! Kram

• Emmalbs88

Lycka till i veckan nu Blåblomman! För visst var det nu i veckan någon gång ni skulle iväg på första undersökningen? håller tummarna för dig/er! :) kram

• Emmalbs88

Var på kliniken igår igen, hon var först osäker på om hon skulle spola äggledarna igår då hon inte visste om dessa två cystor satt i äggledarna eller på utsidan. Hon bestämde dock att hon skulle spola. Så hon spolade in kontrastvätska så att hon skulle se bra vart de satt, och dom sitter som tur var på utsidan, och är tydligen inget de gör något åt.. Dom försvinner av sig själv.. Fick antibiotika i åtta dagar nu för att minska infektionsrisken. Sen ska vi tillbaka om tre veckor igen för utvärdering! Hur går det för er andra?? :)

• Emmalbs88

Hej! Hur går det för er? :) är så glad ikväll, var på slutmöte idag på cevita care! Både alla mina prover som jag har tagit var bra eller normala! Och min mans spermaprov var bra! Hon frågade oss om vi ville boka tid för ivf på en gång eller om vi vill vänta lite.. Vi valde att vänta någon månad och se om det tar sig av sig självt nu när vi vet att allt är normalt. Då vi kan slappna av och bara koncentrera oss på varandra, det är tydligen bara 6 månader väntetid på ivf på Huddinge sjukhus! :)

• Emmalbs88

Tack! Ja det känns lite mer hoppfullt nu! Okej, hoppas verkligen att det blir något denna månad för er! :) ja det känns jätte bra att det inte är lika lång väntetid på ivf nu som förut! :) lycka till i helgen;)

• Emmalbs88

Hej! Okej, men vad skönt ändå att allt var bra!:) men varför skulle ni inte få ställa er i kö? För att ni blivit gravida en gång förut? Vi tänkte att vi ska ställa oss i kö i januari. Eftersom vi ville ha några månader till på oss att försöka själva.. jag ska också tillbaka till våren och se hur det går med mina cystor!

Svar på tråden Fertilitetsutredning hösten 2014!