Inlägg från: Anonym (förtvivlad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förtvivlad)

Bråk om begravning. Hjälp!

Hej (Lite långt)
    Jag hoppas och ber att någon kan komma med erfarenheter eller synpunkter!

Min farbror har nyligt dött vid ganska ung ålder, väldigt plötsligt.
     Han har ett barn, en dotter som han inte velat veta av överhuvudtaget, dom har knappt setts på 20 år. Hon är inte frisk i huvudet och hon är en pengatörstig känd bedragare, även dömd, hon har även stulit pengar och saker från honom förut.

Saken är den att min pappa är den enda släktingen förutom dottern.
    Han är helt förtvivlad av hans brors död, och allt han vill är att få ordna en fin begravning, vilket vi trodde skulle få ske.
    Två dagar efter dödsfallet började dottern höra av sig till min pappa och fråga om allt vad gäller bilar, motorcyklar  osv.
    När pappa säger som det är att mycket av det sålde hans bror bort redan för flera år sedan, börjar hon tjafsa att han ljuger, och att hon ska dra in advokater osv.
    Vet inte vad det spelar för roll för hon är enda arvingen och pappa vill jul bara få ordna begravningen.
    Men för att jävlas säger hon nu att det ska hon göra och  hon ljuger ihop att hon och hennes pappa hade jättebra kontakt och att han berättat hur han vill ha begravningen osv. Nu har hon även gått runt och sagt till folk att pappa sagt att  hon inte sa få ärva ett öre och inte komma på begravningen, hon bara ljuger och förstör!!  Hon är psykiskt sjuk på riktigt och pappas hjärta brister snart.

Det finns inget testamente.
    Men alla vi i släkten och många många vänner runt omkring vet att det sista han skulle vilja är att hon skulle ordna begravningen, finns det något sätt att bestrida det?? Om folk vittnar om hans vilja och att dom verkligen inte haft kontakt ??

Det är så hemskt att det ska blir såhär, och jag fattar inte hur man har hjärta att börja bråka när någon har dött.

• Svar på tråden Bråk om begravning. Hjälp!
  • Anonym (förtvivlad)

Hur blir det isåfall med familjegraven där hans föräldrar ligger?
    Kan hon bara ta en annan plats eller gåt det att kräva att han ska ligga där?

Det är så fruktansvärt om det inte går att göra något, hon kommer bara ta den billigaste sämsta begravning så hon får mer pengar över..
    Fy fan

• Anonym (förtvivlad)

Tack för svar..
    Vilket mörker. Man är alltså totalt maktlös.
    Tror inte det finns så många i världen som är så pengagiriga..

• Anonym (förtvivlad)
    Chrysabelle skrev 2014-09-28 19:43:33 följande:

Om farbrodern dött vid ung åldrr, och inte sett sin dotter på över 20 år, borde han väl övergivit henne som barn?

Ung är väl definierbart kanske?
    Sen så står det "knapp setts" och varför skulle det automatiskt vara att han har övergivit henne, vilket inte ens är i närheten.

Lite off topic kanske? 
    Men salta på lite till..
  • Anonym (förtvivlad)
    Kjell2 skrev 2014-09-28 21:47:36 följande:
    Om hon är sugen på pengar och begravningen är viktigt för er så erbjud er att stå för begravningskostnaden om ni får bestämma. Då slipper dödsboet betala och mer arv till henne.
    Det kan vara en möjlighet..
  • Anonym (förtvivlad)

Är det föresten någon som vet hur det blir om hon har en god man/förvaltare?
    Får man ordna begravning då? Eller går allting bara genom förvaltaren?

Är lite orolig att man inte ens ska få veta när begravningen är om det vill sig så illa..

• Anonym (förtvivlad)
    Kjell2 skrev 2014-09-28 22:20:36 följande:

God man eller förvaltare? Skillnaden är stor.

Lite osäker, men god man tror jag mer på..?
  • Anonym (förtvivlad)
    Kjell2 skrev 2014-09-29 08:24:41 följande:

Har hon god man kan hon ta beslut själv. Har hon förvaltare måste förvaltaren ta alla beslut om avtal mm.

En bra idé för er kan nog vara att kontakta den goda mannen och stillsamt förklara läget och vad ni vill. Förvänta er inte underverk.

Det var min tanke att iallafall försöka medla den vägen. Ska iallafall söka upp den personen om jag kan, då har man iallfall provat allt. Tack.
  • Anonym (förtvivlad)
    Madraykin skrev 2014-09-30 00:20:50 följande:

"Som han inte velat veta av överhuvudtaget" skrev du ju i TS. Säg att hon var 20 år gammal när kontakten sades upp, alltså då är en ju knappt färdigbakad som vuxen och har en redan i så ung ålder en så pass trasslig relation med föräldern så att relationen sägs upp - då är det ju som regel nåt med Föräldern som inte står riktigt rätt till, kan jag tycka iaf. Och anledningen till varför det är relevant för tråden är ju för att du själv drar på ganska stora växlar ang att allt är hennes fel och att hon är en syndabock, och som bekant så brukar ju myntet ha fler än en sida...

Oavsett trist såklart att det ska grälas vid begravning, men jo som en annan var inne på så kanske din pappa själv vill stå för begravningen för att säkerställa att det blir så som han tror att brodern ville ha det om det är viktigt för honom. Antar att din farbror inte hade någon partner? 

Jag skulle tro att varför jag delade med er en minimal del av bakgrundshistorien är väl för att ni ska förstå paniken, förtvivlan, eller vad jag ska kalla det, som vi känner. Om jag bara hade skrivit att han hade en dotter som han inte haft så bra kontakt med, vad hade då problemet varit? Det finns så mycket mer till historien...

Förstår inte varför jag orkar svara, kanske för att slippa mer ot kommentarer, dock inte att räkna med på det här stället..
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (---) skrev 2014-10-01 23:17:02 följande:

man kan tycka vad man vill och anse att den eller den personen förtjänar mest sympati etc MEN det öndrar inte på det juridiska, eftersom inte testamente finns så har dottern rätt till 100% av arvet eftersom hon är bröstarvinge

och som den som har rätt till allt så år det inte det minsta konstigt att hon vill ha koll på vad som görs eller frågar var saker har tagit vägen etc, det finns folk som är som gamar och nallar när någon dör men det är alltså brottsligt och något man kan åka dit för

hade mannen absolut inte velat att hans dotter skulle ha hans pengar borde han väl förövrigt skrivit testamente?

Ja det borde han, men han hade kanske inte hunnit, inte planerat att dö riktigt än, vad vet jag?

Min fråga var inte om pengar eller arv, utan som rubriken lite beskriver om det på något sätt gick att bestrida eller kräva att åtminstone få vara med om att delta i planeringen av begravning och om man kunde få han att vila i familjegraven.

Jag tror jag fått svar. Tack.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Maria) skrev 2014-10-02 00:13:04 följande:

Som andra skrivit kan den som har gravrätten för familjegraven (din pappa?) erbjuda dottern att din farbror får sin viloplats där, det är nog det billigaste hon kan komma undan med (om hon inte vill sprida askan förstås). ska hon ha en egen grav till honom måste hon/dödsboet betala för den + ev. sten osv.

Är din pappa/ ni i släkten intresserade av att bekosta begravningen blir hon kanske mer välvilligt inställd till att ni får vara med och planera.

Med det sagt vill jag också säga att ni kan hålla nere kostnaden utan att tumma på värdighet genom att tex köpa en enkel kista och använda ett bårtäcke.

Hoppas att det löser sig. Och skulle det värsta tänkbara scenariot för er besannas och hon inte meddelar er om när begravningen är/ inte har någon ceremoni så kan ni ju själva samla släkt och vänner till en minneshögtid.

Tack snälla för dina råd, jag uppskattar det mycket.

????
  • Anonym (förtvivlad)

Skulle vara ett hjärta där, inte frågetecken?

Jaja..

• Anonym (förtvivlad)
    Centurione skrev 2014-10-02 17:56:36 följande:

Ja, jag tänkte också det. Kanske har tjejen all anledning att vara hatisk och hämndlysten..?!

Ja kanske det, läs hela tråden och/eller fantisera ihop nån teori.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Maria) skrev 2014-10-02 19:56:23 följande:

Jo, i en minneslund gör man det. Vid kremation kan stoftet antingen läggas i en urna som grävs ner eller spridas i minneslund. Med tillstånd från länsstyrelsen kan man också sprida stoftet tex över havet (inte helt självklart att tillstånd ges dock).

Du har helt rätt.
Svar på tråden Bråk om begravning. Hjälp!