• Blåblomman

Fertilitetsutredning hösten 2014!

Hör är en till. Vi ska på utredning om 2 veckor genom cevita care. Är 36 och vi har försökt nu i snart 18 månader. Blev gravid i maj men det slutade med ma. Ringde för en månad sedan och bokade tid för utredning för att se vad som kan vara felet. Skönt att veta att jag kan bli gravid i alla fall, men när man kommit till åren har man ju inte tid att vänta och försöka flera år.

• Blåblomman

Ja det känns skönt att få allt kollat och att det gick ganska så fort att få tid. Egentligen borde jag ringt mycket tidigare men man hoppas ju att det ska funka vanlig väg.

Känns jobbigt när de i ens bekantskapskrets blir gravida hela tiden, en kompis blev gravid på första försöket båda gångerna. Sånt känns i hjärtat även om man blir glad för deras skull. Vi har inga barn sen tidigare. Och det är bara min närmaste vän som vet (hon har inga barn än och är inte säker på att hon vill ha) men det känns bra att dela det med någon. Annars är det några som vet att vi försöker och att vi drabbades av ma i somras.

Vad heter läkaren ni fick? Jag tror vi ska till någon Alexander. Tycker de har varit väldigt proffsiga när jag haft kontakt med cevita care tidigare!

• Blåblomman

En liten uppdatering från mig kommer här.

Nu har vi varit på vårat första besök. Jag fick göra VUL och läkaren såg två äggblåsor på 16mm och 24 mm. Den större av dem kunde ev vara en cysta, gränsen mellan äggblåsor och cysta gick vid 25mm tydligen. Så det ska kollas upp vid nästa besök då de även ska kolla hur många små blåsor jag har. Om jag förstod det rätt. Fick även lämna blodprov för TSH och AMH. Jag ska tillbaka om 2 veckor och sen vid tredje besöket skulle de ev spola äggledarna. Känns skönt att vara igång! Däremot sa han att eftersom jag fick missfall i juli så räknar de att man måste ha försökt i 6 månader (pga vår ålder annars 12 mån) innan man kan få remiss för ivf. Men han skulle skriva att ma var i jun/juli (det skedde i början av juli) och hoppas att de skulle ha överseende med det och att det hunnit bli dec när utredningen är klar och vi eventuellt får ställa oss i kö då och inte vänta ytterligare en månad eller 2, om det nu inte ska behandlas på annat sätt. Att det tog oss 1 år att bli gravida innan ma tas tyvärr inte med i beräkningen. Men men nu är vi igång och får förhoppningsvis lite svar senare i höst.

• Blåblomman
    Emmalbs88 skrev 2014-11-13 21:37:22 följande:

Hej! Hur går det för er? :) är så glad ikväll, var på slutmöte idag på cevita care! Både alla mina prover som jag har tagit var bra eller normala! Och min mans spermaprov var bra! Hon frågade oss om vi ville boka tid för ivf på en gång eller om vi vill vänta lite.. Vi valde att vänta någon månad och se om det tar sig av sig självt nu när vi vet att allt är normalt. Då vi kan slappna av och bara koncentrera oss på varandra, det är tydligen bara 6 månader väntetid på ivf på Huddinge sjukhus! :)

Vad skönt att allt såg bra ut ändå! Och det var inte så jättelång väntetid. Håller tummarna att det går bra för er när det blir dags!

Jag var tillbaka igår för uppföljning av ev endo. Och ja läkaren kunde konstatera endo på ena äggstocken. Fick även spola igår med och blev hemskickad med ordern att mysa på i helgen Så nu hoppas vi att det ska ta sig den här månaden, annars har vi slutsamtal om 3 veckor. Så får vi se om det blir ivf för oss med.
  • Blåblomman

Hur går det för er andra?

Har ni bokat tid för ivf Emmalbs88?

Vi hade vårt sista besök idag. Inga fel på vare sig mig eller sambon. Däremot har jag misstänkt endometrios men det går inte att avgöra om det gör att vi inte blir gravida eller ej. I alla fall så skickar de iväg en remiss för ivf men det är sen upp till ivf-kliniken att avgöra om vi får ställa oss i kö eller inte. Vi skulle förvänta oss ett svar i jan/feb och sen är det i såfall 5-6 månades väntetid. Tills dess får vi försöka bli spontangravida. Ska tillbaka i februari för att kolla upp cystorna jag har på ena äggstocken.

• Blåblomman
    Emmalbs88 skrev 2014-12-11 09:29:40 följande:

Hej! Okej, men vad skönt ändå att allt var bra!:) men varför skulle ni inte få ställa er i kö? För att ni blivit gravida en gång förut? Vi tänkte att vi ska ställa oss i kö i januari. Eftersom vi ville ha några månader till på oss att försöka själva.. jag ska också tillbaka till våren och se hur det går med mina cystor!

Ja då räknar de med att vi kan få barn själva och det måste ha gått 6 månader sen missfallet. Men det borde vara där omkring jan/feb. Sen är det ju ivf-kliniken som avgör, vår läkare har ju bara skickat remiss för att de anser att vi behöver hjälp. Så vi hoppas att kliniken tycker likadant. Tills dess försöker vi själva igen.
  • Blåblomman

Eller egentligen tänker de nog att det ska ha gått 6 månader som man försökt efter missfallet innan man utreds för att något är fel. Vi gjorde ju utredningen nu efter bara 3 månader efter missfallet. så uppfattade jag läkaren.

Svar på tråden Fertilitetsutredning hösten 2014!