orolig att läxan dödar min dotters läslust
Hej TS!
Vilket onödigt bemötande från din dotters lärare! Är sj sv/ma lärare för yngre o skäms när jag hör sånt här!
Min egen tjej som börjat i åk3 har inte jättelätt för läsning, hon blir lätt stressad o osäker och vill gärna fuska lite (hittar på ord ist för att ljuda när orden blir svåra och tar "emot"). Däremot har hon jättelätt för Ma vilket är skönt... MEN... tycker att hennes fröken har gjort en bra variant på läsläxa denna termin. Jag är för läsläxa kan jag säga, att läsa lite så ofta man kan.... Iaf så fick barn och föräldrar fylla i ett "kontrakt" där man själv fick välja hur många dagar i veckan man trodde sig vilja/kunna/bör läsa 1-7 dgr och sedan hur många minuter 10-30 tror jag spannet var på... Min tjej och jag kom överens om 4 dgr i veckan i 15 min är rimligt för henne, blir det mer är det ju bara bonus! Sen får de själva (med hjälp av fröken) välja en bok att läsa... resultatet är att ongen ligger och läser minst 30 min ur sin älskade hästbok varje kväll! UTAN TJAT! Sen läser hon högt för mig lr sin pappa med, men så himla gött att slippa "läxkravet och tjatet"....
När boken är slut gör den en liten recension på den i skolan och de ska även ta med boken till skolan (om den är egen). Kan tillägga att skolans läseböcker har varit under all kritik o så inte Lgr11 vänliga, så bara att ta bort läromedlet här var en välgärning.
Kanske något att ta upp på föräldraråd/brukarråd om du är med där lr kan skicka med som en diskussion, läxor kontra elevens ork tex?
Lycka till!