Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Thea08 skrev 2014-09-26 11:25:54 följande:

    Hej TS!

    Vilket onödigt bemötande från din dotters lärare! Är sj sv/ma lärare för yngre o skäms när jag hör sånt här!

    Min egen tjej som börjat i åk3 har inte jättelätt för läsning, hon blir lätt stressad o osäker och vill gärna fuska lite (hittar på ord ist för att ljuda när orden blir svåra och tar "emot"). Däremot har hon jättelätt för Ma vilket är skönt... MEN... tycker att hennes fröken har gjort en bra variant på läsläxa denna termin. Jag är för läsläxa kan jag säga, att läsa lite så ofta man kan.... Iaf så fick barn och föräldrar fylla i ett "kontrakt" där man själv fick välja hur många dagar i veckan man trodde sig vilja/kunna/bör läsa 1-7 dgr och sedan hur många minuter 10-30 tror jag spannet var på... Min tjej och jag kom överens om 4 dgr i veckan i 15 min är rimligt för henne, blir det mer är det ju bara bonus! Sen får de själva (med hjälp av fröken) välja en bok att läsa... resultatet är att ongen ligger och läser minst 30 min ur sin älskade hästbok varje kväll! UTAN TJAT! Sen läser hon högt för mig lr sin pappa med, men så himla gött att slippa "läxkravet och tjatet"....

    När boken är slut gör den en liten recension på den i skolan och de ska även ta med boken till skolan (om den är egen). Kan tillägga att skolans läseböcker har varit under all kritik o så inte Lgr11 vänliga, så bara att ta bort läromedlet här var en välgärning.

    Kanske något att ta upp på föräldraråd/brukarråd om du är med där lr kan skicka med som en diskussion, läxor kontra elevens ork tex?

    Lycka till!


    Att recensera en bok är SVÅRT. Bättre att de får mindre uppgifter till det de läser så att de lär sig strategier för att förstå och tolka så att de senare upp i åldrarna verkligen kan recensera.
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 11:50:42 följande:
    ...och det är för mycket? Man kan säkert välja att läsa två sidor för farmor och skriva att det var spännande?
    Nej, jag tycker inte det. 
  • Flickan och kråkan
    Zenitha skrev 2014-09-26 11:49:46 följande:

    Har hunnit fundera lite över en tidig lunch och kommi fram till att det kanske är en arbetsmetod som med fördel kan införas i alla ämnen för att inte tala om alla arbetsområden: gärna redan från fsk. Och gärna inom det som kan kallas för fritid.

    På sy-och träslöjd kan man arbeta med olika slags textilier, trådar och nålar och träslöjden olika storlekar på spikar, skruvar, muttrar samt trä- och metall. Man kan också göra tvärvetenskapliga studier över vad som händer om man försöker "skruva ihop" tygbitar till klädesplagg samt "sy" med nålar i trä.

    Vem vet vad man kan komma fram till den vägen?

    I ämnet bild ska varje krit-,penn- och tuschstreck noteras samt vilket material det användes på och vad som blev resultatet. Tusch kan användas t.ex. 3 minuter varje dag och krita 5 minuter- övningarna ska förstås göras även hemma och dokumenteras, med linjal och vinkelmått.

    Gymnastiken ska vi inte tala om- dem ska f.ö. EU-anpassas och en manual för knä-och armbågsvridningar utformas.

    Kom inte och säg att jag inte försöker hjälpa till att skapa en bättre skola. Skrattande


    Men om vi nu återgår till vad TS uppgift handlar om och inte drar absurda slutsatser. Är det en orimligt korkad uppgift att efter att ha läst ett avsnitt skriva:

    "Idag har jag läst fem sidor för min farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var mörkt och fuktigt i grottan och plötsligt flög det fladdermöss mot Stina. Det var spännande. Jag hade nog inte vågat gå in i grottan"

    Den elev som kommit lite längre kan utveckla:

    "Idag har jag läst 5 spännande sidor för farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var precis det jag trodde skulle hända när jag hade läst färdigt igår. Det var mörkt och fuktigt i grottan. Vi har grottor nära vår sommarstuga. Där är det också mörkt och fuktigt, även när det är jättevarmt ute. Plötsligt kom det fladdermöss flygande mot Stina som blev jätterädd. Det hade jag också blivit. Undrar om det bor fladdermöss i våra grottor vid sommarstugan? Jag tyckte att det var spännande att läsa idag. Jag tror inte jag hade vågat gå in i grottan. Den var så mörk och lång. 

    Stackars elever som utsätts för en sådan ragata till lärare
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 11:55:28 följande:
    Vad tycker du inte?
    Jag tycker inte att det är ett orimligt krav/uppgift. Däremot kan jag tänka mig alternativ redovisningsform - t.ex. spela in vad man tycker - om man har det jättejobbigt med att skriva. Det kan ju bli nästan oöverstigligt om man har det lite knaggligt med avkodningen och därmed inte kommit så långt i just skrivandet. 
  • Flickan och kråkan
    Thea08 skrev 2014-09-26 12:07:25 följande:

    Flickan och kråkan: Fast en recension behöver ju inte vara en recension som vi vuxna tänker den. Att kunna berätta vad boken de läst handlar om i lagom nivå för barnet (min dotter i åk 3 tex) är inte för mkt begärt. Sen är det ju upp till lärare (o förälder) att hjälpa barnet hitta bok på lagom nivå så kidsen har en chans att förstå texten... Eller gör andra uppgifter som visar på att du någonstans förstått vad du läser... Det är ju lärarens uppgift att lägga nivån lagom tycker jag.


    Och jag tycker att vi gör barnen en otjänst. Vill vi att de ska sammanfattar (vilket uppenbarligen är det du menar) så ber vi dem göra det. Vi lär dem vad en sammanfattning är och ger dem verktyg för hur man gör just detta. Varför kalla det för något det inte är? Det är ungefär lika illa som alla elever som tror att de "forskar" när de - i bästa fall refererar - i sämsta fall skriver av. 
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 12:15:37 följande:
    "Spela in"? Det låter väldigt märkligt tycker jag. Kan man inte skriva när man går i tvåan så ska man väl få hjälp att LÄRA sig skriva och inte lära sig att ta en genväg?
    Jag tycker inte (och tror inte det krävs) att en elev i årskurs två ska kunna skriva långa essäer utan det ska räcka med "jag tycker boken är bra" "typ"! Fokus ska väl vara på att man faktiskt sätter sig ner med en förälder i tio minuter och läser högt? 
    Ja, spela in. Även om man "ska" kunna skriva i år två så kan det finnas barn som faktiskt inte kan. Det är oerhört dumt att offra läsförståelsen (som är huvudmålet/syftet med den typen av uppgift) för ett barn för att han/hon har en bit kvar vad gäller avkodning och att skriva. Bättre då att just skrivträna för sig, vilket detta barn givetvis behöver.

    Det är samma sak med barn som inte kan läsa eller har flyt i läsningen ännu. De ska givetvis LYSSNA på texter som ligger på rätt nivå, så att de inte avstannar i ordförråd och förståelse för att de inte kan läsa ännu med flyt. 
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 12:25:42 följande:
    Jag litar till 100% på att skolan kan "avkoda" dessa särfall. 
    Ja, precis

    Sedan kan man finna ett egenintresse i att alla ibland spelar in just för att öva på att muntligt redogöra för något. Det är inte heller så lätt för alla 7-9-åringar......att framföra sina egna tankar och reflektioner på ett begripligt sätt . Utan att vara "särfall".
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 12:41:13 följande:
    Precis min tanke också. Kravet på redovisning dödar lusten att alls läsa.
    Ok, då gör vi som så att vi slutar att "avkräva" våra barn på redovisning i alla former - i matematik, i naturvetenskap, i svenska för det är så jobbigt och tråkigt.....och gud förbjude kravfyllt. 

    Svensk ungdom går en ljus framtid till mötes .
  • Flickan och kråkan
    Zenitha skrev 2014-09-26 12:35:57 följande:
    Jo, det kan finnas poänger med det. Det jag reagerar över är att man tar död på intresset genom att tvingas beskriva allt. Sedan är det bra att man kan beskriva saker. Det som kan komma fram är väl också de som saknar någon att läsa för- det kanske inte är så lätt för en ensamstående mamma med fem ungar att få denna ro.

    Det jag tror man förstör- och som ts tar upp- är den naturliga lusten att läsa hemma. Jämför med att en vuxen skulle tvingas ta hem sitt arbete varje dag- jag tycker det är viktigt att inte förstöra fritiden och göra de övningar som barnen visserligen gör i skolan, till rena arbetsuppgifter. Det finns så mycket i livet som kan förstöra glädjen ändå. Låt barnen vara glada över att självmant skriva. läsa och räkna. Ta inte bort detta.  

    Och skulle man inte kunna låta barnen läsa för någon i skolan? Vi har 50 miljoner arbetslösa (ok, lite överdrivet) och i min dotter f.d. skola tog man in pensionärer - detta har alla haft utbyte av. 

    Läraren kan ju också läsa och barnen kan sedan skriva ner hur de uppfattat olika saker, så kan man ju jämföra upplevelserna i skolan- det kanske man gör redan.
    Vaddå tvingas beskriva ALLT? Barnen ska så vitt jag förstått skriva ner NÅGON tanke som de fick när de läste. Hur betungande kan detta vara?!

    Ja, det finns barn som inte har något vuxet stöd hemma. Det är anledningen till att de på vårat ena barns skola fattat beslutet att enbart läxor i färdighetsträning får ges. Det vill säga sådant som barnen kan klara på egen hand. Har man tillsammans arbetat med hur man kan tänka kring sitt läsande, läraren har modellerat, man har gjort tillsammans etc, så tycker jag att det självklart är en helt ok läxa att formulera en tanke kring det man läst.
  • Flickan och kråkan
    Zenitha skrev 2014-09-26 13:08:28 följande:
    Varför kan man inte göra "redovisningsarbete" till ett speciellt ämne helt enkelt? 
    I skolan- inte hemma. Och så kan man variera sig genom att redovisa olika områden. Alla glada och nöjda?
    Menar du allvar?! Har du studerat någonting någon gång? Varför tror du att man gör uträkningar i matematik? Varför tror du man får redogöra för resultat när man gjort naturvetenskapliga experiment?

    Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara på det.....

    Vad tänker du att man ska redovisa  ämnet "redovisningsarbete"? Känns väldigt meningsfullt att redovisa något helt frånkopplat från allt sammanhang.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust