Inlägg från: Voodoodoll |Visa alla inlägg
  • Voodoodoll

Min dotter vill amma varje minut

Har din amning nyss börjat komma igång kan det vara så att du har lite för lite mjölk för att göra henne mätt ännu och därför behöver hon suga mycket för att få igång produktionen mer. Eller så vill hon helt enkelt ha närhet och/eller har ett stort sugbehov. Hur som helst så går det över, det är bara att tillgodose hennes behov så länge. Min dotter började inte med napp förrän hon var ca 1 månad. Innan dess ammade jag henne i 4 timmar i stöten och det gick 1 h mellan amningstillfällena. Liggamma eller ha henne i dina armar men stödj dig på kuddar som du bygger upp under dem. Lycka till! :)

• Voodoodoll
    kudden12 skrev 2014-10-02 10:13:29 följande:

Ammade du 10 timmar i sträck???
    Går hon upp i vikt som hon ska?
    Låter ju som att du inte har tillräckligt med mat.
    Du vill inte gå tillbaks till ersättning? Så vet du ju att hon får i sej det hon behöver.
    Personligen skulle jag aldrig sitta och amma 10 timmar om dan.

Även om det inte är tillräckligt med mat idag, kommer hennes barn ha juterat det tills imorgon genom mer sugande (: beställa mer mat). Man behöver INTE börja med ersättning. Mjölken anpassar sig efter behovet. Hon har precis börjat amma mer: det har precis börjat komma mer mjölk. Hennes barn kommer inte att vilja amma 10 h alltid, vare dag. De gör så för att få igång mer produktion. :) Tycker synd om alla nyblivna mammor som verkligen VILL amma men blir puchade av omgivningen till att ge ersätning istället. Många vågar inte säga nej för de tror på äldre "mer erfarna", och sedan ångrar de sig. Menar inte nu att du är en sådan övertalare, men när någon vill amma och någon annan börjar skriva om att man inte har tillräckligt med mat och om ersättning måste jag alltid hoppa in. Kanske för att så många höll på så med mig, fast att jag ville amma och dottern gick upp jättebra i vikt. :)
  • Voodoodoll
    kudden12 skrev 2014-10-03 22:31:47 följande:

Men ett bra kvitto på om man har tillräckligt med mat är om barnet går uppi vikt! Och nej!! Alla KAN inte producera fram mjölk, jag försökte 2 månader, och till slut fick jag ge upp, det kom inte igång helt enkelt. Och han gick ner i vikt. Menar ni att jag ska fortsätta bara?? Allt för att amma?

Kroppen producerar i regel mer mat om barnet kräver mer mat = ammar mer. Sedan finns det självklart de som inte producerar mjölk ändå, även om detta är ganska så ivanligt. Nej, du bör självklart inte ha fortsatt försöka ändå. Mina råd var _till TS_, inte till dig. Hade det stått i TS att hon enbart ammade och att barnet gick ner i vikt hade jag ju inte gett samma råd.
Svar på tråden Min dotter vill amma varje minut