Inlägg från: jemo2014 |Visa alla inlägg
  • jemo2014

Nya BF Februari 2015!

saragranberg skrev 2014-12-04 23:40:21 följande:

Jag blir sååå ledsen och besviken på min sambo :(

Har suttit nu ikväll och tagit fram bebiskläder att ha i bb väskan under tiden han var på jobbet. När han kom hem så ville jag visa dom för honom, men han satt bara och kollade ner i sin mobil. Han var så nonchalant och ointresserad. Så efter att ha visat hälften så slängde jag ner det i en påse och gick och la mig.

Jag hade verkligen sett fram emot att visa kläderna för honom. Och det sårar mig att han inte ens bryr sig :/

Jag skulle också ha blivit riktigt sårad om min man gjorde så. Jag tycker att det är så viktigt att man engagerar sig bägge två i det som komma skall. Och även om man är trött och opeppad just då får man ju bjuda till lite :) Men det är kalrt - han kanske hade en dålig dag bara...! 
  • jemo2014

Är det någon här som blivit dålig av Niferex järntillskott? Började med dem i fredags och igår, inatt och idag har jag världens magknip, diarré och illamående. Inatt fick jag upp kräks i munnen flera gånger vilket jag aldrig fått förr... Det enda jag kan komma på är att det måste bero på järntabletterna.

Kan ni rekommendera något annat tillskott? Min barnmorska påstod ju att Niferex skulle vara sååååå skonsamt mot magen,..

Har provat Blutsaft och järnrik kost, men ändå har mitt järnvärde sjunkiut från 120 till 105 på tre veckor... :(

• jemo2014
    TeOchKakad skrev 2014-12-08 21:10:19 följande:

Någon mer som är sjukt trött på att vara gravid? Jag är i vecka 30 och kryper ur skinnet snart! Känns som att det aldrig tar slut Skrikandes. Att ligga och sova är inte skönt, att sitta är inte skönt... känner mig obekväm och helt full i magen konstant.

Någon som har en grym sovställning? Jag vaknar ofta pga avdomnat ben. Kämpar med meralgia parasthetica nästan varje natt. Jag ligger på vänster sida med vänster benet böjt mot magen och en kudde under högerknät... detta funkar i några timmar innan benen börjar domna bort.  

Hade jag haft badkar hemma så skulle jag ligga och flyta i vattnet hela dagarna! Drömmer

Räcker upp handen!
    Jag har mått så bra de senaste veckorna men nu känns allt bajs. Men jag vill absolut inte föda för tidigt ändå såklart... Men jag tycker att det händer så mycket konstiga saker med kroppen just nu,de här sammandragningarna till exempel. Först tyckte jag det var häftigt men nu tycker jag det är obehagligt, det börjar varje kväll när jag ska lägga mig och det går inte att somna då!!!

• jemo2014
    LucyS skrev 2014-12-09 13:05:23 följande:

Har ni pratat något med er partner om hur ni ska lägga upp föräldrarledigheten? Hur ska ni dela?

Någon som funderat över vem som tar nätter, dela? Den som är hemma? 

Detta blir mitt första barn så vore kul att höra från er som är mammor sedan innan hur ni gjort. Glad Jag har alltid tänkt att jag ska ta nätter när sambon jobbar, sedan läste jag denna artikel och insåg att de kanske inte var så "självklart" att det ska vara så. 

Vi kommer först att vara hemma tillsammans 4 veckor när bebis föds. Sen är jag hemma själv till juni då vi är hemma tillsammans (blandad fp och semester) i 10 veckor till och med 20 augusti. Efter det har vi faktiskt inte någon färdig plan. Tror dock att tanken är att vi under hösten kör någon slags deltid jobb/föräldraledighet. Men det är så svårt att veta innan hur man vill ha det... Kanske är jag hemma hela hösten också så är han hemma i vår? Vi planerar i alla fall att bebis börjar på förskola i augusti 2016, alltså när hen är ca 1,5 år gammal. 

Gällande nätterna vet jag inte hur vi gör, det beror mycket på bebisen tror jag. Om det är en krävande kolik-bebis lär vi ju behöva dela lite men om det bara är att vara uppe någon gång på natten för blöjbyte tar jag gärna det om han jobbar. Och förväntar mig samma av min man när jag jobbar.
    För oss förstagångsföräldrar tror jag det är svårt att bestämma allt på förhand :)

• jemo2014

Vad jobbigt det är att sitta nuförtiden tycker jag. På jobbet trycket magen mot skrivbordet så jag sitter i konstig ställning. Dessutom har jag mycket svårt att sitta vid låga bord eller liknande där jag måste sitta lätt framåtlutad. Kan ju inte andas då! Och så har jag någon som sparkar mig konstant under höger revben. Och jag är bara i vecka 31!!! hur obekvämt blir det inte sen?

• jemo2014

Ja, jag funderar på att sitta på en pilatesboll, det borde nog funka...!

Har så ont under höger revben, det ligger en unge där och sparkar/spjärnar. Mitt barn ligger verkligen uteslutande på höger sida i magen, ligger era också på någon speciell sida? Jag kan inte ligga på vänster för då känns det som att jag ska krossa bebis...

• jemo2014

Ja, jag funderar på att sitta på en pilatesboll, det borde nog funka...!

Har så ont under höger revben, det ligger en unge där och sparkar/spjärnar. Mitt barn ligger verkligen uteslutande på höger sida i magen, ligger era också på någon speciell sida? Jag kan inte ligga på vänster för då känns det som att jag ska krossa bebis...

• jemo2014

Okej, Förlossningsbrevet tjejer. Har ni börjat skriva på det?
    Jag jobbar för fullt på det men jag vet liksom inte hur mycket jag ska skriva och vad som är viktigt att få med. 
    Men för mig är det jätteviktigt att skriva, mycket för min egen skull. Det gäller ju att verkligen tänka på förlossningen, alla möjligheter och riskmoment. Jag vill även att min man och jag ska gå igenom det så vi har en tydlig plan inför förlossningen. Sen vet jag ju att det inte blir som man har tänkt sig, men det känns riktigt bra att ha det nedskrivet. 

Jag jobbar som sagt på det nu och kan klippa in det här sen när jag är färdig :)

• jemo2014
    MammaÄrJag skrev 2014-12-11 11:36:07 följande:

Då har man gått in i v.33 idag :) 55 dagar kvar till BF. Känns som tiden går snabbt så här i juletider! Samt att vi har flytten i slutet av månaden att tänka på. Sen har man fullt upp när man kommer till nya huset. Ska bli skönt när flytten är avklarad känns ju inte som det mest ultimata att flytta nu när man är i slutet av grav. Vill ju helst göra i ordning allt till bebis redan nu :) visst var det fler här inne som skulle flytta snart ?

Vi ska också flytta! Och dessutom hinna renovera innan! Pust... Inflytt är planerat till 15/1 men jag hoppas vi kan få tillträde lite tidigare :)
    Som tur är har vi båda väldigt engagerade familjer som kommer att hjälpa oss med allt och själva renoveringen är till 80% hantverkare som ska sköta... 
  • jemo2014

Jag känner mig verkligen höggravid. Det känns som att magen växt supermycket de senaste två veckorna och mitt balanssinne är inte som förr. Jag liksom vaggar fram lite. Och bebisens rörelser - wow alltså!!! Nu börjar jag känna att det är trångt därinne, läst någonstans om en jämförelse med "en orm i ett örngott" haha, ja så känns det. 

Det är så sjukt att det kan vara så lång tid kvar! Jag menar jag är i vecka 32 och per definition höggravid, men ändå kan det dröja upp till 10 veckor innan bebis behagar komma. 10 veckor är nästan tre månader - EN EVIGHET! På samma gång vill jag ju inte föda för tidigt, men jag orolig för hur mitt mående kommer att vara de sista 4-5 veckorna. Känner mig som en fånge i min egne kropp och har börjat känna lite ångest med andningspåverkan. Inte bra.

Svar på tråden Nya BF Februari 2015!