• Frallanz

BF Juni 2015

thuram skrev 2015-04-12 17:14:59 följande:

Hej.

Väntar första barnet (om 53 dagar!!!! Galet vad tiden gått fort). Börjar få lite funderingar nu när det närmar sig som någon kanske kan svara på? :) Är i v33.

När är det vanligast att barnet börjar fixera sig? Ni som gjort detta förut i vilken vecka vände sig eran ner med huvudet även om det var ruckbart? Hur känns detta? Är något som går fort eller är det något som håller på ett tag så man verkligen känner att den vänder sig? Just nu sitter min bebis med fötterna neråt..

Senaste dagarna har jag varit sjukt törstig. Då jag i vanliga fall är en duktig vattendrickare om dagarna så har senaste dagarna varit extremt, skulle kunna dricka vatten konstant utan ett stopp. Är detta något gravidrelaterat tro? Ska man börja dricka vätskeersättning, det är väl inget farligt för bebisen?

Börjar planera lite smått för resan till förlossningen, det är väl inte att rekommendera att jag själv kör dit? (max 10 min resväg) Är detta ett big NO eller kan man ändå ha det som en plan? (sambon är körkortslös och jag skulle så gärna vilja ha bilen vid BB när vi ska hem för att slippa vara beroende av någon annan den dagen)

Det var mina funderingar för tillfället, förlåt för dumma frågor kanske.. :)

Hoppas ni mår bra, snart sommar!! :) (även fast det snöade hela natten och känns som det är långt kvar till värmen och bebis.)

Jag kan inte ge dig nåt svar på något annat än att NEJ du ska inte ta bilen själv. Sålänge du har värkar får du glatt lösa färden på annat håll :) varken bra för dig o bebis eller någon annan i mötande trafik om du skulle köra av vägen eller dylikt pga värkarna.

Någon annan kanske kan komma med bilen lite senare, så att den finns där när ni är redo att åka hem? :)
  • Frallanz
    Staffelove skrev 2015-04-13 19:29:44 följande:

Är så glad fick på posten idag mitt snitt datum 14 dagar innan Bf får vi träffa Vårat lilla hjärta den 11/6:) spricker av lättnad och lycka

Vad mysigt med ett exakt datum! :) bad du om snitt av en anledning, eller är det bestämt av läkare?

Vad fort dagarna ska gå för dig nu när du vet när erat lilla hjärtegryn kmr ?
  • Frallanz
    Staffelove skrev 2015-04-14 06:11:09 följande:

Jag har extremt snabba förlossningar och denna gång vill jag ha allt under kontroll mycket handlar om det psykiska för min del. Detta blir mitt första snitt:)

Jaha okej, då förstår jag :) spännande!

Hur många barn har du? Jag väntar mitt första och det skq bli spännande o se hur just jag klarar en förlossning, rädd för att inte klara det utan att bara ha panik, nu finns det ku inget rätt o fel men ändå :p
  • Frallanz
    Staffelove skrev 2015-04-14 12:50:56 följande:

Jag har 3 och väntar nummer 4:à, jag är inte förlossnings rädd och är glad över att haft vaginala förlossningar men dom två sista har varit extremt snabba att kroppen hinner inte förstå vad dom händer så då blir det bäst med ett snitt och det höll även över läkaren med om:)

Mysigt med en 4e :) jag är inte heller förlossningsrädd och tycker det ska bli spännande att se hur en förlossning känns osv, men orolig o nervös är man ju allt :)

Men finns de dem som föder 10 barn så klarar väl jag 1 också haha.
  • Frallanz
    Staffelove skrev 2015-04-14 18:14:51 följande:

Frallanz/ det är så man ska tänka det går ju oftast bra och en häftig upplevelse som man får dela med den man älskar:) när har du Bf?

Ja, det ska bli riktigt spännande :) en enorm resa. Det som skrämmer mig mest, är ju det faktum att varken jag eller någon annan vet hur jag är när det sätter igång, men lärt mig att inte haka upp mig på det o ta en dag i taget istället, mycket med sambon till hjälp som fått mig o inse att det faktiskt inte gör det hela bättre om jag tänker på det hela tiden.

Jag har bf den 16/6 :) så hoppas den lille tänker komma då eller mellan 10-16e iaf och inte en dag efte! :) när är ditt snitt lagt?
  • Frallanz

Staffelove: samma här, läckt sen v 26 nångång och är i v 32 nu. Men det är mest nattetid då tuttarna råkar klämmas åt ;) innan var det lite mer på dagtid, kunde rinna till lite då o då men det har lugnat sig med det nu tack o lov :)

Slightlymad: åh, då får du snart träffa din bebis! Är det din första? :)

Jag är i v32 och går in i v33 på fredag. Känner mig tung, och bäckenet värker när jag sitter/ligger för länge sä nätterna är jättejobbiga + detta eviga kissande nattetid! Uppe säkert 3-5 ggr per natt, så man råkar ju slockna på dagen ibland. Men det får man göra ;) men ska inte klaga! Har haft en drömgraviditet hittills, utan vare sig illamående, kräkningar osv. Det enda jag kämpade med i början var tröttheten.

Hur känner ni andra inför förlossningen ang. förlossningsställning, smärtlindring osv? :)

Jag själv vill gärna föda på sidan, svårt o veta detta innan kanske men det känns som att det är ett alternativ, antingen det eller på huk :)

• Frallanz

majbebbe & vikarien: såklart tar man förlossnigen som den kommer, och man kan aldrig veta hur den blir :) men aldrig fel att ha med sig lite i bagaget om hur man vill ha det ifall det dyker upp, men samtidigt så kan man ju aldrig veta hur man själv upplever tex smärtand och vilken smärtlindring som passar just då.

Jag själv tycker det är skönt med ett förlossningsbrev, inte för att jag vill följa det rakt ut i med att man som sagt inte vet hur det kommer se ut, utan jag vill ha med mig det för att personalen ska kunna se hur mina tankar och känslor sett ut i med att jag skrivit det, så har de lite hum om hur just jag har tänkt även om det kanske blir annat just då :)

Det ska bli en spännande resa att få föda sitt första barn, något man inte gör varje dag direkt ;) haha.

Jag längtar efter att det ska dra igång (kanske jag får ångra just då, men då är det redan igång haha), och till stunden då jag får se min fina man ha vår bebis i sin famn för första gången. Vilken känsla det måste vara :) och att få upp knytet på bröstet med såklart.

• Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-26 19:07:15 följande:

Haft en eftermiddag i Ullared, så nu är vi klara med alla inköp! Sååå skönt smile2.gif

Hur går det för er andra med inköpen?

Har inte handlat några mängder, men tror jag fått hem det mest nödvändiga iaf smile1.gif

Svårt att veta vad man behöver!

Har inte köpt amningskudde eller pump, något man behöver tror ni?

Vi har varit hyfsat klara ett tag nu, tack och lov :) enda som fattas är en badbalja och smågrejer till skötbordet som tex puder/salvor osv.

Någon pump har vi inte, har själv funderat om man kanske borde skaffa det? Vore ju praktiskt att kunna pumpa ur emellanåt och hjälpas åt med matningen ibland om man behöver det.

Vad har ni packat ner i BB väskan? :) vi har packat den men enbart till bebisen just nu (förutom blodtyps papper & förlossningsbrev), 3 bodys + byxor, filt och en liten napp ligger där i, känns som att det är för mycket kläder, eller? Till mig själv och sambon har det inte packats nånting än. Så svårt tycker jag!
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-26 22:20:25 följande:
    Tror vi väntar med pump tills den behövs, finns ju på Apoteket i värsta fall smile1.gif vi har nära till Ullared med, så får väl skicka någon att handla smile1.gif

BB-väskan har jag inte ens börjat fundera på :-O känns så långt borta på något vis..

Tror jag stoppar ner ett par ombyten till bebis, får väl använda sjukhusets kläder om man blir kvar länge. Å andra sidan tar ju en body eller två extra ingen plats direkt smile5.gif

Mjukt toapapper har flera sagt åt mig att ta med, så får väl packa ner det smile2.gif
    Ja det är inte alla som har turen att vara nära Ullared :D :D

Haha, ja men här är vi ute i god tid med planering och förberedelserna ;D blir så när man är lite av en planerare och vill alltid vara redo en bit innan :) v 33 nu och tiden springer tycker jag, så tur man packade den redan för 4 veckor sen, haha!

Ja mjukt toapapper kanske behövs! Själv har jag blivit tillsagd om att kissa i duschen, för att underlätta det hela. Men då ska man ju behöva ställa sig i duschen såfort man behöver kissa då haha!
  • Frallanz
    slightlymad skrev 2015-04-27 09:06:16 följande:

Frallanz: Sen på att svara känner jag. Första barnet är det, så det ska bli spännande.

Jag tänker mig att jag tar förlossningen som den kommer. Ställningar att föda i har jag verkligen ingingen aning om. Det känner jag nog i stunden tänker jag. Bedövning har jag tänkt eda (vill inte ha mer ont än jag behöver), men har även fått låna en tensapparat som jag ska använda hemma.

Vi har i princip fixat allt som behövs till bebis, så nu återstår bara att packa väskan. Funderar dock på vad som kan vara nödvändigt att ha där i och när en ska packa den. Vill ju gärna ha lite att göra de sista veckorna med för att känna att det närmar sig!

Kommer också ta användning av eda, precis som du känner så är det dumt att ha ont om man nu kan lindra det lite.

Nu idag längtar jag sååå efter att det ska sätta igång, jag väntar med skräckblandad förtjusning kan man säga, haha!

BB väskan till mig och sambon får packas senare i veckorna, just nu sitter jag här och njuter med en kopp varm choklad, solen skiner och bebisen har hicka :)
Svar på tråden BF Juni 2015