Inlägg från: Anonym (dd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dd)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Tom Araya skrev 2014-10-01 16:33:17 följande:

Jag tycker detta är helt okej. Berättelserna om Pippi hänger inte på vad hennes sällan förekommande pappa tituleras som och jag tycker heller inte det kan jämföras med när man klipper bort hela scener ur tecknad film eller plockar bort Tintin-böcker.

Astrid lär även själv ha sagt att hon hade använt något annat som titel på pappan, om hon hade skrivit böckerna idag (idag= när hon pratade om det).

Det är tydligen inte så. När ingen har presenterat denna så kallade intervjun. Man hittar heller ingen anknytning mellan intervjuaren och Astrid.
  • Anonym (dd)
    Krixx skrev 2014-10-01 19:22:13 följande:

Hur korkad får man vara om man likställer detta med bokbål. Det handlar om ytterst små ändringar i en nyutgåva. De gamla böckerna kommer finnas kvar.

Ett bokbål är en ceremoni, för att visa sin makt. För du tror väl inte på fullaste allvar att en statlig organisation hittar samtliga böcker och utrotar dem med en tändsticka.
    Med det sagt, så varför genomförs bokbål? Anledningarna kan variera mellan religiösa, politiska eller moraliska skäl.
    Får något kriterium stöd från statliga SVT?

www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Book_burning.html

• Anonym (dd)
    Trubbel skrev 2014-10-02 10:53:27 följande:
    Staten har inte klippt i filmen, det har SVT gjort. Det finns inga politiker eller medieägare som öht blandar sig i vad public service gör. Det är SVT som är avsändare, SVT:s ansvar och de fattar beslut utifrån vad som känns okej för dem.

Att jämföra med bokbål och statlig censur visar bara på din okunnighet om mediebranschen. SVT har inte ens monopolställning på tv längre, produktionsbolaget är bara en aktör bland massor av andra. Orka uppröra sig för att EN aktör gör EN ändring i ett 40 år gammalt program av hänsyn till minoriteter!

Så SVT ägs inte av staten?! Du får nog kolla dina källor en gång till...

Detta är inte Jeopardy, när jag ger svaret så ska du inte ställa frågan Guld i mun

• Anonym (dd)
    boegroev skrev 2014-10-02 23:02:29 följande:

Det finns inga riktiga argument för att inte ta bort ett olämpligt ord samt en kort olämplig sekvens från en BARNfilm.
    Det är en film gjord för barn.
    Om ni vuxna människor så gärna vill se Pippi säga neger så finns dom gamla versionerna både på VHS och DVD. Men det är olämpligt att låta barn se en förebild  använda sig av ord som idag inte anses vara okej. Dom förstår inte att förr i tiden var diskriminering så normaliserat att det var fullt okej att säga neger.
    Det finns folk som tar illa upp av ordet neger och att man gör sneögon och låtsas vara kines. Och eftersom det inte påverkar historien över huvud taget så varför inte ta bort det?

...och hur tror du att "negern" kommer att känna sig på roliga timmen? När det visar sig att andra barn har sett hans favoritprogram och att de påstår dumheter som att pippi säger negerkung...
    DET kommer att bli en kalldusch.
  • Anonym (dd)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-05 09:45:42 följande:
    "SVT ägs varken av staten eller kommersiella intressen. Vi ägs av en stiftelse vars viktigaste uppgift är att garantera företagets oberoende. Eftersom tittarna betalar för public service via radio och tv-avgiften så ser vi tittarna som de verkliga ägarna. Det ger SVT en mycket självständig ställning och det är därför vi kallar oss Fri television."

Källa: http://www.svt.se/omsvt/fakta/public-service/vem-ager-public-service

SVT uppfyller inte de juridiska kriterierna för att vara en stiftelse.
    För att vara tydlig, stiftelsen sköter sig själv? När hade staten ett finger med i spelet sist... kommer du ihåg det?

Där har du svaret på vem som äger SVT.

• Anonym (dd)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-05 09:45:42 följande:
    "SVT ägs varken av staten eller kommersiella intressen. Vi ägs av en stiftelse vars viktigaste uppgift är att garantera företagets oberoende. Eftersom tittarna betalar för public service via radio och tv-avgiften så ser vi tittarna som de verkliga ägarna. Det ger SVT en mycket självständig ställning och det är därför vi kallar oss Fri television."

Källa: http://www.svt.se/omsvt/fakta/public-service/vem-ager-public-service
    En stiftelse som är styrd av staten är ingen stiftelse, för att vara tydligare. Således så är det ingen stiftelse som driver SVT.
  • Anonym (dd)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 12:03:49 följande:
    Stackars, stackars SVT som ägs av en stiftelse som inte existerar :(

"Sedan 1994 ägs SVT av Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB. Stiftelsens syfte är att främja programbolagens oberoende."

Vem har tutat i dig att färgen blå kan vara grön om någon skriver det?

Kan staten påverka din så kallade stiftelse? 
    Svar: Ja.

Är det då oberoende eller är det staten som styr skeppet?
    Svar: Staten
    , då kan vi fokusera på det viktiga nu.
  • Anonym (dd)
    Krixx skrev 2014-10-07 09:39:15 följande:

Det är endast i ett land som i modern tid aldrig upplevt censur som folk kan få för sig att detta skulle vara censur.

Om staten mörkar något från befolkningen, skulle det vara censur, tycker du? Skrattande
  • Anonym (dd)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-07 19:33:03 följande:
    Vem har tutat i dig att staten konspirerar genom att censurera oberoende media?

Cirkelbevis... "Staten styr för att staten kan styra, och eftersom att staten styr så kan staten styra, därför styr staten...". 

Ingen alls, jag vet detta redan. 

Absolut inte, om du hade läst tidigare inlägg så hade du vetat svaret. Du gillar Jeopardy tydligen. 

Anonym (Matematik) skrev 2014-10-07 19:35:35 följande:
    Det hade varit censur (per definition). Fast nu är det SVT vi diskuterar, inte staten...

Sen har du aldrig hört talas om att statliga pengar går till en organisation som "oberoende" sköter SVT haha. Nja, nä nonsens, men du har rätt, det är censur :D

• Anonym (dd)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-08 22:05:11 följande:
    Är du en sådan där "upplyst" människa, som får insikter "från ovan"? Själv tar jag reda på fakta och tar beslut därefter. Att utgå från att ens egna åsikter är "Sanningen med stort S" är lite väl narcissistiskt. 

Fast det var ett cirkelbevis. Vad det har att göra med Jeopardy har jag ingen aning om...

Har jag inte hört talas om det? Du verkar veta mer om mig själv än vad jag själv gör. Du kanske kan berätta vilket tåg jag hinner till imorgon bitti också? Med din enorma kunskap om mig + dina insikter borde det vara enkelt för dig.

Förklara exakt hur det är censur att en oberoende aktör väljer att redigera en film man har rättigheterna till. Skulle det vara censur om jag köpte rättigheterna till en film och klippte bort 1/10 s?

Nu har det slagit slint för dig totalt ^^
    Vad du tror på för religion bryr jag mig inte det minsta om.

Varför håller du dig med cirkelbevis? Det är väl dumt, speciellt i forum där det oftast är andra som läser dina inlägg. 

Om du vet att staten ger pengar till en organisation som styr SVT, så vet du per definition att det inte är en stiftelse.
    Du vet att givaren styr organisationen som styr SVT m.m
    Du påstår motsatsen i skrift och nu säger du att jag är synsk för att jag har läst ditt inlägg?! Haha, va schizofrent :D
    Du gör det inte lätt...

Du pratar rena grekiskan med dig själv.
    Skulle det vara olämpligt om X skrev om koranen? Kanske tillåta lite lördagsspel på travet... X skulle inte överleva året :D

• Anonym (dd)
    Primér skrev 2014-10-08 23:40:26 följande:
    du är ju inte klok nånstans. snälla avlägsna dig från denna debatt då jag har svårt att så att du kan tillföra något annat än massa skit plus att det är svårt att ta dig på allvar

Tack :D
    Om du inte tycker om den debatten som förs så är du välkommen att kika någon annan stans, som bekant. Eller är det första gången på nätet?

Anonym (Matematik) skrev 2014-10-09 06:55:42 följande:
    Ad hominem, ännu ett argumentationsfel. Varför är jag inte överraskad? 

...wall of text...

Jag har inte en aning om vad du dillar om. Argumentationsfel? Jag argumenterar inte med dig för du har inte lagt fram något argument överhuvudtaget.

Du kallade en "statlig stiftelse" för "stiftelse", jag rättade dig. 
    Jag rättade dig även när du påstod att inte staten kan styra SVT som de behagar.
    Vad du dillar om i övrigt tror jag inte någon hajar.

• Anonym (dd)
    AnkiC skrev 2016-03-14 07:52:08 följande:

Pippi var en stor förebild för mitt barn då hon var 2 år och är fortfarande nu när hon snart är 4 år. Det är hennes stora idol. Nåt som Pippi säger kan väl inte vara fel enligt henne. Hon är väl medveten om att Pippis pappa är Kung i Söderhavet. Hade hon sett den gamla versionen hade hon lärt sig helt andra ord. Hade aldrig visat henne det. Hon hade gått miste om mycket. Det hade varit väldigt synd.

Det ÄR farligt, även i detta sammanhang.
    Hur vet vi att historien såg ut som den gjorde? Jo, genom att bekräfta samhällsbilden i litteraturen så får man en glasklar bild, hur man ska tolka dokument från ett specifikt år.
    Varje gång man ändrar i översättning, text eller annat så tappar man en stor del, om inte allt, genom den lilla detaljen och verket blir värdelöst, utifrån det perspektivet. Det perspektivet är den enda anledningen till att litteratur är så värdefullt idag. Utan det resonemanget så kan man lika gärna bränna alla böcker eftersom det finns Hollywoodfilmer idag.
    Det är ett fruktansvärt tragiskt sätt att se på vår historia.

Den personen som har uttryckt sig i ämnet AL har inte mer än en gissning på frågan om hur AL skulle ha reagerat på att ändra i sina verk.
    Och ALs övriga värderingar har inget med frågan att göra.
    Vad vi däremot vet, är att hon var obarmhärtig när hon med näbbar och klor stod upp för sina verk när någon regissör försökte ändra i hennes verk, punkt.

• Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-20 06:48:28 följande:
    Berätta vad som är farligt med att göra ett verk tillgängligt för dagens barn genom en ny version, medan den gamla fortfarande finns tillgänglig av de skäl du anger.
    Jadu, alla läser inte böcker, alla är inte intresserade medans andra ser vinklade dokumentärer på TV osv. osv.

Ett konkret exempel:
    Det finns redan folk som tror att "negerkungen" i pippi är en myt.
    Vi har Olof Palme som frekvent använde ordet neger.

Vad är konsekvensen av detta?
    Om "Frank" som tror att negerkungen i pippi är påhittat, så tror han antingen att:
    1. Olof Palme var rasist.
    2. Sverige var officiellt rasistiskt.
    Båda är lika felaktiga, ett fördummande i realtid.

Tillägg:
    Har vi tio stycken som inte läser böcker på Familjeliv och en som vet sanningen. Så kommer den falska bilden att vinna i längden.
    Även Google visar "den osanna versionen" 10 gånger mer. Google som numer anses ingå i den svenska utbildningen... och regeringar kliar sig i huvudet och fattar ingenting...
  • Anonym (dd)
    För att lägga till:
    Om nästa generations poliser ska utreda Palmemordet så kanske de ser ett filmklipp och säger:
    -"Va tusan! Gubben var ju rasist... va konstigt att ingen har kollat upp dessa gärningsmannaprofiler tidigare."
    Och så börjar de leta i helt fel kretsar efter gärningsmannen?
    Mer konkret än så kan det inte bli.
  • Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-20 13:35:03 följande:

Mer historielöst och konspirationsteoretiskt har jag sällan skådat. Och så överdrivet "värnande" om folks sårbarhet i förhållande till utveckling av demokrati och jämlikhet. Ja ni har inget stort förtroende för era medmänniskors omdöme.

Tyvärr, så är Olof Palme exemplet taget direkt ur verkligheten.
    YouTube har även blivit rensad på klipp där politikern uttrycker sig på detta sätt. 
    Likaså har personer ifrågasatt att pippis pappa var en negerkung...
    Det är väl därför som man har så lågt förtroende för folks omdöme, jag menar det är inte ens två år sen det debatterades.

"Utveckling" av this and that har ingenting med historia att göra. 

• Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-20 17:26:21 följande:
    Vilka "personer"? Och vad gör det för skillnad om dessa personer ändå baserar sin omvärldsuppfattning på hörsägen och verkar i det närmaste illitterata i dina exempel? Är det fara å färde också när folksagor får andra illustrationer än ondskan gestaltad av "icke-nordiskt" utseende figurer?

Jag jobbar med webben och marknadsföring,  så det kanske är därför som jag är orolig över folks kunnande och källkritik av informationskanaler.
    Internet är fortfarande ett klotterplank och tro det eller ej men många lär sig saker härifrån, för några år sen skulle alla länka till Wikipedia :D
    Det handlar om att presentera fakta så att det ser bäst ut, för då är det sant! Facebook är ett utomordentligt enkelt sätt att se vuxna människor med noll koll. "Gör inte quizen då får de dina personuppgifter." Tyvärr, de har vi redan efter ditt första besök på valfri hemsida som vi har gjort.

Jag är säker på att du överskattar människors förmåga att tänka. Och ja, väldigt få saker påverkar så mycket som en bra film.
    Att göra en ny modern pippifilm låter helt okej, med att censurera är inte okej.

• Anonym (dd)

Att bli av med historia är farligheten.
    Det kanske inte är relevant för BRÅ om Strindberg var en kvinnomisshandlare eller inte men det skulle vara roligt vetande om man vore intresserad av honom som person, eller av hur samhället fungerade i såna frågor på den tiden.
    Den bilden kanske också bör censureras för femteklassare eller vilken årskurs det nu rör sig om... fast det kanske det är? Politikerna fortsätter att klia sina huvuden.

• Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-20 19:44:51 följande:
    .../...Det finns syften och det finns syften./...

Japp och jag håller inte med.
    Läser man om Strindbergs olika kvinnor i kyrkböckerna så är det intetsägande idag. Därför får man söka nödvändig information där syftet inte fanns. Det är det enda som man kan ge sig fan på inte är fabulerat eller rekonstruerat.

• Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-20 23:01:40 följande:
    Trender? Är det farligt med nya bibelöversättningar också? ...
    Ooooh, the book of books !! Ett av de mest brutala verktyg som någonsin har funnits och du undrar om det har påverkat?! Ofattbara proportioner!
  • Anonym (dd)
    pyssel skrev 2016-04-21 06:47:39 följande:
    Wow, du var mig en "hederlig" debattör! När din anekdotiska bevisföring tog slut. Nej, det undrade jag inte. Men nya översättningar kanske osar mer svavel för en konspirationsteoretisk konfirmand, hälsar en okristlig.
    Hederlig? Jag har ju redan vunnit Skål

Människor har blivit slaktade genom åren för mindre. Kolla antalet versioner som finns på Googles första sida. Katastrof hur många olika sorter som uppkommit. Dels accepteras inte felöversättningar, dels organisationer som ansvarat för översättningar, dels tryckerier som har gjort fel osv. i nästan oändlighet.

Får okristna svenskar att skämmas för den officiella religionen till och med.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".