Inlägg från: Judiths |Visa alla inlägg
  • Judiths

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Jag är lärare i åk 2 och mina elever har läsläxa varje vecka. Just nu har vi läslära och läxbok men jag har tidigare kört med läsprotokoll där eleven läser valfri bok och bokför minutrar och sidor. Jag har då varit tydlig med att protokollet inte är till för att kontrollera att föräldrarna läser med barnen utan för att motivera eleverna. Vi räknade ihop sidantalet varje vecka och firade med bokfest när vi nått ett visst antal sidor. Detta fick igång läsningen rejält i slutet av åk 1 och jag kommer göra liknade igen under vårterminen.

Vill med detta bara påpeka att i alla fall jag inte använder läsprotokoll för att kontrollera utan för att motivera - eleverna tycker att det är roligt att visa fröken hur mycket de läst. Jag har inte avkrävt skriftlig reflektion, däremot har jag skickat hem reflektionsfrågor och uppmuntrat elever och föräldrar att samtala utifrån dessa.

För övrigt kan jag hålla med om att det självklart är tråkigt om en läsläxa minskar läslusten. Oavsett vilken typ av läsläxa jag använder skickar jag alltid hem riktlinjer för läsningen med förslag på anpassningar om det inte fungerar bra. Jag ber också föräldrarna kontakta mig om det inte fungerar alls oavsett anpassningar så att vi kan hjälpas åt.

Detta verkar fungera bra i min klass. Mina elever är starka läsare som gärna tar fram tystläsningsboken så fort de har ett par minuter över och både elever och föräldrar är nöjda med läxan (jag har frågat genom enkät).

Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust