Min dotter vill amma varje minut
Har för mig att första utvecklingsfaser kommer däromkring. Då blir de små "bråkiga" och närhetstörstande. Det går över snart! Ammar du på båda brösten? Jag behövde det, eller så körde jag ena-andra-ena när hon verkade vilja få upp produktionen. Hade uppsamlare på det fria bröstet och gav den slatten som blev där med kopp, eller flaska om hon inte var nöjd sen. Under de första tre månaderna växte dottern 13 cm, så jag förstår att hon var hungrig!
Gällande liggamning tyckte jag inte alls att det funkade förrän dottern var någon månad och lite mer stabil i kroppen. Då tog vi en lur ihop om dagen då hon fick amma sig till sömns och vaknade/väckte mig när det var dags för sidbyte. Hade lite små kuddar och filtar som stöd och "säkerhetsanordningar", plus att vi gjorde det i vår soffa som är betydligt hårdare än sängen, så att vi inte sjönk ner för mycket. Det händer mycket i början, så det är värt att prova om ett tag igen och se om det funkar för er.
Min dotter vägrade förresten napp tills hon vid 9 månader hittade en hemma hos kompisen och upptäckte att det var lite mysigt. Sen höll hon hårt i den i tre år, tills vi i somras sa att man inte fick åka karusell på Legoland om man hade napp. Behöver jag säga att hon fortfarande vid fyra år är väldigt bestämd med hur hon vill ha saker och att hon gillar att bestämma själv? Hon var konstant högljudd och missnöjd som bebis, men oj som vi fått igen varje sekund som vi våndades och slet med denna lilla envisa tös! <3