orolig att läxan dödar min dotters läslust
Jag kan förstå knotet, men samtidigt hoppas jag att du vet att det krävs tusentals timmar för att bli en kompetent läsare som vuxen.
Får hon välja böcker själv eller skickas de med från skolan?
Jag kan förstå knotet, men samtidigt hoppas jag att du vet att det krävs tusentals timmar för att bli en kompetent läsare som vuxen.
Får hon välja böcker själv eller skickas de med från skolan?
Tyvärr lyckades jag inte få upp pdf på datorn, men enligt läsforskaren Ingvar Lundberg krävs det 5 000 timmars träning för att bli en mogen läsare och klara gymnasiets texter om jag förstod det rätt. En timmes läsning om dagen skulle motsvara att det krävdes 13,6 års träning ... Du får väl ge ditt barn ett tidtagarur och be det ta tiden på hur mycket det läser i skolan. Ser man till den koncentrerade tiden så händer det mycket annat under skoldagen. De har slöjd, idrott, matte o s v. I no, so, musik mm kan det ske mycket undervisning på annat sätt än att bara läsa.
Sedan ska ju inte barn bara kunna läsa flytande utan även hitta fakta, kunna fantisera vidare, dra egna slutsatser, läsa mellan raderna o s v. Läser barnet högt är man förhoppningsvis så engagerad som vuxen att man kan prata lite om det barnet har läst. Att bara ge ett omdöme bra eller dåligt kan barnet göra omdömeslöst på två sekunder. Ska de motivera ser man ju om de tänkt efter eller bara slänger ur sig ett svar för att vara färdiga. Likaså är det lättare att ge vidare förslag på andra böcker de kan tänkas gilla.