• Frostros

Jacka borta på förskolan

Låt säga att det är fredag. Du hämtar dina barn på förskolan och när du kommer hem märker du att du råkat få ett annat barns jacka med dig hem. Detta barnets jacka är samma jacka som ditt barns men fel storlek. I jackan du fick med dig hem står det tydligt vems jackan är och du har möjlighet att kontakta föräldrarna till barnet.

Hade du kontaktat föräldrarna för att varsko dem med en gång och kanske lämnat tillbaka jackan i helgen (som var regnig och kall) eller hade du väntat till måndagen kom och lämnat tillbaka jackan då? 

• Svar på tråden Jacka borta på förskolan
  • nozpa

Hade förskolan fortfarande varit öppen hade jag åkt dit. Annars hade jag självklart ringt till föräldrarna.

• Yamit

Kontaktat foraldrarna och lamnat tillbaka jackan direkt.

• sina

Jag hade ringt förskolan och frågat om det andra barnet var kvar. Om ja, så hade jag åkt dit och bytt tillbaka. Om nej hade jag ringt föräldrarna.

• KarinIngrid
    sina skrev 2014-09-22 12:44:02 följande:

Jag hade ringt förskolan och frågat om det andra barnet var kvar. Om ja, så hade jag åkt dit och bytt tillbaka. Om nej hade jag ringt föräldrarna.

Så hade jag också gjort!
  • Frostros

Skönt att höra ;) Inte jag som överreagerar då. Mitt barn blev av med sin jacka och jag gick och var irriterad hela helgen över det.

När vi kom tillbaka på måndagen var jackan där med förklaringen att den råkade komma med XX hem (som har en likadan jacka). Förskolläraren undrade om jag inte försökt ringa XX??

I villervallan vid hämtning kan misstag ske men hade det varit jag så hade jag ju försökt kontakta föräldrarna/förskolan så snart jag upptäckte misstaget.

• persikofjaril

Om man inte vet vad barnet heter i efternamn, vad föräldrarna heter, eller var de bor, hur hittar man dem då? Får förskolepersonalen lämna ut den informationen? Vi har inte fått någon adresslista, ska man få en sån?

Nu har det visserligen aldrig blivit så att vi fått fel barns kläder hem, men om det skulle ske kan det ju vara bra att kunna få tag på föräldrarna så de kan få tillbaka kläderna ifråga så fort som möjligt.

• Frostros

Vi har adresslista på vår förskola (sorterat per barn) så det är ju ganska lätt. Annars kan jag förstå att det inte är så lätt.

Det försvinner många saker på vår FS, stort som smått och den allmäna attityden verkar vara att "det kommer nog tillbaka". Men det gör ju sällan det. Har blivit av med säkert 15 tröjor, byxor och ytterkläder under de 2 år vi haft våra barn där. Vissa saker har jag hittat hos andra barn sedan. Det irriterar mig väldigt mycket. Så mycket att jag funderar på att byta FS bara pga detta, trots att det i övrigt är en jättebra FS. Ska man behöva ha det så?

• Frostros

Vi har adresslista på vår förskola (sorterat per barn) så det är ju ganska lätt. Annars kan jag förstå att det inte är så lätt.

Det försvinner många saker på vår FS, stort som smått och den allmäna attityden verkar vara att "det kommer nog tillbaka". Men det gör ju sällan det. Har blivit av med säkert 15 tröjor, byxor och ytterkläder under de 2 år vi haft våra barn där. Vissa saker har jag hittat hos andra barn sedan. Det irriterar mig väldigt mycket. Så mycket att jag funderar på att byta FS bara pga detta, trots att det i övrigt är en jättebra FS. Ska man behöva ha det så?

• mammalovis

Efter några års arbete på förskola har jag insett att det är det väldigt olika hur föräldrar och barn är.

Mitt barn har i princip alla kläder märkta och hänger kläderna på hennes plats och ser ut som hennes så inte kollar jag namnet då. Vi har lyckats ta fel vantar, då personalen/barnet tagit fel till fel plats. Så misstag händer. Sedan är det ju olika hur bråttom/stressad man är iväg hem från förskolan. En del föräldrar har knappt koll på hur deras barns kläder ser ut och tittar inte så noga. Likaså är barn olika, en del barn har superkoll på sina grejer och hänger upp allt snyggt redan på småbarnsavdelningen, andras saker kan man hitta lite varsomhelst även sedan de gått i skolan ett antal år.

Så frågan är beroende på ålder hur bra koll ditt barn har? Hänger h*n upp sina kläder själv? Kan barnet lägga sin tröja på hyllan själv (från 2-3 års ålder) eller ligger det helt på personalens ansvar? Många 4-5 åringar borde kunna ha bättre koll på sina saker, men en del är så vana att mamma/pappa fixar och hänger upp kläderna att de inte har vanan inne.

• mammalovis

Hade jag upptäckt misstaget på förskolan hade jag påtalat det hela redan där till personalen och frågat om någon hade en likadan och kunnat reda ut det där och då. En del föräldrar kan ju tycka att det är pinsamt och har kanske inte vägarna förbi förskolan lika lätt (och tror kanske att det andra barnet också tagit fel och då är det inte så illa eller inte ens upptäckt det). Allt beror ju på avstånd och tillgång till cykel/bil eller dylikt. Sedan är det inte säkert att alla hittat adresslistan på nätet heller.

Jag förstår din frustration, men det är ju skönt att jackan kom tillbaks. Vad gäller saknade tröjor får du väl be personalen kolla de andra barnens korgar alternativt sätter du upp en efterlysning i tamburen. Sedan händer det ju att barnet glömt det någon annanstans eller att den ändå ligger hemma.

• Hullu Hurri

Ett litet tips från en som tröttnade på alla bortslarvade jackor, trots att jag varit duktig och märkt allt med namn och telefonnummer.

Jag köpte in ett antal nyckelringar som jag sätter fast på dragkedjor. Nu har ungarna på dagis stenkoll på vilken jacka som är vems, och råkar aldrig ta på sig fel.

Man kan hitta en del roligt "skräp" från t.ex. Kina:
    www.dx.com/c/hobbies-toys-899/keychains-848

Slutligen bör man nog som ansvarskännande förälder "kvalitetssäkra" så det inte är något som kan lossna och sättas i halsen av barnen.

Svar på tråden Jacka borta på förskolan