Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Jag kan förstå knotet, men samtidigt hoppas jag att du vet att det krävs tusentals timmar för att bli en kompetent läsare som vuxen.

    Får hon välja böcker själv eller skickas de med från skolan?

  • mammalovis

    Tyvärr lyckades jag inte få upp pdf på datorn, men enligt läsforskaren Ingvar Lundberg krävs det 5 000 timmars träning för att bli en mogen läsare och klara gymnasiets texter om jag förstod det rätt. En timmes läsning om dagen skulle motsvara att det krävdes 13,6 års träning ... Du får väl ge ditt barn ett tidtagarur och be det ta tiden på hur mycket det läser i skolan. Ser man till den koncentrerade tiden så händer det mycket annat under skoldagen. De har slöjd, idrott, matte o s v. I no, so, musik mm kan det ske mycket undervisning på annat sätt än att bara läsa.

    Sedan ska ju inte barn bara kunna läsa flytande utan även hitta fakta, kunna fantisera vidare, dra egna slutsatser, läsa mellan raderna o s v. Läser barnet högt är man förhoppningsvis så engagerad som vuxen att man kan prata lite om det barnet har läst. Att bara ge ett omdöme bra eller dåligt kan barnet göra omdömeslöst på två sekunder. Ska de motivera ser man ju om de tänkt efter eller bara slänger ur sig ett svar för att vara färdiga. Likaså är det lättare att ge vidare förslag på andra böcker de kan tänkas gilla.

  • mammalovis
    sextiotalist skrev 2014-09-25 14:03:26 följande:

    Det låter som något konstruerat. Jag måste återgå till när jag växte upp (och det är inga som klagat på vår generation att vi skulle vara curlade eller bortskämda)
    Min första läxa fick jag i tredje klass, då kunde hela klassen läsa och skriva, utan läsläxor.
    Vi toppade de undersökningar som då gjordes. Vår klass var uttagen för ett sådant test.
    Sedan kommer nästa sak, mammorna gick hemma och gjorde allt hemarbete. Av mina klasskompisar så var det bara en som behövde hjälpa till hemma.
    Så vår generation var om något mer curlade och bortskämda, men vi fixade skolan ändå. konstigt.
    Jag skulle kunna gissa på att vi växte upp i en ännu mer kravlös tillvaro än vad dagens barn gör
    Jag vill nog inte hålla med ändå. Visst att många föräldrar var mer hemma och hade mer tid för sina barn. Skillnaden är att många barn tillbringade fritiden ute och fick utlopp för sitt rörelsebehov och hade lättare att sitta still i skolan. Det nöje som fanns var att se enda barnprogrammet på tv och troligen lästes en godnattsaga. Barn hade mer respekt för vuxna och klassrumsklimatet var lugnare. Antalet elever per lärare var färre och invandringen inte så stor. Förberedelseklasser fanns för nyanlända. Vi hade läsläxor i ettan på 80-talet.

    Idag arbetar oftast båda föräldrarna och barnen stressas iväg till förskola/fritids/skola. Barn och föräldrar kommer hem trötta och då är det lättare att sätta barnet framför paddan, datorn, film, tv o s v när det tjatas istället för att se till att de leker av sig. Högläsningen hemma har minskat drastiskt visar undersökningar. Läxan blir i många hem ett stressfullt moment som ska klaras av under föräldrarnas stressade kväll. Dessutom är det större krav på att barnen ska ha flera aktiviteter som de ska skjutsas till. Om föräldrarna servade sina barn med att packa gympakläder mm mer har jag ingen koll på. Så jag anser nog att dagens barn är mer splittrade, stressade och okoncentrerade, då det finns fler saker som lockar nu.

    Jag arbetar nu som extra resurs i en etta med 25 elever med i princip enbart invandrarbakgrund. Sedan förskoleklassen har det tillkommit 6 nyanlända elever. På min tid (81) var vi 19 elever som hade svenska som modersmål. Visserligen färre lärare, men klasserna hade nog mindre spännvidd på läsningsnivån. Idag har du de som läser som en trea till de som knappt har alla ljuden i ettan och dessutom ett väldigt knapphändigt ordförråd.

    Många föräldrar saknar studievana och kan därför motivera sina barn mindre. Idag erbjuds läxhjälp för att föräldrarna har bristande språkkunskaper och vilja/kunskap att hjälpa sina barn. Ett utav barnen var väldigt intresserat av om jag har en Iphone 5 eller Samsung. Ni kan ju fundera över vilka frågor barnen ställde om lärares prylar för 10-20-30 år sedan ...
  • mammalovis
    Venne skrev 2014-09-25 15:40:25 följande:
    Detta är ju verkligen inte nödvändigt. Vi läser boken lika mycket oavsett om läraren vet exakt vilka sidor vi läste i tisdags. Det är meningslöst.
    Ok, men är alla elever likadana som ditt barn i klassen? Får alla elever samma stöd hemifrån som ni ger ert barn? Läser alla föräldrarna lika mycket för sina barn? Har alla barn koll på titel och författare? Kan alla elever talen upp till 200 eller vad duktigaste eleven har för böcker?

    Sedan visar ju sidantalet lite hur mycket barnet hinner med på 10 minuter. Hinner det med mer eller sjunker antalet sidor per dag? Väljs mer avancerade böcker eller står det kvar på samma nivå? Vilka böcker uppskattar eleven och vilka dissas ner? För läraren blir det ett snabbt underlag att kunna hjälpa denne vidare.

    Jag förutsätter att ni inte skriver titel och författare varje dag. På min tid gjorde man bara -//- och skrev sidorna. Om barnet har full koll på taluppfattningen som behövs kan ni väl skriva sidorna varannan dag, om det nu är det som ställer till bekymmer och ni redan läser mycket.

    Tyvärr ser det inte ut så i alla hem. Undersökningar visar att det kan skilja mellan 13000 och 7000 ord mellan ett barn med aktiva föräldrar som pratar mycket och läser för det jämfört med en som inte gör det. Detta är när de börjar skolan, tyvärr lyckas barnen sällan komma ikapp under skoltiden. Många ord har ju synonymer eller dyker inte upp lika ofta.

    Jag kan ju bara se hur många ord som ska läras in för att klara den grundläggande läsinlärningen. Mos, os, lo, so, ko, sol, al, ras, mer, en, ek, mal o s v.  Bokstäverna s o l a r m e ger grunden för de första orden, så det finns fler. Det är inte helt enkelt för våra nyanlända invandrarbarn som kastas in i klasserna ... Så det finns fler barn som inte har samma goda förutsättningar som ditt ...
  • mammalovis
    sextiotalist skrev 2014-09-26 14:16:50 följande:

    Det är ju. precis som du skriver, helt olika saker. Låt nöjesläsning förbli nöjesläsning. Vissa barn kan behöva extra lästräning hemma, för deras skull. Men barn som knäckt läskoden, varför ska de journalföra sin läsnng, räcker det inte med att de kan läsa.
    just på det stadiet är barn väldigt olika långt framme. Det går inte att köra detta. Min egen grabb fick vi kämpa med hemma (nej, det var inte skolan som lärde honom läsa till slut, det var vi föräldrar, där missade skolan helt). För honom så gav dessa läsläxor inget. Det var först när vi skippade skolans läsläxor och använde annan strategi som det lossnade.
    Han har ingen dyselexi, utan läste helt obehindrat när han gick i mellanstadiet, senare än andra, men bättre än många som lärde sig läsa tidigare.

    Men för att återgå till ts situation. Om en läsläxa blir så utformad så att läslusten försvinner, så måste även en lärare fatta att man missat målet rejält. När flickan ber om att slippa saga för att det är helg, då är det fel någonstans.

    Läxor har jag inget emot, men det ska vettiga läxor, som ger ett mervärde.
    Även barn ska får möjlighet att inte behöva blanda ihop fritid med skolan.

    Jag är helt på din linje Vinterankan
    Jag hoppas du kan garantera att alla Sveriges barn har föräldrar som nöjesläser för och med sina barn. Så ÄR tyvärr INTE fallet. Vi har många nyanlända barn, vi har barn vars föräldrar inte har studievana, vi har föräldrar som inte gillar att läsa själva o s v. Sedan är det ju upp till ts att skilja på läxläsning och kvällens nöjesläsning. En läxa ska ju inte göras precis före läggdags mer än i nödfall. Det som nöjesläses på kvällen borde ju rimligen föräldern kunna skriva i. Smart är ju också att ha två olika böcker igång så blir det olika varianter. Sedan räknar läsforskare Ingvar Lundberg att det krävs 5000 timmar för att bli en mogen läsare och då krävs en del mängdträning även i hemmet.
  • mammalovis
    sextiotalist skrev 2014-09-26 18:56:24 följande:
    Jag skrev att man kan behöva ge föräldrar råd hur man stöttar sitt barn med läsningen och nej, alla föräldrar nöjesläser inte för sina barn. Jag vet flera barn i den åldern som läste själv, jag tillhörde dessa barn. Jag läste helt själv från det jag var sju, men tack och lov fick jag ha min läsning ifred, inga pekpinnar hur jag skulle läsa.
    Det jag är mest förvånad över hur vi fixade att bli så duktiga läsare utan en massa läsläxor och analyserande.
    Vi klarade ju både universitetet och PISA-undersökningarna (eller motsvarande) genom att ligga på topp. 
    Men jag tror jag vet varför, man fick läsglädje med oss. De första åren av skolan, då var läsningen helt kravfri på så vis att vi fick njuta av läsningen.
    Jodå, vi hade egen läsning varje vecka, ett par ggr minst, men det var roligt och vi läraren hade högläsning varje vecka, vi fick läsa böcker utifrån vad vi kunde och vi behövde aldrig redovisa hur mycket vi läste.
    Sambons dotter har börjat fyran och får hon välja så spelar hon hellre spel på Iphone eller padda, ser på tv, leker med 3,5-åringen än hon spontant sätter sig och läser en bok ... Så är det nog med många barn idag oavsett vilka läsläxor de har fått. Så att ha krav på att läsa hemma och kanske även få föräldrarna att högläsa kan bidra till att fler barn får den möjligheten ...
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust