modsey skrev 2014-11-30 09:44:52 följande:
barnmorskor är inte med på operationssalen vid aborter, det är en op ssk, en narkos ssk och gynläkaren samt en usk.
Vid sena aborter där kvinnan är vaken och föder ut barnet medverkar en bmsk, men precis som i fallet ovan så är det ganska lätt om man vill att bara ta andra salar och göra ett byte.
Så José narkosläkare som är starkt troende katolik tar inte gynsalen den dagen utan en annan sal, ortoped eller kirurg eller mottagning eller vad det nu finns. För det är liksom inte bra aborter på operation en hel dag.....
Samma med Anna barnmorska som är troende, hon tar en förlossningssal och kollegan utan problem tar den sena aborten och tro mig, det är ganska ovanligt att man har massa sena aborter på klinikerna så det är låga odds att det behöver bli ett problem.
Det beror ju på hur bemanningen ser ut vid tillfället. Är den bmsk sjuk som denne skulle ha kunnat byta med så finns inte möjligheten.
Det är här det är skillnad på rättighet och inte. Med rättighet så spelar möjligheter eller problem ingen roll, arbetsgivaren har ansvaret att lösa det. Utan rättighet att slippa så kan man få slippa om möjlighet finns. Jag vet vad jag tycker ska gälla inom yrket.