• C R

Hur får man en sexåring att sova nätter i sin säng?

Hej. Som rubriken lyder, hur får man en sexåring att sova hela natten i sitt rum? Vår pojk har aldrig gillat att sova. Han har sammanlagt sovit ca 8 hela nätter i sitt rum sen han föddes. Visst är det mysigt när han sover hos oss men jag sover inget då :(
    Ngr tips??

• Svar på tråden Hur får man en sexåring att sova nätter i sin säng?
  • Alexi

Varför sover du inget om han sover hos er? Somnar han i sin säng? Vår snart sexåring har alltid kommit in till oss på natten men vi har alltid lagt henne i hennes rum, och sen får hon komma in under natten, vilket kan bli allt mellan kl 23 och 05. Men nu på sistone har hon faktiskt för första gångerna på många år sovit hela natten i sitt rum några enstaka nätter. Så jag tror det kommer av sig självt så småningom.

• C R

För att han är överallt i sängen. Han somnar i sin säng.sen har vi en tvååring som också kommer in så sängen är full.

• Monstermamman

Kunde varit jag som skrev denna denna ts.

Vi har en 6,5 åring som aldrig sover hela nätter i sin säng. Han vill men kan inte, han ser själv problemet och försöker på alla sätt. Han har alltid behövt mkt närhet, kunde aldrig somna själv när han var liten.

Vår 4 åring sover oftast själv och har inte alls samma behov att vara nära.

• Alexi

Vi kan inte sova trångt så vi har en 180 + 105 cm säng i vårt rum så alla kan få plats och sova bra.

• Monstermamman

Vi har små sovrum. Jag sover ok men pappan sover hemskt. Det är lite bättre nu när inte lillasyster kommer in.

Dock så tycker sonen att det är jobbigt eftersom alla kompisar börjat sova över hos varandra, tidigt tycker jag men det är jobbigt att se att han är ledsen över att han inte vill/vågar.

• C R

Vi kan inte heller ställa in en säng till. För litet sovrum.

• cosinus

Jag har alltid resonerat så att om barnen vill komma så ska de få göra det.

Men jag kan inte sova med en massa ungar i sängen så då flyr jag fältet, en unge i min säng ger en tom säng någon annanstans i huset till mig och att flytta en gång på natten det fixar jag utan problem.

Visst skulle man väl kunna ta fighten men jag minns själv hur jag var mörkrädd och ynklig på nätterna som barn och ibland satt med lampan tänd för att jag inte vågade fråga om jag fick sova i mamma och pappas säng. Vill att mina ungar ska känna sig välkomna så länge de känner att de behöver men som sagt, det finns inga garantier för att jag är kvar. Ibland sover 4 barn i vår säng utan förälder men det är de helt ok med.

• Phillippa
    C R skrev 2014-10-04 08:25:20 följande:

För att han är överallt i sängen. Han somnar i sin säng.sen har vi en tvååring som också kommer in så sängen är full.

Kan det funka att barnen sover tillsammans?
  • beijer

Jag har 4 barn i olika åldrar. 6 åring en 3 åring o en 2 åring o sen en 1 åring. O våran 6 åring somnar i våran säng mä 3 åringen som vi sen bär över till deras sängar. O sen sover 6 åring i sin säng hela natten medans 3 åringen kommer mellan varven tillbaka o får då sova i våran säng o då ligger hon skavfötter mä oss. Sover oxå extremt dåligt mä barn i sängen. Men nu har 6 åringen börjat somna i sin egna säng igen. Så kanske kommer bli så för er mä. Brukar säga till henne att hennes kompisar sover i sina sängar. Alla våra 3 delar rum såå dom har jyh varandra.

Har ni testat att sova på en madrass tex i barnets rum? O göra så några kvällar tills barnet känner sig trygg i sin aäng? O ha en lampa tänd?

• linn74

Har inget bra tips utan kan mer säga, känner igen mig...Vi har 2 barn,minsta i spjälan,än så länge, största är 6 år o har alltid kommit över till vår säng. Börjar i sin säng men kommer alltid över efter en timme som minst eller någon gång mitt i natten. Sen syskonet kom vill hon somna i vår säng o har fått göra det, vi resonerar som så att känner hon att hon behöver mer närhet så får hon det. Hon härjar oxå runt i vår säng...Ibland får man en fot i ansiktet eller en mindre spark i ryggen eller nåt...ja ja, vi fixar det med...visst vi kanske sover lite sämre men måste ändå säga att vi sover bra.Vi känner som så att vi mår bäst av att hon mår bra o är nöjd.Blir väl mer trångt när sen minstingen ska sova där oxå...hmm...vår säng är 160. Ja ja det löser sej det oxå. Kanske måste man ibland gilla läget tänker jag. Som sagt har inget bra tips mer än att jag kan säga, du är inte ensam om att ha barn som vill sova nära sina föräldrar. 

Svar på tråden Hur får man en sexåring att sova nätter i sin säng?