• Mammans

Tidig sexdebut

Jag har en son på 14 år som är tillsammans med en tjej på 12 (snart 13) år. Dom har vart tillsammans i 8 månader. För några månader sen kom frågan om sex upp.. Om dom fick? Vad skulle vi säga? Osv. Jag sa precis som jag tyckte, att dom kunde vänta lite men att om dom nu skulle ha sex så måste dom skydda sig. Och så vart det.. Vi såg till att köpa hem kondomer och pratade mycket om att dom måste skydda sig. Efter nån månad bokade flickvännens mamma in ett möte på ungdomsmottagningen för att hon skulle få p-piller. Min son och hans flickvän gick dit tillsammans men flickvännens mamma. Efter nån vecka frågade min son mig om dom fortfarande måste använda kondom eftersom hon nu åt p-piller. Ja sa att jag vill att dom gör det. Dom är unga och p-piller är inte helt säkert, det är också så lätt hänt att man glömmer ta det. Jag märkte sen att dom slutat använda kondom och tog upp det med min son och sa återigen att dom måste använda kondom. Jag kontaktade även flickvännens mamma för att berätta att dom inte använder kondom. Jag får då som svar att hon har sett till att hennes dotter är skyddad då hon äter p-piller. Och att det var tillräckligt för henne. Vilket jag inte håller med henne om. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tidig sexdebut
  • Anonym (K)

HON har gjort vad hon kan gör att skydda sej. Då ska din avkomma göra det, han också. Dvs kondom. Svårare är det inte. De är barn - du kan ställa det kravet - annars får de helt enkelt sluta träffas. Du har full rätt att ställa även det kravet. Tills ungen är 15 och kommer hemramlandes med barnbarn åt dej, som du åker på att försörja jämte honom.

• Anonym (Olika skydd)

Jag tycker att det är viktigt att poängtera skillnaden i skydd och skydd. När jag haft fast relation och vi båda testat oss och konstaterat att vi är rena har jag förlitat mig på mina piller. Tycker detta gäller även för dem, oavsett deras ålder. Antar att du tycker det är viktigt att han lär sig att man "ska" använda kondom. Det är det, men de flesta som har en stadig partner gör det inte om de har annat preventivmedel - det kan han också få lära sig.

• mr me

Jag tycker att barn inte ska ha sex.

En 12-åring ska inte ha sex, vare sig med en annan 12-åring, en 14-åring eller en 45-åring.

Dessutom är det ganska stor skillnad mellan en 12-åring och en 14-åring. Hon går/gick alltså i mellanstadiet? Nej, hon borde nog vänta några år tycker jag...

• cirkusmusen
    Anonym (Olika skydd) skrev 2014-09-23 19:59:41 följande:

Jag tycker att det är viktigt att poängtera skillnaden i skydd och skydd. När jag haft fast relation och vi båda testat oss och konstaterat att vi är rena har jag förlitat mig på mina piller. Tycker detta gäller även för dem, oavsett deras ålder. Antar att du tycker det är viktigt att han lär sig att man "ska" använda kondom. Det är det, men de flesta som har en stadig partner gör det inte om de har annat preventivmedel - det kan han också få lära sig.

• mr me

Och jag är nog helt klart inne på åklagare Mikael Hammarstrands linje.

15 år är det som gäller i Sverige. Att man åtalsunderlåter när det är nära i ålder är inte samma sak som att det är okej.

Åtala för våldtäkt mot barn, i detta fall ska föräldrarna åtalas för medhjälp till våldtäkt. Ett 12-årigt BARN kan inte fatta självständiga, väl övervägda och mogna beslut kring sin sexualitet.

www.dagensmedicin.se/jobb/sjukskoterska/aklagare-hotar-med-atal-for-att-skriva-ut-p-piller-till-unga/

• Haskel
    mr me skrev 2014-09-23 20:07:09 följande:

Och jag är nog helt klart inne på åklagare Mikael Hammarstrands linje.

15 år är det som gäller i Sverige. Att man åtalsunderlåter när det är nära i ålder är inte samma sak som att det är okej.

Åtala för våldtäkt mot barn, i detta fall ska föräldrarna åtalas för medhjälp till våldtäkt. Ett 12-årigt BARN kan inte fatta självständiga, väl övervägda och mogna beslut kring sin sexualitet.

www.dagensmedicin.se/jobb/sjukskoterska/aklagare-hotar-med-atal-for-att-skriva-ut-p-piller-till-unga/

Och hur i helvete ska man hindra minderåriga från att ha sex med varandra?

Självklart kan vi låta bli att tillhandahålla preventivmedel, men inte faan kommer det hindra unga från att ha sex.

Alla inser väl problematiken i det lagen säger. Men lagen ställer sig inte heller positiv till att ha kyskhetsbälten på barn/ungdomar, eller att hålla dem instängda...Frihetsberövande!

Självklart ska man prata med ungdomarna och råda dem att vänta. Men hur ska man kunna tvinga dem?
  • mr me
    Haskel skrev 2014-09-23 20:20:22 följande:
    Och hur i helvete ska man hindra minderåriga från att ha sex med varandra?

Självklart kan vi låta bli att tillhandahålla preventivmedel, men inte faan kommer det hindra unga från att ha sex.

Alla inser väl problematiken i det lagen säger. Men lagen ställer sig inte heller positiv till att ha kyskhetsbälten på barn/ungdomar, eller att hålla dem instängda...Frihetsberövande!

Självklart ska man prata med ungdomarna och råda dem att vänta. Men hur ska man kunna tvinga dem?
    Ska man låta barn använda droger eller dricka alkohol eftersom "hur i helvete ska man hindra"?

Ska man låta barn slå varandra eftersom "hur i helvete ska man hindra"?

Vad ska man tillåta och inte tillåta eftersom "hur i helvete ska man hindra"?

Det är inte så att man behöver tillåta och acceptera precis allt barn får för sig att göra. I synnerhet inte när det gäller sex och samliv. Var ska man i sådana fall dra den nya gränsen? Vid Tolv år? Tio år? Sju år?

Jag hade stånd första gångerna redan när jag var sex-sju år gammal. Hade det inneburit att det varit okej om jag haft sex redan då med en jämnårig flicka? Eller om jag hade haft sex med en ännu yngre flicka?

Lagen är lagen. Vi har gemensamt bestämt oss för att sätta gränsen vid 15 år. Som förälder har man ett ansvar att fostra och se till att ens barn respekterar lagen. Och TS gör sig just nu skyldig till medhjälp till våldtäkt mot barn. Sådan är lagen, hur många "helvete" du än tränger in i en upprörd kommentar på Familjeliv. En åklagare skulle mycket väl kunna ta upp och åtala i detta ärende, om han eller hon fick kännedom om det.
  • krillesthlm
    mr me skrev 2014-09-23 20:35:30 följande:
    Ska man låta barn använda droger eller dricka alkohol eftersom "hur i helvete ska man hindra"?

Det är inte så att man behöver tillåta och acceptera precis allt barn får för sig att göra. I synnerhet inte när det gäller sex och samliv. Var ska man i sådana fall dra den nya gränsen? Vid Tolv år? Tio år? Sju år?

Jag hade stånd första gångerna redan när jag var sex-sju år gammal. Hade det inneburit att det varit okej om jag haft sex redan då med en jämnårig flicka? Eller om jag hade haft sex med en ännu yngre flicka?

Lagen är lagen. Vi har gemensamt bestämt oss för att sätta gränsen vid 15 år. Som förälder har man ett ansvar att fostra och se till att ens barn respekterar lagen. Och TS gör sig just nu skyldig till medhjälp till våldtäkt mot barn. Sådan är lagen, hur många "helvete" du än tränger in i en upprörd kommentar på Familjeliv. En åklagare skulle mycket väl kunna ta upp och åtala i detta ärende, om han eller hon fick kännedom om det.
  • Haskel

Till skillnad från exempelvis droger, behövs inga preventivmedel när man har sex.

Slåss kan man också göra utan droger, eller andra tillhyggen. Självklart gör vi vad vi kan för att hindra ungar från att slåss. Men nog faan slåss ungar iaf ibland???

Det samma gäller väl då sex. Vi/man gör vad vi/man kan för att få dem att låta bli. Konsekvenserna kan dock bli ganska stora om de ändå har sex, utan preventivmedel. Eller tror du inte att en abort eller ett barn sätter stora spår hos en minderårig flicka.
    Konsekvenserna av att ungar slåss, är som regel ett plåster/bandage. Droger är inte heller något barn kan skaffa hur som helt. Iaf inte utan en vuxen persons hjälp. Självklart ska det vara olagligt för Vuxna att ha sex med barn. Men tråden handlar om barn som har sex med barn.
  • Anonym (K)

Praise where due - för första gången säger mr me något jag håller med om - det här är klockrent och helt sant!
  • Anonym (Olika skydd)

Jag håller inte med om att 15 är en magisk gräns så som många här vill framhålla. Ja, lagen säger det men med avseende på vuxen-barn. Här har vi två relativt jämnåriga ungdomar, som har byggt upp en trygghet med varandra under tid för att experimentera med varandra. Dessutom har de så mycket tillit till sina respektive föräldrar att de kan ha en öppen dialog om det. Fantastiskt! Jag tycker bara det visar på att ert föräldraskap, mammans, lett till en ansvarstagande kille som vill göra "rätt" så att säga.

Alla människor är olika och även om det är tidig sexdebut skulle divers förbjudanden skada mer än jag tror sexet gör för dessa ungdomar (utifrån beskrivningen i TS) Med det sagt, andra tolv/fjortonåringar kanske inte alls är redo för sex.

• NattaLind

Det är många som gjort sin debut i 12-13 års åldern och inte ångrat sig en dag, växt upp och blivit helt normala (tänka sig!).

Jag tycker båda föräldrarna här gör ett toppenjobb! Man kan inte hindra unga från att ha sex. Punkt. Hade föräldrarna sagt nej hade det utan tvivel resulterat i att barnen hade oskyddat sex i stället. En eloge till föräldrarna!

Min åsikt är att p-piller räcker. 

• krillesthlm

grymt bra skrivet
  • dukat
    " En åklagare skulle mycket väl kunna ta upp och åtala i detta ärende, om han eller hon fick kännedom om det.

Detta är ett felaktigt påstående. Man är inte straffmyndig före 15 år o i detta fall är ju killen 14
  • Anonym (Skrållan)
    dukat skrev 2014-09-30 17:22:59 följande:
    " En åklagare skulle mycket väl kunna ta upp och åtala i detta ärende, om han eller hon fick kännedom om det.

Detta är ett felaktigt påstående. Man är inte straffmyndig före 15 år o i detta fall är ju killen 14
    I detta fallet är inte barnen som riskerar att bli åtalade utan deras föräldrar...
    Det är ju ganska bra om man läser inlägget man ska kommentera ordentligt först innan man kommer med pekpinnar...
  • Anonym (nopps)

Jag har tre barn trots att min sambo gick på ppiller, vist det skyddar väl lite men nån garanti är det inte, såvida inte hon får pspruta eller nått liknande som tar bort hela menscykeln.

• Civilstatus

Jag är 12 snart 13... Vilken jävla chock när jag läste det här. En 12 åring får INTE ha sex, hur fan fick de?? Det är 15 som gäller för ******* (svordom igen) förlåt för uselt språk, men jag fattar inte att en 12 åring vill ha sex! Jag skulle ALDRIG i helvetet drömma om det uuuuäääähhhh!!! Detta är nog det mest chockerande jag läst på länge. Snälla säg mig HUR ni lät dem ha sex, jag vet inte vad jag är här för. Eehehe, hadeee!

• Sigfader

Att barn i den åldern ens kan köra över sina föräldrars egentliga vilja tyder på svagt föräldraskap eller på överdrivet egocentriska personligheter hos barnen.

Svar på tråden Tidig sexdebut