Velouria skrev 2014-09-21 17:46:55 följande:
Vad fungerade inte när man vände ryggen mot SD? Vilken annan taktik ska man ta till för att vad ska fungera gällande SD?
Jag skulle inte läsa mig blind på partiprogrammet. Dock har jag läst partiprogrammet flera gånger. Den är välformulerad och insinuerar väldigt mycket. Den har en speciell underton som är främlingsfientlig många gånger.
Skulle allt som de sagt och gjort i det offentliga rummet ha stått som partiets budskap i partiprogrammet skulle de inte få 12 procent, utan kanske 1 procent. De vet hur de ska formulera sig för att iallafall skriftligen framstå som "rumsrena", men i det offentliga rummet är de inte alls såsom de framställer sig i partiprogrammet. Det är väl därför det är så bra att det finns så mycket andra mediekällor, som de här klippen t.ex.
Tja, inte vet jag vad som inte fungerar men de dubblade sitt väljarstöd trots att massor av människor skrek rasister och vände dem ryggen. Känns inte riktigt som att det var rätt taktik.
Man ska hålla sin vän nära och sin fiende ännu närmre? Bjuda in dem till sakliga diskussioner där alla får säga sitt om allting och inte där alla lägger orden i munnen på SD och endast pratar om rasism.
Många röstade på SD för att de var det enda partiet som åkte runt till mindre "okända" samhällen. De var de enda politikerna på riksnivå som tog sig tid att möta vanligt folk och svara på vanligt folks oroliga frågor. Folk är rädda för den ökade utländska konkurrensen. Folk är nervösa över den ökade kriminaliteten. Folk är oroliga över hur det ska gå med deras äldre anhöriga. Bostadsbristen? osv. är det då konstigt att de röstar på SD när de är de enda som svarar på deras oro?
SD hade ju liksom ingen konkurrens...
Det är naivt att tro att alla som röstade på SD enbart gjorde det för den påstådda tesen att de vill slänga ut alla med invandrarbakgrund.