• LinaRydlund

Min dotter vill amma varje minut

Har det lite "tufft" nu och känner mig ensam..

Har en dotter på 5 veckor som äntligen kommit igång med amningen ???? skönt och bra då ersättningen gjort hennes mage hård och hon verkar ha haft ont!

Meeen.. Hon vill amma hela tiden. Menar verkligen heeela tiden. Bara när hon sover och när jag själv "stoppar" som det är paus. Och då är det skrik!!! Och inget annat duger.. Hon kan väl inte vara hungrig heela tiden? Kanske är närhet hon vill men ha...

Jag vill amma men varje sekund är jobbigt. Särskilt för mina armar som håller i henne. Tycker inte om kudde eller ligga på sidan, och då finns inte så mycket kvar attvälja.

Min fråga är:
    Är det bara att stå ut, eller är det nån som har tips till mig? Så dottern inte är vid bröstet och ammar (ej snuttar) 24/7?

• Svar på tråden Min dotter vill amma varje minut
  • soundtrack

Som du säger Baktakt, det är nog lätt ge upp nu.. Jag oroat mig att jag inte har mat så det räcker, men hon växer så det knakar så det är nog mest att hon vill ha närheten.

Och ja, det är väldigt stressande när folk i ens omgivning lägger sig i och kommenterar. Ofta känns det som att det bara är jag som har en bebis som äter så ofta, iaf om man ska tro alla andra..

• Rocket Mania

Bebisar har ökningsperioder kring 3 dgr, 6 dgr, 3 veckor, 6 veckor. Det är helt normalt och bara att hålla ut (om amningen är viktig). Det bästa du kan göra är att bulla upp i soffan/sängen, titta på en bra film eller sju, drick mycket och ha så mycket hud mot hud kontakt som bara är möjligt.

Hur otroligt det än låter kommer du sakna den här tiden senare...

• kudden12

Ammade du 10 timmar i sträck???
    Går hon upp i vikt som hon ska?
    Låter ju som att du inte har tillräckligt med mat.
    Du vill inte gå tillbaks till ersättning? Så vet du ju att hon får i sej det hon behöver.
    Personligen skulle jag aldrig sitta och amma 10 timmar om dan.

• Voodoodoll
    kudden12 skrev 2014-10-02 10:13:29 följande:

Du vill inte gå tillbaks till ersättning? Så vet du ju att hon får i sej det hon behöver.

Även om det inte är tillräckligt med mat idag, kommer hennes barn ha juterat det tills imorgon genom mer sugande (: beställa mer mat). Man behöver INTE börja med ersättning. Mjölken anpassar sig efter behovet. Hon har precis börjat amma mer: det har precis börjat komma mer mjölk. Hennes barn kommer inte att vilja amma 10 h alltid, vare dag. De gör så för att få igång mer produktion. :) Tycker synd om alla nyblivna mammor som verkligen VILL amma men blir puchade av omgivningen till att ge ersätning istället. Många vågar inte säga nej för de tror på äldre "mer erfarna", och sedan ångrar de sig. Menar inte nu att du är en sådan övertalare, men när någon vill amma och någon annan börjar skriva om att man inte har tillräckligt med mat och om ersättning måste jag alltid hoppa in. Kanske för att så många höll på så med mig, fast att jag ville amma och dottern gick upp jättebra i vikt. :)
  • Maria 164
    Voodoodoll skrev 2014-10-02 10:30:33 följande:
    Även om det inte är tillräckligt med mat idag, kommer hennes barn ha juterat det tills imorgon genom mer sugande (: beställa mer mat). Man behöver INTE börja med ersättning. Mjölken anpassar sig efter behovet. Hon har precis börjat amma mer: det har precis börjat komma mer mjölk. Hennes barn kommer inte att vilja amma 10 h alltid, vare dag. De gör så för att få igång mer produktion. :) Tycker synd om alla nyblivna mammor som verkligen VILL amma men blir puchade av omgivningen till att ge ersätning istället. Många vågar inte säga nej för de tror på äldre "mer erfarna", och sedan ångrar de sig. Menar inte nu att du är en sådan övertalare, men när någon vill amma och någon annan börjar skriva om att man inte har tillräckligt med mat och om ersättning måste jag alltid hoppa in. Kanske för att så många höll på så med mig, fast att jag ville amma och dottern gick upp jättebra i vikt. :)
    Bra!
  • Brumma
    LinaRydlund skrev 2014-10-02 08:06:12 följande:

Byter bröst varje gång hon släppt efter jag hållt henne i famnen men då hon söker fortfarande..

OM det är så att du har mkt mjölk så ska du INTE byta bröst mellan amningarna.

Barnet får då inte i sig den feta mjölken (som är det "sista" i bröstet) med resultatet att bebis aldrig upplever mättnadskänsla. Ofta misstas överproduktion för underproduktion och förr (även idag ibland) är "domen" att man inte har tillräckligt med näring och rådet blir att lägga till ersättning. Jag hade detta problemet och fick rådet att inte byta bröst på fyra timmar (blockamning - bröstet får inte signaler om att producera ny mjölk vilket ger resultatet att barnet får i sig den feta mjölken). När jag fick ordning på det så ammade liten två till tre ggr på samma bröst. Han ammade ungefär två ggr i timmen de första månaderna.

Först "nollställde" jag mjölkproduktionen med pump.

Hur är bajset. Barn som bara ammas ska ha gult bajs. Får de inte i sig det feta blir bajset grönaktigt och ofta så "sprutar" det ut.

Jag skall se om jag hittar artikeln jag fick från Amningshjälpen så kan du läsa o se om det stämmer in på dig.
  • Brumma
    kudden12 skrev 2014-10-02 10:13:29 följande:

Det som voodoodoll sa plus att det faktiskt kan vara tvärtom - man kan ha för MYCKET mjölk. Ger ungefär samma resultat och förväxlas ofta med att man har för lite mjölk...
  • Brumma
    Maria 164 skrev 2014-10-02 11:45:08 följande:
    Tack! Det där ska jag absolut ta med mig till nästa gång, även om det där med att pumpa tomt med hjälp av pump låter lite övermäktigt. :)
    :D

Ja... Jag fick det inte tomt eftersom det oftast inte kommer lika mkt när man pumpar. Men tills det inte kom så mkt mer ;)

Men med att enbart blockamma når man samma resultat - men det kan ta längre tid ;)

Men som sagt - läs o se om du känner igen dig. Gör du inte det så byt bröst mellan amningarna som de flesta rekomenderas :)
  • LinaRydlund

Tack för alla kommentarer! Både brs o mindre roliga.

Igår var en lite bättre dag med amningen men mycket fortfarande. Var på amningsmottagning och de sa att jag skulle byta bröst när hon håller på som hon gör för stt sen återkomma. Hon där sa att de är larv det där med fetare mjölk, men vad vet jag.

Sen tror jag inte på "för lite" mjölk, då det alltid ska fyllas på! ;)

Kanske det är för mycket, vet ej. Bara dottern som kan veta! Jag väntar lite till, jag vill att det ska funka! :)

Angående bajset så ger hennes ersättning hrönt bajs och hårt, hon äter Althera-tydligen vanligt med grönt ibland då. Märker att bajset är lösare och "vanlig" förg nu när det ammats mer! :) jag vill inte ge ersättning alls pga detta!

Tack för alla fina kommentarer vissa gett!

• Brumma
    LinaRydlund skrev 2014-10-03 13:22:59 följande:

Tack för alla kommentarer! Både brs o mindre roliga.

Igår var en lite bättre dag med amningen men mycket fortfarande. Var på amningsmottagning och de sa att jag skulle byta bröst när hon håller på som hon gör för stt sen återkomma. Hon där sa att de är larv det där med fetare mjölk, men vad vet jag.

Sen tror jag inte på "för lite" mjölk, då det alltid ska fyllas på! ;)

Kanske det är för mycket, vet ej. Bara dottern som kan veta! Jag väntar lite till, jag vill att det ska funka! :)

Angående bajset så ger hennes ersättning hrönt bajs och hårt, hon äter Althera-tydligen vanligt med grönt ibland då. Märker att bajset är lösare och "vanlig" förg nu när det ammats mer! :) jag vill inte ge ersättning alls pga detta!

Tack för alla fina kommentarer vissa gett!

Tja, det är konstigt att hon säger annat än vad Amningshjälpen går ut med officiellt ;) Det är deras artikel jag delade ovan :D

Oavsett - hoppas det ordnar sig för dig!
  • kudden12

Men ett bra kvitto på om man har tillräckligt med mat är om barnet går uppi vikt! Och nej!! Alla KAN inte producera fram mjölk, jag försökte 2 månader, och till slut fick jag ge upp, det kom inte igång helt enkelt. Och han gick ner i vikt. Menar ni att jag ska fortsätta bara?? Allt för att amma?

• Voodoodoll
    kudden12 skrev 2014-10-03 22:31:47 följande:

Men ett bra kvitto på om man har tillräckligt med mat är om barnet går uppi vikt! Och nej!! Alla KAN inte producera fram mjölk, jag försökte 2 månader, och till slut fick jag ge upp, det kom inte igång helt enkelt. Och han gick ner i vikt. Menar ni att jag ska fortsätta bara?? Allt för att amma?

Kroppen producerar i regel mer mat om barnet kräver mer mat = ammar mer. Sedan finns det självklart de som inte producerar mjölk ändå, även om detta är ganska så ivanligt. Nej, du bör självklart inte ha fortsatt försöka ändå. Mina råd var _till TS_, inte till dig. Hade det stått i TS att hon enbart ammade och att barnet gick ner i vikt hade jag ju inte gett samma råd.
  • Brumma
    kudden12 skrev 2014-10-03 22:31:47 följande:

Självklart inte. Ingen har skrivit att alla kan amma, eller att alla måste. Men VILL man så måste man få stöttning i det också, precis som man ska få stöttning om man väljer att ge flaska.

TS ber om råd och stöd för att orka amma, då utgår vi självklart från det.
Svar på tråden Min dotter vill amma varje minut