• akbejan

Nya BF Februari 2015!

Snartentrea skrev 2015-01-26 15:17:24 följande:

Och så kom stora dottern hem från skolan med feber, jag tror jag smäller av :/

Sonen har infektion i tanden och måste äta penicillin, nån som har nåt bra tablettsväljartips? Har nyss fått kasta 3 tabletter som inte gick att svälja :( Han är 6 år, och ska få i sig 6 tabletter om dagen :O Flytande är inte att tala om, det går inte alls eftersom det smakar så fruktansvärt illa :(

Lägg dem i något lite mer trögflytande, som yoghurt eller nyponsoppa. Det brukar fungera.
  • akbejan
    winnethepooh skrev 2015-01-26 20:31:00 följande:

Fasen, i eftermiddags var det andra gângen under de senaste dagarna (hände i fredags också) som jag hade riktigt obehagliga synstörningar under ungefär 30-45 minuter. Allt var suddigt och liksom hoppade och rörde sig sâ det blev svârt att utskilja saker. T ex om jag sâg mig i spegeln kunde jag inte urskilja mina ansiktsdrag. 

Jag har kollat blodtrycket och var till och med hos min läkare tidigare idag - hade 120 över 70 (brukar ha 100 över 60 när inte gravid och 110 över 70 när gravid) sâ det sâg ju okej  ut. Men nu blir jag ändâ orolig eftersom det ändâ är andra gângen som det händer under de senaste dagarna. Är det någon som vet om havandeskapsförgiftning absolut ackompanjeras av högt blodtryck? Är det någon som haft synstörningar och att det antingen var något farligt eller också något helt ofarligt? Jag är i vecka 38 nu.

Jag har haft det. Tillsammans med domningar i en arm och i ansiktet. Efter ett par timmar på förlossningen och fyra timmar på akuten efter det konstaterade de ögonmigrän. Alla prover som togs på både förlossningen och akuten visade ingenting. Efteråt pratade jag med min mamma och hon hade haft samma sak när hon väntade mig.
  • akbejan
    ccc21 skrev 2015-01-27 22:01:59 följande:

Jag kom att tänka på en sak bara rent spontant, jag läser ganska mycket i gravidforum om att folks förlossningar startar med attvattnet går. Men oftast startar de ju med värkar men de jag undrar över är om det är vanligare att vattnet går för omföderskor än med förstföderskor? :)

Ingen aning, men för mig har det varit tvärtom. Med första gick vattnet först och med andra kom värkarna först.
  • akbejan
    ccc21 skrev 2015-01-27 22:59:53 följande:
    Okej :) ja med första startade det med värkar för mig så vi får väl snart se hur detta startar. Tycker bara att det är så lustigt hur jag kan känna mig kissnödig direkt efter ja varit på toa. Kände aldrig så med första förens värkarna hade börjat å de tryckte på hela tide men då var jag nere vid fl när ja sprang på toa stup i kvarten.. Nu är de bara konstant kissnödig å känns som tryck/ magen blir hård så fort jag går.... Sen kan de även kännas ibland som de rinner något men när ja går på toa för att se efter är det inte blött eller nåt.... Nej tänk så skumt allt känns haha :)
    Är också konstant kissnödig men jag vet ju att hon ligger med huvudet ner med tryck mot urinblåsan, så det är väl inte så konstigt. Har länge haft problem med att hålla mig när jag skrattar, hostar eller nyser men har accepterat det och köpt Tena. Får träna upp knipet igen efter förlossningen.
  • akbejan

Alltså! Höggravid och genomförkyld är ju inte det roligaste precis! Att fogarna krånglar eller sammandragningar går jag med på och klagar inte men förkylning!!!

• akbejan
    örnen skrev 2015-01-28 13:34:02 följande:

Saltvatten: förstår dun frustration men andas du, bra träning och tänk på att ni snart är klara!'

Akbejan: varmt vatten, riven färsk ingefära, massa citron och apelsin och honung. Drick det flera ggr om dagen. Det hjälper iallafall för mig. Och vila. Hoppas den går över snabbt!

Hade varit perfekt om jag tålde citrusfrukter och inte kräktes av smaken av ingefära :)

Renässans koksaltlösning med mentol är min bästis just nu. Den gör ivf att jag kan andas. Vanlig nässpray hjälper inte alls. Med koksaltlösningen blir det syndaflod vilket ivf är bättre än bihåleinflammation.

Tur att dottern är mutbar då hon är hemma torsdag och fredag. :)
  • akbejan

Har använt pampers till pojken då de fungerade bäst och libero till flickan av samma anledning. Har köpt libero denna gången då det troligtvis är en flicka denna gången med, men bara ett paket. Köper mer när det tar slut istället för att köpa på mig flera paket och så används de inte. Såg också att de ändrat storlekarna sen dottern var liten så är ändå inte säker på att vi köpt rätt storlek :)

• akbejan
    Johannniii skrev 2015-02-04 21:40:10 följande:

Alltså min bebis trycker ner så att det strålar som kramp hugg i innerlåren. Kan fan inte gå!!! Var tredje steg typ så viker sig benet för att det kramp hugger sådär. Fruktansvärt ont gör de! Minns inte att jag haft det så med de andra två! Någon annan?

Har också precis samma. Blir värre om jag suttit en stund på något hårt.
  • akbejan

Vi satte vyssan lull fötter på spjälsängen förra gången. Det gör att man kan gunga den lite. Var jättepraktiskt för att lugna dottern på natten. Har dem kvar, frågan är bara vart

• akbejan

Jag kände ingenting i förväg på varken ettan eller tvåan, men nu på trean har det varit ilningar, tryck, mensvärk och onda sammandragningar i snart tre veckor nu (v. 38+0 idag). Det enda som hjälper mot att inte ha ont är att halvligga i soffan. Men då blir jag knäpp! Jag kör istället med varannan dag. Varannan dag kör jag så det ryker, städar, tvättar, skrapar tapeter, promenerar och varannan dag ligger jag som en säck potatis i soffan med The Originals på Netflix. Tyvärr har jag bara ett avsnitt kvar att titta på och Blu-ray-boxen med Game of Thrones kommer inte förrän nästa vecka. 

Maken har förbjudit bebis att komma denna vecka då vi är hus- och kattvakt åt våra grannar och det kan jag väl iofs hålla med om. Det är jobbigt att tänka att visst det är två veckor kvar till bf men det kan lika gärna vara en månad... Har aldrig gått över bf tidigare så jag skulle väl bli helknäpp om det händer. Försöker planera in en massa saker dagarna som är kvar för att ha något att göra. Storebrors skola har föräldramöte på tisdag och sedan öppet hus på lördag och jag SKA gå på båda Glad men jag lämnar nog över ridskoletiderna för dottern till maken några veckor nu. Snacka om ilningar och tryck efter att ha sprungit med hästen i söndags. Skrattande

Svar på tråden Nya BF Februari 2015!