Inlägg från: Anonym (dd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dd)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Ja, det är bedrövligt, framförallt att dessa idioter som inte respekterar ett författarskap. Dessutom att de ska sko sig på att mjölka och urvattna tantens minne. Att gräva upp henne och våldföra sig på henne sexuellt hade varit lindrigare.

• Anonym (dd)

Man redigerar historien, det är fasansfullt. 
    Författarskap speglar tidsåldern man lever i och det är det pålitligaste kulturminnena som finns i världen, alla kategorier.
    -"men originalet är ju kvar..." 
    -Det är inte särskilt troligt i slutändan.

• Anonym (dd)
    Tow2Mater skrev 2014-09-29 15:37:24 följande:

Det handlar inte om nåt historiskt verk, det handlar om en nyutgåva. Den kan utformas mest hur de vill genom att utesluta vissa delar.

Det gors ju hela tiden; t ex Bibeln är väl ett av de kändaste historiska verken som kommit ut i många nyutgåvor, alla lite olika anpassade och oversatta, utan att for den skulle forändra innehållet på ett otillbordligt sätt.

Onskar de kunde sätta på Pippi lite mera kläder; hennes stripputstyrsel är ju inte vacker.

Det är en historisk bok. Inte minst tack vare "negerkung" osv. Det visar att det inte fanns något rasistiskt i de uttalandena när boken skrevs. Det visar hur samhället utvecklas.
    Risken med dessa ändringar kan bli att A.L historiskt kommer att anses som "rasist", på samma sätt som Strindberg var en man som behandlade kvinnor på ett otillbörligt sätt.
    Bibeln är ett typexempel på vad katastrofalt det kan bli. Dessutom när oliktänkande har "tolkat" den olika...

• Anonym (dd)
    Gert skrev 2014-09-29 19:28:06 följande:

Mina barn ska få läsa Tintin i Kongo, äta negerbollar och se på den ocensurerade versionen av Pippi Långstrump där Pippi säger "Min pappa är Negerkung".

Samma här.
    Det kommer att bli en riktigt stor grej av det när barnen inser att de inte får se samma versioner.

Har gjort det skrev 2014-09-29 18:33:04 följande:
    Det råder skymning över landet....

En mörk dag sannerligen

• Anonym (dd)
    Fiona M skrev 2014-09-29 23:02:12 följande:

Konstigt att ni kan tycka sagan är så viktig utan att respektera Astrid Lindgrens egen åsikt:
    www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959

Nu är det så att när material försvinner från jordens yta så blir det svårt att hitta sanningen.
    Om du kan hitta intervjun i sin helhet så är det en sak. Att bara länka till någon random sajt med ett påstående gör det inte till en sanning. Det är som att länka till en tråd på familjeliv eller wikipedia.
    Det berör inte heller frågan att Astrid kommer att anses vara rasist. Det tror jag svider mer för hennes arv. Det finns en hel ort som idag lever pga. henne.
  • Anonym (dd)
    Anonym (?) skrev 2014-09-30 10:42:00 följande:

Ja Pippi Långstrump är ju rasist, som väldigt stora delar av Sveriges befolkning. Nu räcker det att säga att man tycker Sverige tar emot för många personer från andra länder. Då är man rasist, främlingsfientlig, okunnig, dum och rädd för det främmande. Eller finns det någon annan definition av rasist?

Ja, det finns olika varianter av rasism.
    Att inte vara kommunist innebär rasist för vänsterextremister och vissa flyktingar (som tror att de kan ha en åsikt om ett ämne där de är i en jävsituation.)

Det är rasistiskt att äta korv snart Solig
  • Anonym (dd)
    NoName skrev 2014-09-30 09:39:26 följande:

Jag fattar inte, kommer inte originalverket existera längre?

Det kommer att bli svårare och svårare att få tag i det med tiden.
    Det är också vid den tidpunkten som historien börjar svaja. Diverse tolkningar uppstår som att "boken är ändrad för författaren var rasse" medans andra kommer säga "nä, det var hon inte alls, neger var inget fult ord förr i tiden..."
    Så har vi debatten om negerbollen igen.
    Vi ska lära av historien inte förneka eller förändra den.

Ziry skrev 2014-09-30 10:45:40 följande:
    Bibeln har skrivits om  flera gånger. Det var bara några år sedan fader vår skrevs om. Men då var det minsann ingen folkstorm mot "censuren".

Nog har det varit rabalder men det kanske inte ger så stort genomslag här, förutom när det gäller guds ord och vad som står i bibeln eller inte.
    Där ser man problematiken med att ändra språket tydligt.

• Anonym (dd)
    Psykologistuderande skrev 2014-09-30 11:07:34 följande:
    Jag tillhör också den "äldre" generationen men håller inte med dig i de exempel som du drar upp. Varför är det komplicerat och fel att benämna en kaka för vad det är, d.v.s. chokladboll? Jag förstår helt enkelt inte varför människor envisas med att saker ska vara som det har varit utan att egentligen kunna motivera det? Om vi säger som så här då; det är varken upp till dig, eller upp till mig - som vita "medelsvenssons" att uttrycka oss om detta - det är upp till de som känner sig utsatta och kanske är det rentutav så att denna och andra snarlika debatter har uppkommit eftersom dessa människor "får" uttrycka sig i större utsträckning nu än då.

Personligen anser jag att tyckare som inte har en egen erfarenhet ska hålla sig ur diskussionen.

/Linda

Det är väl bagaren som gjorde den som bestämmer dess namn. De första namnet som jag har hört är negerboll. (Där har vi problemet, recept har skrivits om så nu vet man knappt att den heter negerboll längre.)

Det är snarare tvärtom, att de som tar illa upp på grund av subjektiva skäl inte ska avgöra vad den ska kallas.
    Tänk om det fungerade så i samhället? Tänk praktiskt.

Sen har vi en annan del av detta, det är de förnedrande orden i sig... vi har ett ord för prostituerade. Om det blir ett kränkande ord för att någon tar illa upp, då har vi alltså inget ord för just prostituerade. Missbrukare... samma sak.
    Säg att denne kränkta personen går till en psykolog för att försöka få hjälp att ta sig ur situationen, vad ska h*n säga?
    Vad ska du säga, ska man humma en gång för sålt sex, humma två gånger för missbruk, tre gånger för...
    Ja, utan ord som är obehagliga så finns det inga ord för obehagliga saker alls.

• Anonym (dd)
    Krixx skrev 2014-09-30 14:53:12 följande:

Massvis med ord byter betydelse och blir olämpliga. Ordet idiot användes från början om folk med psykiatrisk sjukdom, det görs inte längre. CP, mongo m.fl. Andra ord byts ut utan att något varit kränkande, dagis/förskola, städare/lokalvårdare. Många gånger finns det flera olika ord för samma sak, vissa kränkande, andra inte. Hora/prostituerad, knarkare/missbrukare, neger/mörkhyad m.fl. Förstår inte varför just ordet neger är ett sådant essentiellt ord i vissa människors vokabulär?

Handlar det om ordet neger?
    Det handlar om ett namn på ett bakverk vars ursprung är en fullständig gåta och irrelevant...
    ...och det handlar om en slags variant av ett bokbål.
    Det är en stor skillnad.
    Det handlar om att radera kultur.

• Anonym (dd)
    Anonym (--) skrev 2014-10-01 04:17:59 följande:

Lägg märke till det sista stycket

?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. [?] Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol[!]
    Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
    Vad dom än kan säga om mig personligen, om dom tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade Pippi inte heller.
    Men tiderna har ändrats och i dag skulle jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.?

- Astrid Lindgren i en personlig intervju av Elisabeth Frankl. Frågan var om Astrid Lindgren skulle skrivit Pippi Långstrump annorlunda 1970, då intervjun gjordes.

så var det inte mer med den saken, nu kanske du mår lite bättre ts och alla ni andra som blivit så hemsk upprörda.. eller handlade det återigen bara om era egna fördomar..?

Så... vart finns detta mästerverk?
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".