Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

modsey skrev 2014-11-29 20:36:45 följande:
    och likväl fungerar det och sker på flera sjukhus i dag i Sverige. otroligt! Solig

Om det fungerade väl överallt så skulle det inte bli någon debatt kring detta.
    När arbetsgivaren är/kommer bli tvingad att anpassa sig så hänger det inte längre på om det fungerar utan ansträngning eller ej utan då har AG bara att följa.

Vilka är skälen till att detta ska vara en rättighet för arbetstagare med sådan ideologi?

• Tom Araya
    Frank Banner skrev 2014-11-29 16:22:22 följande:

Med liknelsen med en brevbärare, så delar denne ut post. Om en dag det lagförs att brevbärare har rätt att förstöra brev som kunderna inte vill ha. Då kommer vi också få en debatt om vad yrket ska innebära. Tillbaka till sjukvården, så måste en ny yrkesgrupp skapas som har till uppgift att endast abortera. En ny tjänst helt enkelt, utbildning till en modern änglamakerska. Barnmorskan ska ju faktiskt se till att barn kommer till världen och inget annat. Många som söker till yrket känner att det är vad dom utbildar sig till och inte tvingas att avsluta ett liv bara för att få jobba kvar. 

Hur kan man idag känna att man utbildar sig till alla arbetsuppgifter för barnmorskor utom abort när nuvarande lagstiftning är 40 år gammal?
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 20:48:47 följande:
    det är lite upp till ag att vilja behålla en grupp (er) av personer som det råder brist på i vårt land och och  man nu med ganska enkla medel ( byte av sal,.....) kan göra det, varför i hela världen skulle man inte??!!
    Det svåra ligger naturligtvis i att ersätta personal när arbetet ska göras, det löses inte genom att skicka in abortmotståndare i en annan sal.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 20:53:57 följande:

vill du förbjuda de här personerna att läsa utbildningen eller hur menar du?

Nej, de ska informeras om vad yrket normalt sett omfattar för arbetsuppgifter och att de kan få svårt att få jobb om de nekar till att utföra någon av dessa, precis som det är för alla andra i alla andra yrken.
    modsey skrev 2014-11-29 20:53:57 följande:

Det måste innefatta även läkare med stark tro.
    och alla sjuksköterskor som kan komma i kontakt med aborter även om man inte direkt arbetar med det i sitt dagliga jobb.
    tro mig, problemet är inte så stort irl som tråden tycks tro!

Finns inget problem så undrar jag vad det är man vill ändra?

• Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 21:22:25 följande:
    det är en enda person som fått betald utbildning till barnmorska som inte berättat att att hon på det sjukhus hon fått kontrakt på / för inte kan utföra de uppgifterna.
    Den enheten kan av logistikskäl inte undanta henne ( eller vill då hon inte varit öppen om det från början då hon fick kontraktet om betald utbildning) från de uppgifterna.
    Irl är det här inte ett problem!
    Som sagt, inget problem - inget att ändra på.

Barnmorskan i nämnda fall hade jag övervägt att kicka, annars ge en varning och sedan omplacera där hennes "hinder" har så liten påverkan som möjligt.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 21:47:23 följande:
    hur kan du avskeda någon som söker jobb Drömmer
    OM det inte är möjligt just på den klinik du arbetar att ha en barnmorska eller anestessissk / läkare som inte kan göra jobbet så är det väl så-
    Där jag arbetat och arbetar så har de bara bytt sal och det är ett icke problem. Det är ju lika många ortopedpatienter ( om inte fler) som ska sövas som de kvinnor som ska göra en planerad abort.
    Klarar man inte det som chef har man nog lite svårt med logistiken...
    Du har inte förklarat hur man löser problemet med en barnmorska mindre.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 21:52:06 följande:
    fast det är ju inte det som är problemet, hon gör andra sysslor är är med på en abort ( vilket få barnmorskor faktiskt är..det är op personal som är med där om det inte är sena aborter där kvinnor föder ut fostret.
    Vad ska hon då lämna salen för?
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 22:13:44 följande:
    hon är ju inte ens med barnmorskan i salen. Det är en op ssk som är med -.
    Vem är inte med vem? Behövs barnmorska vid abort? Villken barnmorska närvarar i så fall om den religiöse barnmorskan lämnar salen?
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-30 09:44:52 följande:
    barnmorskor är inte med på operationssalen vid aborter, det är en op ssk, en narkos ssk och gynläkaren samt en usk.
    Vid sena aborter där kvinnan är vaken och föder ut barnet medverkar en bmsk, men precis som i fallet ovan så är det ganska lätt om man vill att bara ta andra salar och göra ett byte.
    Så José narkosläkare som är starkt troende katolik tar inte gynsalen den dagen utan en annan sal, ortoped eller kirurg eller mottagning eller vad det nu finns. För det är liksom inte bra aborter på operation en hel dag.....
    Samma med Anna barnmorska som är troende, hon tar en förlossningssal och kollegan utan problem tar den sena aborten och tro mig, det är ganska ovanligt att man har massa sena aborter på klinikerna så det är låga odds att det behöver bli ett problem.
    Det beror ju på hur bemanningen ser ut vid tillfället. Är den bmsk sjuk som denne skulle ha kunnat byta med så finns inte möjligheten.

Det är här det är skillnad på rättighet och inte. Med rättighet så spelar möjligheter eller problem ingen roll, arbetsgivaren har ansvaret att lösa det. Utan rättighet att slippa så kan man få slippa om möjlighet finns. Jag vet vad jag tycker ska gälla inom yrket.

• Tom Araya
    modsey skrev 2014-12-01 07:23:25 följande:
    japp jag vet vad du tycker. Men jag undrar hur mycket insikt du har i problemet egentligen eftersom det egentligen är ett icke problem och dessutom int enbart gäller barnmorskor utan narkosläkare, narkossköterskor och operationssjuksköterskor, samt undersköterskor.
    Det är liksom ett icke problem i verkligheten även om jag anser att personen det handlade om från början som fick betald utbildning självklart borde upplyst om saken! Men det är liksom en annan frågeställning.

ps/ jag känner inte till ett enda sjukhus med stor förlossning där endast två barnmorskor arbetar och det är på operationsavdelningen aborter görs. Förlossningen gör de mycket mycket få sena aborter där kvinnan föder ut fostret.
    Om det nu inte bara ska gälla barnmorskor och abort så kan vi lika gärna vidga det till samtlig vårdpersonal och alla inom vården förekommande arbetsuppgifter....vi får garanterat problem...
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-12-01 16:40:40 följande:
    åter under de 20 år jag arbetat har jag aldrig mött kolleger som bytt på det vis jag säger något negativt om den de kristna kollegorna. Och åter det ör ganska få aborter bmsk är med på. ...jobbar du själv inom detta område och har du erfarenhet av att deg inte fungerar ?
    Att de inte säger något på jobbet innebär inte att de inte tycker något. Det är trots allt ganska vanligt i detta land att hålla igen med åsikter i direkt konfrontation.

Jag vet hur det funkar och inte funkar inom andra arbetsområden när någon inte kan eller vill utföra alla sysslor. Skulle vården vara unik?
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-12-01 17:00:46 följande:
    Min erfarenhet som kollega och chef är att det går att lösa den hör typen av problem på operation och förlossning. Om man vill och inte är så aggressiv. .lite lösningafokuserad och det behöver inte ens bli ett problem . Och jag förstår inte hur man dp dom chef inte vill lösa det så man får behålla personalen i dessa bristyrken dessutom vore det galet att göra annat
    Allt går att lösa om man vill och anstränger sig, det innebär inte att det inte är ett problem. Att planera om, anpassa scheman, anställa extrapersonal, flytta personer fram och tillbaka är en extra ansträngning som kanske inte alltid flyter så bra. Jag ser inte att skäl nog finns att avkräva arbetsgivaren på detta. När det går att lösa det smärtfritt är jag öppen för möjligheten.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-12-01 23:13:45 följande:
    ja alternativet är ju att personen söker sig till ett arbete där man försöker och ganska enkelt kan lösa problemet....och eftersom det är en enorm brist på barnmorskor, operationssjuksköterskor, narkossjuksköterskor och narkosläkare så lär det inte vara så svårt för dem.'
    Men som chef med en sådan situation skulle jag inte tveka 2 sekunder att se på en lösning...UTAN att anställa extra personal. Vilket lär ske om personen går.
    En personal bort - en ny personal in är inte EXTRA personal.

Det är garanterat lättare att planera utefter 8 personal där alla gör allt än utefter 10 där 3-4 stycken har personliga inskränkningar på arbetsuppgifterna.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?