Inlägg från: Utlandssvensk |Visa alla inlägg
  • Utlandssvensk

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Jag kommer ihåg min första läsläxa pâ 2 sidor men jag kommer inte ihåg om det var i âk 1 eller 2. Jag tillbringade timmar pâ att lära mig texten utantill, ord för ord. Jag hade inte förstått att man bara skulle ha läste igenom den och kunna prata om den. Finns det lärare som inte ger läsläxa pâ lågstadiet eller är inte det standard snarare? Jag tror också pâ att försöka fâ läxläsningen lite mera intressant och roligare pâ något sätt, kanske genom att skapa frågeställningar eller lekar kring texten?

• Utlandssvensk
    tobbe01 skrev 2014-09-26 12:29:11 följande:
    Trist att du fått så usel info så du trodde att texten skulle läras in utantill. Märkligt att man inte var tydligare. Dina föräldrar borde reagerat på det orimliga.
    Jag gjorde sällan läxorna med mina föräldrar, minns inte varför. Jag var nog väldigt självständig och envis och ville inte att någon skulle hjälpa mig skulle jag tro. Glömde att säga att vi dock inte hade sâna här läxor varje dag vad jag kan minnas. Jag vet ju inte hur det ser ut idag i allmänhet i svenska skolan men kanske är det lite mycket att behöva göra samma slags läxa varje dag, 5 dagar i veckan, kan ju kännas traggligt förstâs.
  • Utlandssvensk
    tobbe01 skrev 2014-09-26 14:31:01 följande:

Stackars alla småttingar med föräldrar som är på krigsstigen mot skolan från dag ett. Har mött dessa föräldrar alltför ofta. Ifrån det att barnet går i ettan (ja förskolan
     t o m)  tills det tar studenten så är det KRIG! Man är emot allt, jämt. Vi normala föräldrar med normala barn klarar oss fint men jag tänker på lärarna. Herregud så jobbigt.

Men samtidigt tycker du det är rätt av TS att kritisera henne barns lärare angående läxorna (jag säger inte att det är fel av henne, bara konstaterar att du verkar tycka att hon har rätt eftersom du säger att det hennes barns lärare gör inte är "normalt). Jag har svârt att förstâ var du står, men du verkar i alla fall gärna vilja kritisera vad alla andra i trâden svarar och lâta som någon slags olycksfâgel: "oj oj, dig kommer det gâ illa för", "oj oj, ditt barn, ja det låter inte bra", osv. 
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust