Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-06-21 15:14:10 följande:
    nihka skrev 2017-06-21 10:36:04 följande:
    Enfrågepartier som SD saknar väl helt enkelt ett helhetsgrepp. Sedan är det frågan om hur utbredd klimatförnekelsen är inom SD.

De senaste åren har vi i Europa och USA sett ett giftermål mellan högerpopulism/nyfascism och klimatförnekelse.

De senaste åren har vi i Europa och USA sett ett giftermål mellan högerpopulism/nyfascism och klimatförnekelseDe senaste åren har vi i Europa och USA sett ett giftermål mellan högerpopulism/nyfascism o"Klimatförnekelse och auktoritära attityder går hand i hand
    Resultaten visade att förnekelse av klimatförändringar korrelerar med politisk orientering, auktoritära attityder och stöd för bibehållet status quo, samt med en kallhamrad personlighet (låg empati och hög dominans), trångsynt personlighet (låg öppenhet för erfarenhet), en benägenhet att undvika oro, och med manligt kön. En variabel, den så kallade social dominansorientering (SDO), visade sig dock kunna förklara alla dessa kopplingar, antingen helt eller delvis."

www.forskning.se/2016/09/29/i-huvudet-pa-en-k.../
    Tja, vare sig SD eller Ryssland är väl klimatförändringsförnekare tillhörande samma kategori som Trump - men åtminstone SD tillhör i så fall kategorin blunda och låtsas att hotet inte existerar.

Den sibiriska tundran håller ju för övrigt på att tina vilket innebör att enorma mängder metan frigörs, metan som är en oerhört mycket mer potent klimatförändrare än koldioxid, ungefär 30 gånger så stor effekt.

Högerpopulismens kärna är ju nationalismen eller antiglobalismen - det är inte så märkligt att högerpopulister inte kan hantera klimathotet eftersom klimatet inte känner några nationsgränser.

Jag kan tänka mig att sverigedemokrater dessutom är så okunniga att de tror att Sverige kommer att få ett behagligare klimat. Att grundvattnet sinar kanske i deras medvetanden beror på att invandrarna slösar med vatten och att det inte alls är säkert att vi kommer att få ett varmare klimat i Sverige är de nog inte ens medvetna om.

Vad jag har sett av SD-resonemang kring klimatfrågan så har fokus legat kring att flyktingströmmarna bidrar till klimatförändringar i och med att flyktingar som får asyl höjer sin levnadsstandar och därmed bidrar mer till klimatförändringarna än om de stannar i Syrien och låter sig hanteras av IS eller Bashar al-Assad.

Dessutom är ju hela SD:s ideologi genomsyrad av tankar om att det personliga ansvaret är försumbart, det vill säga att det egna sättet att försöka leva klimatvänligt betyder mindre än ett pissförsök i Mississippi eller att Sveriges försök att klimatanpassa är betydelselösa i ett globalt perspektiv.

www.svd.se/sd-enda-partiet-emot-klimatlagen-ar-onodigSD och tanken att allt alltid börjar på individnivå är två oförenliga synsätt, inte bara i synen på invandring/invandrare utan också i synen på klimatpåverkan.
    SD röstar som enda parti emot klimatlagen och SD-Kinnunen är tydligen klimatförnekare:

"Kinnunen tror att målet om max 2 graders uppvärmning blir svårt att nå, men är trots omfattande forskning inte övertygad om att ett sådant scenario skulle få några omfattande konsekvenser, ens för världens fattiga.

- Vi kan se att människor är friskare än någonsin, skördarna större än någonsin. Man behöver inte vara jättedeppig över utvecklingen. Men man måste ta i beräknande att vi kan få en temperaturökning."

https://www.svd.se/sd-enda-partiet-emot-klimatlagen-ar-onodig
  • nihka
    absalon skrev 2017-06-27 16:45:04 följande:

Jimmie måste nog företa en rejäl utstädning av SD i god tid före valet. Sverigedemokraterna är på god väg att bli landets mest skandaldrabbade parti.
    Här finns många pinsamheter för partiets många motståndare att skjuta in sig på i valrörelsen.
    Ett parti, som så självgott försöker spela rollen av riksdagens "enda oppositionsparti", bör akta sig för att själv ha alltför många dolda skelett i  garderoben, när valrörelsen brakar loss. Åtskillig undersökande journalistik är redan på gång.
    Hur många fler genanta avslöjanden tål SD?

På väg håller jag inte med om. Finns det något parti som ens kommer i närheten av SDs bedrifter gällande skandaler?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-06-27 19:18:47 följande:
    Nej.

Och det måste rimligen bero på att man måste kasta några köttben till rasistmobben då och då.

Jag vägrar tro att ett normalintelligent person som SD:s partisekreterare Jomshof inte förstod hur hans uttalande om att en svensk medborgare inte var välkommen i Sverige skulle tolkas.

Det må tyckas vara konspiratoriskt, men jag ser ingen annan rimlig förklaring till de återkommande rasistutspelen är att man måste tillfredställa partiets kärnväljare.

Jomshof hade ju så enkelt kunnat förklara att de var inbjudna till Järbafältet, att SD är invalda av folket i riksdagen och att Järva är en del av Sverige precis som SD.
    Jo, det är säkert ett spel där det gäller att komma med lagom många extremhöger politiskt korrekta uttalanden så mobben inte tappar igenkänningsfaktorn, men samtidigt förneka inför sin mer sansade väljarkår. Undrar om de har fördelat rollerna enligt någon plan eller om det sker spontant.
  • nihka
    RMC skrev 2017-06-28 18:43:05 följande:

Den tråden ni har skapat här är bara ännu ett "strutsbeteende". en slags narcissism i er egna upplevda godhet men som är dumhet.
    En total meningslöshet.

Ert dravel om SDs svinaktigheter och rasism är i många detaljer korrekt men ni missar själv målet med 100% FÖGA FÖRVÅNANDE.

SD existerar i sin nuvarande storlek inte för att det finns 25% nazister i Sverig.

AKB gjorde rätt när hon försökte närma sig SD, men ack så dåligt förarbete hon hade gjort.

Du får helt enkelt vänja dig vid att i en demokrati står inget parti över  skärskådning - inte ens ditt kära SD.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2017-06-30 15:10:13 följande:

Minns ett avsnitt av Uppdrag granskning för en del år sedan när man var ute i svenska valstugor med dold kamera och då fick man höra sanningen från sossar och moderater.......! Skulle det som dessa juveler uttalade sagts av SD:are så skulle det blivit ett liv utan like och det skulle visats i repris varje vecka och tjatats om i det oändliga. Finns på YT "uppdrag granskning, rasismen i valstugorna". Jag tycker faktiskt SYND OM de stackare som blev utsatta och som med moderat-M:et i bakgrunden säger saker om invandrare som får det att knorras i nacken och man sträcker sig efter skämskudden som hör till datorn (liten kudde) hohohohohohohoho

Om du läser trådstarten ser du att den här tråden handlar om "Smutsiga sanningar om SD!"

Hade du något att bidra med?
  • nihka
    Lightdamp skrev 2017-07-23 21:44:15 följande:

Den trista sanningen är att 7-klövern har tvingat folk till kanterna genom DÖ. Förlåter aldrig den s.k "högern" för detta och vi lider fortfarande på grund av den överenskommelsen.  Så om man inte vill rösta på någon av dessa 6 partier som svek sina väljare så finns det i princip 3 alternativ. V, SD eller F!. 

Jag vill ha ett totalstopp på invandring tillsvidare och en liberal regering. Så jag antar att jag får flytta härifrån Foten i munnen

Du verkar ha postat i fel tråd. Den här tråden heter "Smutsiga sanningar om SD". Hade du något att bidra med?
  • nihka
    Lightdamp skrev 2017-07-24 11:19:16 följande:
    Nu när du säger det så har jag faktiskt det! SD vill stärka den Svenska kyrkan och som anledning anger man någon romantisk syn på det förgångna. 
    Ja, SD anser att kristendom och just Svenska kyrkan skulle utgöra någon slags utgångspunkt för alltings vara. Men gäller inte det hela SDs politik och vurmandet för Folkhemmet, som förresten även på sin tid mest var en oförverkligad idékonstruktion?
Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!