Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

IsaStardust skrev 2014-10-03 15:22:17 följande:

jag förstår inte varför så många fortsätter att försöka generalisera till andra yrken och arbetsuppgifter. nu handlar det om det här yrket, och den här specifika arbetsuppgiften. tror ni att det överhuvudtaget skulle bli en diskussion om till exempel vårdpersonals rätt att vägra torka spyor eller byta blöjor eller polisers rätt att vägra ta hand om berusade personer? förmodligen inte. det enda det kan generaliseras till, och där det skulle kunna bli en liknande diskussion är om det handlar om dödshjälp eller dödsstraff. man måste vara rejält paranoid om man tror att bara för att barnmorskor får rätt att vägra aborter kommer människor från alla möjliga yrken börja vägra att utföra alla möjliga arbetsuppgifter.

JAG skulle nog överväga det.
    Ingen kan/ska döma hur JAG känner inför en arbetsuppgift i mitt yrke jämfört med vad Greta känner för att utföra abort eller något annat inom sitt yrke. Ingen ska heller värdera min skäl som mindre värda än exempelvis religiösa skäl.
    Passar inte jobbet så ska man välja ett annat, det ska gälla alla.
  • Tom Araya
    IsaStardust skrev 2014-10-03 15:35:39 följande:
    jasså, men varsågod att vägra vad du vill då. jag tror allvarligt talat, som tur är, att det inte finns så många som dig som skulle börja vägra arbetsuppgifter som inte faktiskt har att göra med att döda.

det är nästan lite barnslig avundsjuka över det hela "har HON rätt att vägra har jag det MED! ;)
    Du får kalla det barnsligt om du vill, det bekommer mig inte. Att gå in i ett yrke och sedan hävda religiösa skäl till att inte utföra alla ingående arbetsuppgifter kan man kalla mycket mer än så.
  • Tom Araya
    Morsan 027 skrev 2014-10-03 22:05:54 följande:
    Religiösa skäl är inte bättre än några andra.
  • Tom Araya
    Centurione skrev 2014-10-04 02:28:31 följande:
    Det märkliga är ju bara, att här i Sverige tar vi hela tiden hänsyn till invandrare med annan tro än vår, i synnerhet muslimer. Deras religiösa övertygelse måste respekteeeeeeras, och de kan skylla på den för att slippa en massa saker. Men när det är någon infödd svensk som är troende i vår egen religion, d.v.s. kristendomen, och därför vill slippa något som går emot tron - så ska det inte räknas, utan snarare nedvärderas och hånas...
    Håller med och det handlar om rädslan att ses som främlingsfientlig.
    Själv är jag lika mycket mot alla religioner och önskar ett än mer sekulariserat samhälle samt att det ska gälla även de som kommer från andra länder.
  • Tom Araya
    Centurione skrev 2014-10-04 02:39:02 följande:
    ...och jag skulle vilja se en uppvärdering av gamla, traditionella, kristna värderingar... Inte så att alla måste bli troende och börja gå i kyrkan, men jag vill att alla som ÄR troende och håller på dessa värderingar - och då menar jag inte galna sekter utan mer mainstream nordeuropeisk kristendom - ska respekteras.
    Respekt för tro kan man få om man respekterar andras tro/icketro.
    Håll tron för dig själv och utanför arbetsliv och annat du delar med icke troende.
  • Tom Araya
    Common sense skrev 2014-10-04 12:33:28 följande:

Söker man ett jobb, så ska man utföra de sysslor som ingår i jobbet. Annars får man söka ett annat jobb.

• Tom Araya
    mr me skrev 2014-10-05 15:31:48 följande:

Skrämmande resultat i undersökningen, att så många som 70% anser sig ha rätt att tvinga sig på en annan människa på ett så brutalt sätt som en abort ändå är för den som inte stöder ingreppet.

Typisk marxism. Obehagligt, riktigt riktigt obehagligt.

Nej, jag påtvingar ingen att söka sådant jobb, det är självvalt.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 11:12:59 följande:
    det är nog ingen som tycker att vården inte ska erbjuda aborter, men enskild personal ska ju inte tvingas att utföra den sysslan om det går emot deras tro och övertygelse.
    Jo, om de valt ett yrke, arbetsplats och arbetsgivare där det ingår i arbetet, annars är det bara att söka annat.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 15:28:12 följande:

fast om arbetsgivaren kan lösa det, varför i hela friden skulle de inte göra det?!

Det är verkligen som jag skrivit i tråden inte helt ovanligt.

Som jag har sagt tidigare, är det få som har behovet av anpassad tjänst klarar sig vården utan dem och är det många så blir det svårt att lösa (=kräver extra planering, personal mm). Ideologier ska inte drabba arbetsgivaren.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2014-11-29 15:53:17 följande:
    utan personal blir iofs arbetsgivaren definitivt berörd och såklart patienterna.
    Att det är särskilt många som på en operationsavdelning är starkt troende och inte av ideologiska skäl vill delta i aborter är inte så vanligt att det skulle bli ett problem.
    En person kan utgöra så mycket som 20-50% av arbetsstyrkan på vissa avdelningar och under vissa tider på dygnet, då är det klart det är viktigt att de personerna inte kräver inskränkningar i de arbetsuppgifter som normalt ingår.
    Jag kan inte se några skäl till att anpassa sig efter religiös ideologi.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?