• Emmalbs88

Fertilitetsutredning hösten 2014!

Hej! Jag är 26 år och bor i Sthlm. Jag och min man har nu varit gifta i 4,5 år och vi har försökt bli gravida på egen hand i snart 1,5 år, och jag har aldrig märkt att det tagit sig en endaste månad.. Mensen kommer alltid på dagen varje månad.. Detta har varit väldigt slitsamt och i juli ringde jag till cevita care för att få en tid för att få påbörja fertilitetsutredning, då jag har en känsla av att allt inte är som det ska..Igår var vi där och jag fick göra ett vul som visade att jag hade ägg i men att jag också har två cystor, jag fick även ta prover för att kolla äggreserven och ett till prov.. Jag skulle vilja komma i kontakt med människor som går igenom samma resa som jag/vi gör nu! Så att man kan stötta varandra och ta del av andra erfarenheter! Kram/E

• Svar på tråden Fertilitetsutredning hösten 2014!
  • DancingQueen

Hej!

Jag är också 26 år och har startat en utredning. Jag vill gärna följas åt Jag och min sambo har försökt i 14 månader men inte lyckats. Jag har fått lämna två blodprov och han ett spermaprov. Vi ska på första mötet denna månad men har inte fått datum och tid än. Vad sa dom om cystorna? Är det något som dom måste ta bort eller fungerar det i alla fall? Har du misstänkt/känt av cystorna?

• Emmalbs88

Hej! Jag håller verkligen tummarna för er att ni får någon tid snart och få komma igång med utredningen! ???? Det tog verkligen emot för mig att ringa och boka tid för utredning.. man vill så gärna klara det själv och att inse att något mest troligt är fel är så jobbigt.. Och vad dom kommer att komma fram till under utredningen är lite skrämmande, men det är ju bättre att man får veta, så att man kan få hjälp! :) Min man ska lämna spermaprov till veckan och sedan ska jag tillbaka till kliniken den 23 okt för att kontrollera ägglossning och spola äggledarna! ???? jag har inte känt av cystorna alls faktiskt förutom nu sedan undersökningen då jag är lite öm på vänster sida där de sitter, mest troligt pga undersökningen.. Hon sa att det inte var något farligt men att de skulle undersökas vidare nästa gång också! Jag hoppas de tar bort dem då det känns lite olustigt att ha dem kvar.. Hur har allt det här påverkat dig? Har ni varit öppen med att ni försöker få barn eller har ni hållit det för er själv? Trevlig kväll!????

• Emmalbs88

Hej! Jag håller verkligen tummarna för er att ni får någon tid snart och få komma igång med utredningen! Det tog verkligen emot för mig att ringa och boka tid för utredning.. man vill så gärna klara det själv och att inse att något mest troligt är fel är så jobbigt.. Och vad dom kommer att komma fram till under utredningen är lite skrämmande, men det är ju bättre att man får veta, så att man kan få hjälp! :) Min man ska lämna spermaprov till veckan och sedan ska jag tillbaka till kliniken den 23 okt för att kontrollera ägglossning och spola äggledarna! jag har inte känt av cystorna alls faktiskt förutom nu sedan undersökningen då jag är lite öm på vänster sida där de sitter, mest troligt pga undersökningen.. Hon sa att det inte var något farligt men att de skulle undersökas vidare nästa gång också! Jag hoppas de tar bort dem då det känns lite olustigt att ha dem kvar.. Hur har allt det här påverkat dig? Har ni varit öppen med att ni försöker få barn eller har ni hållit det för er själv? Trevlig kväll!:)

• Blåblomman

Hör är en till. Vi ska på utredning om 2 veckor genom cevita care. Är 36 och vi har försökt nu i snart 18 månader. Blev gravid i maj men det slutade med ma. Ringde för en månad sedan och bokade tid för utredning för att se vad som kan vara felet. Skönt att veta att jag kan bli gravid i alla fall, men när man kommit till åren har man ju inte tid att vänta och försöka flera år.

• DancingQueen
    Emmalbs88 skrev 2014-10-04 22:21:27 följande:

Hej! Jag håller verkligen tummarna för er att ni får någon tid snart och få komma igång med utredningen! ???? Det tog verkligen emot för mig att ringa och boka tid för utredning.. man vill så gärna klara det själv och att inse att något mest troligt är fel är så jobbigt.. Och vad dom kommer att komma fram till under utredningen är lite skrämmande, men det är ju bättre att man får veta, så att man kan få hjälp! :) Min man ska lämna spermaprov till veckan och sedan ska jag tillbaka till kliniken den 23 okt för att kontrollera ägglossning och spola äggledarna! ???? jag har inte känt av cystorna alls faktiskt förutom nu sedan undersökningen då jag är lite öm på vänster sida där de sitter, mest troligt pga undersökningen.. Hon sa att det inte var något farligt men att de skulle undersökas vidare nästa gång också! Jag hoppas de tar bort dem då det känns lite olustigt att ha dem kvar.. Hur har allt det här påverkat dig? Har ni varit öppen med att ni försöker få barn eller har ni hållit det för er själv? Trevlig kväll!????

Tack så mycket . Det har påverkat mig ganska mycket. Och det blir mer och mer ju längre tiden går. Jag känner mig ledsen och det ligger där bak i huvudet och liksom skaver hela tiden. Det påverkar min sambo också, fast på ett annat sätt. Jag vill att de ska hitta det eventuella felet och att det går att ordna. Min sambo är livrädd för att det är hos honom felet ligger. Hur har det påverkat dig och din man? Jag har berättat för mina närmaste vänner och min mamma dom jag står nära. Min bästa vän berättade igår att hon är gravid. Jag blev överlycklig, vi har pratat mycket om det här de senaste månaderna. Men på nått konstigt sätt känner jag mig lite mer ledsen över min egen situation efter jag fått veta. Jag unnar henne graviditeten till 100 procent men nu blev jag liksom lite mer ensam i min sorg över att ha svårt att få barn. Är ni öppna med det?
  • Emmalbs88

Hej Blåblomman! Det är skönt att äntligen får hjälp! Läkaren som vi fick på Cevita care var super proffsig och lätt att prata med! :) jag tror att närmande väl får komma dit på första besöket så rullar det på ganska smidigt och går ganska fort! Ja det förstår jag, ju förr desto bättre! Har du barn sedan tidigare? :)

• Emmalbs88

Ja det är ju just det.. Man sliter så ont med alltihop, och det är som du säger att det finns alltid där i bakhuvudet.. Det går liksom inte en dag utan att jag tänker på det.. Tidigare har jag/vi varit hoppfull och försökt ladda om inför varje ny månad.. Att kanske denna månad är dom där 25% chansen på våran sida! Men de senaste 2-3 månaderna har det varit som bortblåst, man har insett att det inte kommer att ske på egen hand.. Det är inte konstigt att han är rädd.. Ingen vill ju att det ska vara något fel på en. Men man får bara försöka stötta varandra och hålla ihop hur resultaten än blir! :) Jag har bara berättat för min syster och min mamma.. Jag önskar ibland att jag kunde vara mera öppen med det, men samtidigt vet jag inte om jag skulle palla om man skulle fråga hur det går.. Jag är väldigt känslosam av mig.. :P Min man har också varit orolig, men lite mera lugn i situtionen än vad jag har varit.. Från början tänkte han mera att det var inte menat den här månaden heller.. Men sen har ju han också insett att allt inte är som det ska..

• Emmalbs88

Jag kan förstå att du känner dig ensam.. Känner igen mig i dig på så många punkter..har också flera kompisar som har blivit gravida och har hunnit få sina barn under den här perioden som vi har försökt.. Jag har precis som du verkligen varit glad för deras skull. Och på något sätt har jag känt lite skam att ens få känna sorg över min egna situation..

• Blåblomman

Ja det känns skönt att få allt kollat och att det gick ganska så fort att få tid. Egentligen borde jag ringt mycket tidigare men man hoppas ju att det ska funka vanlig väg.

Känns jobbigt när de i ens bekantskapskrets blir gravida hela tiden, en kompis blev gravid på första försöket båda gångerna. Sånt känns i hjärtat även om man blir glad för deras skull. Vi har inga barn sen tidigare. Och det är bara min närmaste vän som vet (hon har inga barn än och är inte säker på att hon vill ha) men det känns bra att dela det med någon. Annars är det några som vet att vi försöker och att vi drabbades av ma i somras.

Vad heter läkaren ni fick? Jag tror vi ska till någon Alexander. Tycker de har varit väldigt proffsiga när jag haft kontakt med cevita care tidigare!

Svar på tråden Fertilitetsutredning hösten 2014!