• kiriaki

Nya BF Februari 2015!

Amber82 skrev 2014-09-28 20:17:00 följande:
    Vi samsov helt tills han var drygt ett år, spjälsäng fungerade inte alls, inte ens att lägga ner honom när han redan sov. Nu somnar han oftast i spjälsängen som står i vårt rum och vaknar för välling vid 5 (ibland tidigare), då tar vi över honom till våran säng för annars somnar han inte om. Är han orolig och vaknar under natten brukar vi också ta över honom till oss, vi kör helt enkelt på det som gör att vi får sova eftersom han oavsett vad vi gör har sovit dåligt sedan start.. Han sover bara en gång per dag sedan några månader.

Inatt sov han med oss hela natten men vaknade flera gånger och skrek och var otröstlig ett par gånger, när han fick välling vid 5 somnade han inte om heller så denna dag har varit tung.. han har sovit oroligt senaste veckan, äter dåligt, dreglat mkt senaste dagarna och gnager på fingrarna så jag misstänker tänder eller halsont.
    Oj stackaren, later som tanderna! Varan lillpojk hade jattejobbigt med dom.. Stora blodblasor innan dom sprack igenom och mycket ont :( Vi fick lite tur i oturen dock, hans tander kom in 8 st pa en gang, sen fick vi en liten paus och sen 8 till igen.. Sa vi hade ett rent helvete men tack vare att dom kom i grupper om 8 sa var det over ganska snabbt anda.. Hoppas ingen tycker att vi ar varldens samsta foraldrar nu men vi gjorde samma sak med sonen som mina foraldrar gjorde med mig - vi gnuggade whiskey pa tandkottet nar det var som varst (kanske 3 ggr totalt hela hans liv). Han slutade grina pa en gang och sov som en liten gris Tungan ute
  • kiriaki
    Johannniii skrev 2014-09-28 20:26:43 följande:
    Hehe okej. Ja det finns många namn. Jag och min man har endast släktnamn på 4 bokstäver på våra barn. Så vi har det lite körigt ;)
    Vi har namn pa V som fornamn och slaktnamn som mellannamn.. som rakar ha blivit pa H bada tva haha. Aldsta sonen heter Vilde Hans och bebisen ska heta Vali Henning.. Henning ar fran min pappa och farfar och Hans ar makens gammelmorfar fran Norge :) Vilde blev Vilde bara for att.. han ar vild. I magen var han vild som fasen och lika vild utanfor, Vali efter Odens yngsta son.. Maken tycker om nordisk mytologi och min alskade morfar som inte finns med oss langre var valdigt inne pa nordisk mytologi ocksa sa det passade oss perfekt Glad
  • kiriaki
    Amber82 skrev 2014-09-28 21:03:14 följande:
    Aldrig hört namnet Vali förr men det är fint! Kan inte vara så vanligt i Sverige va..?

Nej jag har aldrig hort om nagon som heter det! Lite sa vi tankte med bada pojkarna, vi ville ha nagot "nytt".. Sa namnet bara ar associerat med vara pojkar och inte med tex Erik som man kande i 2:an eller Emma som bodde granne med en osv.. :) 

Fran engelska wikipedia:

In Norse mythologyVáli is a son of the god Odin and the giantess Rindr. Váli has numerous brothers including Baldr and Thor. He was birthed for the sole purpose of killing Höðr as revenge for Höðr's accidental murder of his half-brother, Baldr. He grew to full adulthood within one day of his birth, and slew Höðr. Váli is fated to survive Ragnarök.

• kiriaki
    Johannniii skrev 2014-09-28 23:46:34 följande:
    Va kul. Alla våra barn har 3 namn ;) hehe så har lite att stå i. Vi var också inne på asagudar etc när vi väntade första.. Frej, thor, loke är namn som varit aktuella men inte blivit. Vi trillade in på släktnamnen och sen har det fortsatt så. :p vissa mellannamn är dock mer än fyra.. Då vi varit mer noga med släktnamn vi tycker om. Så dottern heter Elin inga Lovisa och sonen Ivar Lars Arne. Elsa Anna Märta blir det nog nu eller blir det kanske Tage Jonas Lennart, men vi är inte helt bestämda.. så vi får fundera lite till. Vi sitter mycket och släktforskar och läser om människor. Finner deras intressen, arbeten och personlighet genom att fråga runt.. Heltids jobb att leta ett namn som klingar rätt och betyder något. :p Vali gillade jag , riktigt fint. Synd att ingen heter det i släkten xD

Nog kan ni val ga ifran regeln om ni hittar nagot ni gillar! Flört Vi funderade pa 3 namn men har i USA ar det ju himla krangligt alltsa.. Jag heter tex Sara Anna Maria, med Anna som tilltalsnamn.. Det ar helt jakla omojligt att fa dom att forsta att jag heter ANNA och inte mitt FORSTA namn. Herregud. Alla myndigheter anvander Sara trots att jag upprepade ganger forklarat att det inte ar mitt tilltalsnamn sa inget stammer med I.D kort och bankkort etc.. Det ar nog svart att fa dom att uttala Vilde korrekt sa vi tankte att han nog blir galen som vuxen om han maste brottas med tva mellannamn dessutom Skrattande

Jag har forsokt slaktforska lite och har hittat en miljard grejer pa ancestry.com men jag ar for snal for att betala sa sitter fast i letandet :P Om nasta bebis hade varit en tjej sa hade vi dopt henne till Ingrid Birgit. Ingrid for att det ar sa fint och Birgit efter min mormor.. Far spara det till 3:an och hoppas att det blir en flicka kanske.. Fast jag skulle inte ha nagot emot en tredje pojke heller Cool

• kiriaki

Listan just nu! Valkomna alla nya!! Glad

kiriaki - 30 år, andra barnet, BF 1/2 - Pojke - Gift och bor i Södra Kalifornien (från Norrbotten)
    Carrols - 28 år, första barnet, BF 2/2 - överraskning - Sambo och bor i Stockholm <3
    Embr - 25 år, första barnet, BF 2/2- överraskning - Sambo och bor i Helsingborg
    praliin - 24 år, första barnet, BF 4/2 - Flicka - Bor i Lund med sambo
    Hisna - 26 år, första barnet, BF 6/2 - Flicka - Bor i Skövde
    Ericaeli - ?? år, första barnet, BF 7/2 - Flicka
    JJF - ?? år, första barnet, BF 8/2 - Flica - Bor i södra Finland
    elless - 25 år, första barnet, BF 8/2, Pojke - Bor strax utanför Vimmerby, Småland
    IsaStardust- 30 år, andra barnet (har en änglason), BF 8/2 - Flicka - Ensamstående, bor i Stockholm
    Mymlisen - 32 år, andra barnet, BF 9/2 - Flicka - Bor i Gävle
    Sessan 1 - ?? år, andra barnet, BF 11/2 
    Johannaa3 - 25 år, andra barnet, BF 11/2 - överraskning - Bor i Nyköping
    jemo2014 - 30 år, första barnet, BF 12/2 - överraskning - Gift och bor i Stockholm
    örnen - 31 år, andra barnet, BF 12/2 - Flicka - Bor i Vänersborg 
    Lucy S - 24 år, första barnet, BF 13/2 - Flicka - Bor i Stockholm
    Sezzie - 23 år, första barnet, BF 13/2 - Vet snart! - Gift och bor i Norrköping
    Slumpan - 29 år, första barnet, BF 14/2 - Pojke - Bor i Skara
    Jujusma - 29 år, andra barnet, BF 14/2 - överraskning - Gift och bor i Kristianstad
    SkogsstjärnN - 29 år, andra barnet, BF 14/2 - Flicka - Stockholm
    Novin10 - ?? år, BF 14/2
    Saltvatten - 34 år, första barnet, BF 15/2 - överraskning - Gift och bor i Varberg
    kajog - ?? år, första barnet, BF 16/2 <3
    Tissel - 22 år, första barnet, BF 16/2 - Flicka - Bor med sambo i Västernorrland
    Amber82 - 32 år, andra barnet, BF 16/2 - överraskning - Bor i Gävle
    Isse81 - 33 år, andra barnet, BF 16/2 - överraskning - Bor i Karlshamn
    kendi - ?? år, andra barnet, BF 18/2 
    Jw83 - 31 år, första barnet, BF 18/2 - överraskning - Bor i Skåne
    Mariiiah - 26 år, andra barnet, BF 18/2 - överraskning - Bor i Norrbotten
    mocha8676 - 27 år, första barnet, BF 19/2 - Flicka - Bor utanför Karlstad <3
    Cariol - 28 år, andra barnet, BF 20/2 - Pojke
    Johannniii - 23 år, tredje barnet, BF 21/2 - överraskning - Gift och bor i Halmstad
    Sara Viktoria - 29 år, tredje barnet, BF 22/2 - överraskning - Bor i Norrland
    Saken86 - 28 år, första barnet, BF 22/2 - Flicka - Bor i Norrbotten
    Johanna1988 - 26 år, andra barnet, BF 23/2 - Flicka 
    chatrine1986 - 28 år andra barnet, BF 23/2 - Vantar pa UL - Bor i Skara
    Jonej - 31 år, andra barnet, BF 24/2 
    Vädurtjejen - 34 år, andra barnet, BF 24/2 - överraskning 
    akbejan - 32 år, tredje barnet, BF 24/2 - Kanske en överraskning - Smålandsstenar
    Jolise - 26 år, andra barnet, överraskning, BF 25/2 - Bor i norra Bohuslän
    Loncelot - 31 år, tredje barnet, BF 26/2 - överraskning - Bor i Stockholm
    carinalindgr3n - ?? år, andra barnet, BF 26/2 - Pojke
    emma79 - 35 å, andra barnet, BF 28/2 
  • kiriaki
    JJF skrev 2014-09-30 09:20:25 följande:

Vi har funderat upp och ner på flicknamn innan vi visste könet. Inget namn har varit passande. I Finland är det så vanligt att finska talande uttalar svenska namn så fel att det låter riktigt fult, så det finns bara ett fåtal namn som låter lika på båda inhemska språken. 19.9 då vi hade ultra och fick veta att det är en flicka hade min morfar namnsdag; Alvar (enl. finsk almanacka) och då kom min sambo på att namnet Alva är ett bra namnalternativ och jag tyckte lika! Igår hälsade jag på min kära morfar på sjukhuset. Det enda ordet han fick ur sig som gick att tyda var "hejdå" när jag kysste honom farväl. På morgonnatten vaknade jag och kännde på mig, nu var han borta. Idag klarade jag inte av att gå på jobb och utöver sorgen harmar jag mig över att han inte hann hålla sitt barnbarnsbarn i famnen eller få veta att vi kommer att döpa henne efter honom.
    Ta vara på era nära och kära som ni har, skänk dem en extra tanke och ett besök medan ni ännu har tid. Krama om dem och kyss dem på kinden,jag är tacksam för att jag hann göra det.

Alva ar jattevackert namn! Massor med kramar till dig. Jag vet hur det kanns.. Min farfar dog nar jag var i 5:e manaden med min forsta son, pa julafton.. Jag kunde inte aka harifran till Sverige innan sa hann aldrig saga hejda eller vara med pa begravningen. Sen hande nagot himla lustigt.. Min son foddes och sag ut som en kopia av min farfar, det gor han an idag. Alltsa kusligt hur lika dom ar. Likadan personlighet ocksa, min farmor bara grinar av gladje (och saknad) nar hon ser honom och kallar honom lill-Henning efter farfar :) Tror du kommer att se lite av din morfar leva vidare genom din fina dotter.. det ar fantastiskt :') 
  • kiriaki
    Saltvatten skrev 2014-09-30 09:33:39 följande:

Lite snabb hjälp behövs!

Fick nyss så fruktansvärt ont i magen Rynkar på näsan Har känt vid flera tillfällen senaste veckan hur det liksom dragit och nypits lite i magen strax till höger om naveln. Har dock tänkt att livmodern växer ju för fullt just nu så det måste vara det.

Nu precis kände jag igen hur det liksom nöp till och tryckte som på en viss punkt där och när jag lyfte upp vänsterbenet lite för att sätta mig ner så bara högg det till där på det stället! Gjorde ont så jag blev lite illamående Obestämd

Nån som känt nåt liknande?
    Gör inte ont nu när jag väl sitter ner men nu vågar jag ju knappt resa mig upp vilket jag måste för jag måste hinna med ett tåg om nån timme.

Fy sjutton, ska det göra så ont med bara ren växtvärk?

Jag har samma smarta, hander ganska ofta just det dar hugget, kanns som att ngn sticker kniven i mig.. Jag har fatt for mig att det ar magmusklerna, dom ska ju liksom sara pa sig for att gora plats for bebis och magen, tror det blir lite knas nar dom inte langre sitter dar dom ska...
    jemo2014 skrev 2014-09-30 09:51:07 följande:
    Haha, det är så galet egentligen att man köper en BARNVAGN  för 10.000 kronor! Man är ju lite knäpp egentligen? Vår bil kostade 20.000 kronor liksom Skäms
    Men va fan liksom, det är ju våra små barn som ska skjutsas runt i vagnarna, värt att spendera extra på då! 
    Längtar så mycket efter vagnen, den levereras hem till oss imorgon kväll redan!

Vi har faktiskt inte provat någon Emmaljunga, men vet flera i mina närhet som har just Viking och är supernöjda!
    Har i USA kan man fa en bra vagn och babyskydd for 1200 kr... Lagomt glad jag ar over att inte behova betala 10 000 kr!!! Jisses. Men da kostar det ju 200 000 kr att foda barn pa sjukhuset sa det kanske jamnar ut sig lite.. fast jag far iofs egen lakare, skoterskor, eget lyxigt rum, dom kommer in med juice och passar upp pa en osv.. Man kanner sig som en rockstjarna nastan hahaha Cool
  • kiriaki
    jemo2014 skrev 2014-10-01 09:17:30 följande:

Åh herregud! 1200 kronor? Ja, det hade ju varit mer än välkommet att betala så lite förstås. Men som du skriver är det ju "lite" andra priser på vård och barnomsorg där också hehe, så jag är nog nöjd över att bo i Sverige ändå!

Hur föder fattiga människor barn i USA?

Jag har aldrig uppskattat vården så mycket som under graviditeten. Det är så fantastiskt med helt gratis mödravård för alla, me like SKATT mer och mer! Hjärta

Fattiga och illegala invandrare far gratis modravard genom staten, det raknas som en mansklig rattighet att fa hjalp under och efter graviditeten och vi har superbra forsakring sa man behover ju inte stressa ihjal sig direkt, behover inte betala en enda krona  Solig Sjalv ar jag superglad for modravarden har.. Min kompis som fott barn bade har och i Stockholm sa att hon aldrig mer foder barn i Sverige men garna har 15 barn till har haha!

Men ja 1200 kr ar perfekt pris! Det finns ju svindyra vagnar ocksa saklart om man vill ha en markesvagn men varan 1200 kronors ar helt suveran alltsa.. Klarar terrang, sandstrand !!, inne i stan.. Gar att tvatta ute pa garden med vattenslag dessutom utan att den blir forstord! Man kan satta fast babyskyddet pa den ocksa sa om bebis somnar i bilen sa slipper man vacka bebisen nar man kliver ur :)

Men nu maste vi kopa en ny.. Har hittat en syskonvagn for samma pris: 1200 kr. Den ar inte lika bra som den vi har men den har flera alternativ sa finns staplatta och sittplats for tva barn och den vager nastan ingenting.. Min man ar fd proffsidrottare och har hemska ryggproblem sa vi kan inte ha en tung vagn, det ar nog jobbigt for honom att lyfta sonen redan nu Tungan ute
    JJF skrev 2014-10-01 18:35:37 följande:
    Tack för dina ord. Ja nog är det en fin sak att gener förs vidare och jag hoppas verkligen jag kan se morfar i min dotter fastän de är av olika kön :)
    Jag tror definitivt att du kommer att se honom i hennes ansikte och/eller personlighet! Trots att sonen ar en kopia av min farfar sa finns det ganger da han gor vissa miner/ansiktsuttryck och ser ut exakt som min mans mamma!! Tur att hon ar en vacker kvinna hahaha :)

• kiriaki

Har kommer listan igen! :) 

kiriaki - 30 år, andra barnet, BF 1/2 - Pojke - Gift och bor i Södra Kalifornien (från Norrbotten)

Carrols - 28 år, första barnet, BF 2/2 - överraskning - Sambo och bor i Stockholm <3

Embr - 25 år, första barnet, BF 2/2- överraskning - Sambo och bor i Helsingborg

praliin - 24 år, första barnet, BF 4/2 - Flicka - Bor i Lund med sambo

Hisna - 26 år, första barnet, BF 6/2 - Flicka - Bor i Skövde

Ericaeli - ?? år, första barnet, BF 7/2 - Flicka

JJF - ?? år, första barnet, BF 8/2 - Flica - Bor i södra Finland

elless - 25 år, första barnet, BF 8/2, Pojke - Bor strax utanför Vimmerby, Småland

IsaStardust- 30 år, andra barnet (har en änglason), BF 8/2 - Flicka - Ensamstående, bor i Stockholm

Mymlisen - 32 år, andra barnet, BF 9/2 - Flicka - Bor i Gävle

Sessan 1 - ?? år, andra barnet, BF 11/2 

Johannaa3 - 25 år, andra barnet, BF 11/2 - överraskning - Bor i Nyköping

jemo2014 - 30 år, första barnet, BF 12/2 - överraskning - Gift och bor i Stockholm

örnen - 31 år, andra barnet, BF 12/2 - Flicka - Bor i Vänersborg 

Lucy S - 24 år, första barnet, BF 13/2 - Flicka - Bor i Stockholm

Sezzie - 23 år, första barnet, BF 13/2 - Flicka - Gift och bor i Norrköping

Slumpan - 29 år, första barnet, BF 14/2 - Pojke - Bor i Skara

Jujusma - 29 år, andra barnet, BF 14/2 - överraskning - Gift och bor i Kristianstad

SkogsstjärnN - 29 år, andra barnet, BF 14/2 - Flicka - Stockholm

Novin10 - ?? år, BF 14/2

Saltvatten - 34 år, första barnet, BF 15/2 - överraskning - Gift och bor i Varberg

kajog - ?? år, första barnet, BF 16/2 <3

Tissel - 22 år, första barnet, BF 16/2 - Flicka - Bor med sambo i Västernorrland

Amber82 - 32 år, andra barnet, BF 16/2 - överraskning - Bor i Gävle

Isse81 - 33 år, andra barnet, BF 16/2 - överraskning - Bor i Karlshamn

kendi - ?? år, andra barnet, BF 18/2 

Jw83 - 31 år, första barnet, BF 18/2 - överraskning - Bor i Skåne

Mariiiah - 26 år, andra barnet, BF 18/2 - överraskning - Bor i Norrbotten

mocha8676 - 27 år, första barnet, BF 19/2 - Flicka - Bor utanför Karlstad <3

hemljuvahem - 29 år, andra barnet, BF 20/2 - överraskning - Bor i Kungälv 

Cariol - 28 år, andra barnet, BF 20/2 - Pojke

Mystjejen1989 - BF 21/2

Johannniii - 23 år, tredje barnet, BF 21/2 - överraskning - Gift och bor i Halmstad

Sara Viktoria - 29 år, tredje barnet, BF 22/2 - överraskning - Bor i Norrland

Saken86 - 28 år, första barnet, BF 22/2 - Flicka - Bor i Norrbotten

chatrine1986 - 28 år andra barnet, BF 22/2 - överraskning - Bor i Skara

Johanna1988 - 26 år, andra barnet, BF 23/2 - Flicka 

Jonej - 31 år, andra barnet, BF 24/2 

Vädurtjejen - 34 år, andra barnet, BF 24/2 - överraskning 

akbejan - 32 år, tredje barnet, BF 24/2 - Kanske en överraskning - Smålandsstenar

Jolise - 26 år, andra barnet, överraskning, BF 25/2 - Bor i norra Bohuslän

Loncelot - 31 år, tredje barnet, BF 26/2 - överraskning - Bor i Stockholm

carinalindgr3n - ?? år, andra barnet, BF 26/2 - Pojke

emma79 - 35 å, andra barnet, BF 28/2 

• kiriaki
    saragranberg skrev 2014-10-01 20:53:54 följande:

22 år, andra barnet - flicka! Ekenässjön/Småland :)

Nar har du BF? Har lagt till dig men maste ha missat ditt BF datum :)
    Sara217 skrev 2014-10-01 21:37:58 följande:

27 år. Första barnet. BF 7/2, pojke. Sambo och bor i Södertälje

Lagt till dig! Grattis och valkommen :) Kul med en till pojkmamma, det ar inte manga av oss.. om nu inte alla overraskningsbebisar visar sig vara pojkar da forstas haha :D
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!