LucyS skrev 2014-12-09 13:05:23 följande:
Har ni pratat något med er partner om hur ni ska lägga upp föräldrarledigheten? Hur ska ni dela?
Någon som funderat över vem som tar nätter, dela? Den som är hemma?
Detta blir mitt första barn så vore kul att höra från er som är mammor sedan innan hur ni gjort.
Jag har alltid tänkt att jag ska ta nätter när sambon jobbar, sedan läste jag denna artikel och insåg att de kanske inte var så "självklart" att det ska vara så.
Vi kommer först att vara hemma tillsammans 4 veckor när bebis föds. Sen är jag hemma själv till juni då vi är hemma tillsammans (blandad fp och semester) i 10 veckor till och med 20 augusti. Efter det har vi faktiskt inte någon färdig plan. Tror dock att tanken är att vi under hösten kör någon slags deltid jobb/föräldraledighet. Men det är så svårt att veta innan hur man vill ha det... Kanske är jag hemma hela hösten också så är han hemma i vår? Vi planerar i alla fall att bebis börjar på förskola i augusti 2016, alltså när hen är ca 1,5 år gammal.
Gällande nätterna vet jag inte hur vi gör, det beror mycket på bebisen tror jag. Om det är en krävande kolik-bebis lär vi ju behöva dela lite men om det bara är att vara uppe någon gång på natten för blöjbyte tar jag gärna det om han jobbar. Och förväntar mig samma av min man när jag jobbar.
För oss förstagångsföräldrar tror jag det är svårt att bestämma allt på förhand :)