Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Jacka borta på förskolan

Efter några års arbete på förskola har jag insett att det är det väldigt olika hur föräldrar och barn är.

Mitt barn har i princip alla kläder märkta och hänger kläderna på hennes plats och ser ut som hennes så inte kollar jag namnet då. Vi har lyckats ta fel vantar, då personalen/barnet tagit fel till fel plats. Så misstag händer. Sedan är det ju olika hur bråttom/stressad man är iväg hem från förskolan. En del föräldrar har knappt koll på hur deras barns kläder ser ut och tittar inte så noga. Likaså är barn olika, en del barn har superkoll på sina grejer och hänger upp allt snyggt redan på småbarnsavdelningen, andras saker kan man hitta lite varsomhelst även sedan de gått i skolan ett antal år.

Så frågan är beroende på ålder hur bra koll ditt barn har? Hänger h*n upp sina kläder själv? Kan barnet lägga sin tröja på hyllan själv (från 2-3 års ålder) eller ligger det helt på personalens ansvar? Många 4-5 åringar borde kunna ha bättre koll på sina saker, men en del är så vana att mamma/pappa fixar och hänger upp kläderna att de inte har vanan inne.

• mammalovis

Hade jag upptäckt misstaget på förskolan hade jag påtalat det hela redan där till personalen och frågat om någon hade en likadan och kunnat reda ut det där och då. En del föräldrar kan ju tycka att det är pinsamt och har kanske inte vägarna förbi förskolan lika lätt (och tror kanske att det andra barnet också tagit fel och då är det inte så illa eller inte ens upptäckt det). Allt beror ju på avstånd och tillgång till cykel/bil eller dylikt. Sedan är det inte säkert att alla hittat adresslistan på nätet heller.

Jag förstår din frustration, men det är ju skönt att jackan kom tillbaks. Vad gäller saknade tröjor får du väl be personalen kolla de andra barnens korgar alternativt sätter du upp en efterlysning i tamburen. Sedan händer det ju att barnet glömt det någon annanstans eller att den ändå ligger hemma.

Svar på tråden Jacka borta på förskolan