Haskel skrev 2014-09-23 20:20:22 följande:
Och hur i helvete ska man hindra minderåriga från att ha sex med varandra?
Självklart kan vi låta bli att tillhandahålla preventivmedel, men inte faan kommer det hindra unga från att ha sex.
Alla inser väl problematiken i det lagen säger. Men lagen ställer sig inte heller positiv till att ha kyskhetsbälten på barn/ungdomar, eller att hålla dem instängda...Frihetsberövande!
Självklart ska man prata med ungdomarna och råda dem att vänta. Men hur ska man kunna tvinga dem?
Ska man låta barn använda droger eller dricka alkohol eftersom "hur i helvete ska man hindra"?
Ska man låta barn slå varandra eftersom "hur i helvete ska man hindra"?
Vad ska man tillåta och inte tillåta eftersom "hur i helvete ska man hindra"?
Det är inte så att man behöver tillåta och acceptera precis allt barn får för sig att göra. I synnerhet inte när det gäller sex och samliv. Var ska man i sådana fall dra den nya gränsen? Vid Tolv år? Tio år? Sju år?
Jag hade stånd första gångerna redan när jag var sex-sju år gammal. Hade det inneburit att det varit okej om jag haft sex redan då med en jämnårig flicka? Eller om jag hade haft sex med en ännu yngre flicka?
Lagen är lagen. Vi har gemensamt bestämt oss för att sätta gränsen vid 15 år. Som förälder har man ett ansvar att fostra och se till att ens barn respekterar lagen. Och TS gör sig just nu skyldig till medhjälp till våldtäkt mot barn. Sådan är lagen, hur många "helvete" du än tränger in i en upprörd kommentar på Familjeliv. En åklagare skulle mycket väl kunna ta upp och åtala i detta ärende, om han eller hon fick kännedom om det.