Inlägg från: enannanmaria |Visa alla inlägg
  • enannanmaria

BF Juni 2015

stooorafamiljen skrev 2014-10-21 14:27:11 följande:

Hej på er alla!

Hoppas att det är okej att jag hoppar in här?!

Jag är 3år och är gravid med sjätte barnet eller (sjätte & sjunde barnet) om det blir tvillingar igen.

Jag är 6+5 (v7) har första inskrivningen nu i början på november och då ska jag ta blodprov inför kubtest.

Magen har blivit stor och jag har spänningar. Mår upp och ner men är ofta trött.

Hur mår alla ni andra?

Grattis, vad härligt med en stor familj!

Nu mår jag illa trots Seaband och Postafen. Det hjälper inte att småäta heller

Djupandas, vilar och funderar på att sända iväg maken för att köpa piggelin och typ blåbärssoppa (eller något annat som smakar någorlunda ok om det kommer upp igen).
  • enannanmaria
    stooorafamiljen skrev 2014-10-21 17:47:50 följande:
    Ja det är alldeles underbart med en stor familj ;))

Usch inget vidare att må dåligt, hoppas du blir bättre snart. Hur långt gången är du?

Har du några barn sen tidigare?
    Maken kokade nyponsoppa till mig och nu mår jag lite bättre Väntar tredje barnet och är i v. 9.
  • enannanmaria
    Zandraorneling skrev 2014-10-21 17:27:10 följande:

Får man klaga av sig lite. Känns inte som någon förstår mig.

Väntar andra barnet och precis som med första så mår jag illa. Jag har fått tabletter utskrivna. Tyckte dom hjälpte en del i början men nu i 2 dagar har jag börjat må riktigt illa igen. Spyr inte som tur är. Men jag har verkligen fobi för illamående då jag mådde väldigt dåligt förra vinter. Pga galloperation.

Och i dag har jag verkligen mått konstigt, mått illa, känt mig yr, som att det har svartnat för ögonen på mig. Magen känns som den ska sprängas och jag är nära att spy hela tiden.

Och jag har vart förstoppad sen pluset typ är i v.9 kan skita var fjärde dag typ och då är det inte ens mycket.

Usch just nu vill jag bara gråta!

Sorry för ett långt klagoinlägg

Usch, det låter inget vidare Jag tror att det är samma för mig, långsamt tarmarbete gör att man mår ännu mer illa. Vi får försöka att få i oss något som är mer lösande.
  • enannanmaria
    avenell skrev 2014-10-22 10:13:12 följande:

Jag vill skicka ett stort tack till alla som har kommenterat mitt inlägg om embryots storlek i början av vecka 8.

Mitt embryo mätte 7 mm när jag gjorde VUL igår och det har gjort mig väldigt orolig då jag enligt min beräkning var i 7+1. Dock fanns det hjärtaktivitet så embryot levde i alla fall.

Jag var uppe halva natten och googlade vilket inte gjorde mig ett dugg klokare.

Konstigt nog så står det olika överallt, på vissa ställen står det att embryot är ca 1,5 cm i vecka 8 och på andra ställen att det är 7-10 mm i vecka 8. Jag fattar inte hur det kan stå så olika?

Jag har två olika appar. I den ena står det för vecka 8: 14 - 20 mm och för vecka 7: 4-5 mm. Jag fattar inte hur det kan vara SÅ stor skillnad från vecka till vecka. Gäller dessa mått i slutet av veckan, eller vaddå?

I den andra appen står det för vecka 8: 8-11 mm och för vecka 7: 7-9 mm.

Återigen förstår jag inte hur det kan stå så olika på olika ställen? 

Vad jag förstår från er andra här som har varit på VUL så har era embryon mätt betydligt större än mitt. Det gör mig såklart också väldigt orolig.

Jag känner mig sjukt förvirrad just nu :(

Det är nog ingen fara utan bara svårt att mäta i början. När de mäter på UL längre fram mäter de från huvud till rumpan. Jag vet inte om det är därför måtten varierar i appar och på hemsidor. En del anger kanske måttet som är från huvud till rumpa och en del från huvud till fot.

Beroende på hur fostret ligger i livmodern så får man olika mått. En teori kan ju vara att ditt foster låg med ryggen utåt och då blev måttet från huvud till rumpa. Andra kan ha foster som visar sig från sidan och då får de även med benen i måttet och därför blir de längre.
  • enannanmaria
    Fiiaaa skrev 2014-10-22 18:49:24 följande:

Jag kräks så gott som varje morgon, och mår illa på dagarna då och då, men har trots det inga problem med att äta. Skulle kunna äta hur mycket som helst. Jag är hungrig JÄMT. Och helst lagad mat, men en och annan macka slinker ju ner också mellan varven. Börjar nästan bli lite orolig för hur detta ska sluta...

Dessutom vill jag ha sura grejer, har ätit klyftor av citron flera gånger. Det enda problemet med det är att det får mig att tänka på tequila-shorts från forna glansdagar och då vänder det sig direkt i magen. Kan inte tänka på alkohol utan att må illa. Supersura godisar funkar också.

Är i v 9 (8+3), och illamåendet har hittills bara blivit värre. Dock har det flyttat sig till att vara värst på morgnarna, de första veckorna var det jämna plågor dygnet igenom :) kör också sea bands, tycker att det hjälper lite, men det är lite svårt att ha det på jobbet tycker jag... Hur löser ni det?

Ett annat problem jag har är sömnen. Vaknar 2 ggr per natt för att kissa (brukar normalt sett sova hela natten och aldrig behöva gå upp). Sen kan jag inte somna om, det har blivit standard att ligga vaken 3-4 timmar per natt. Lite jobbigt. Känner mig ju inte direkt utvilad på morgnarna.... Nån mer som har nåt sånt??

Jag kör långärmat, tycker att det funkar att dölja Seaband. Min kropp är av medelstorlek, men kan förstå om det blir svårt att dölja med längre armar än vad jag har. Man kan ev dölja med extra muddar, typ stickade muddar. Såg jättefina i en butik men minns ej var :-/
  • enannanmaria

Ang. blödningar under graviditet. Förutom sköra slemhinnor, kan det ha att göra med att några nu passerar den period då man skulle ha haft mens igen?

Jag har inte fått någon blödning ännu *peppar peppar*, däremot har jag precis som vid BIM för snart 5 v. sedan haft mer finnar nu i helgen. Ganska exakt 4 v. efter BIM (och när jag vanligtvis har mens).

• enannanmaria
    Manelma skrev 2014-10-23 08:34:58 följande:

Nu har jag uppdaterat TS inlägget med länken till bildtråden så fler hittar dit och delar med sig av magbilder/vul/RUL/osv.. 

Kanon!

Kanske även BF-listan kan ligga separat, eller vad tycker ni andra?
  • enannanmaria
    skorstenen skrev 2014-10-24 07:38:17 följande:
    Första veckorna är ju rätt kritiska ur utvecklingssynpunkt. Kaffe finns det ju forskning som visar att det ökar risken för MF och hämmad fosterutveckling.

Allt ska man nog göra med måtta. Är man sugen på glass så kan man ju självklart unna sig glass men att äta ordentligt är ju mkt viktigare.

Ungefär som de som säger "min mamma rökte när hon var gravid med mig o även mina vänner o deras barn blev helt friska så jag tror inte rökning under graviditeten skadar " Samma dag jag plussade med första la jag ner ciggen. Har inte rört dem sen den dagen och saknar inte det de minsta.

Nä jag anser att man ska äta det man är sugen på men även tänka på det liv som växer inom en och vilka förutsättningar man vill ge det barnet. Jag åt helt korrekt mina graviditeter o ändå haft högt blodsocker två av mina tre graviditeter.

Nä lite sunt förnuft o äta med måtta.
    Jag håller med. Med undantag från en del superkonstiga cravings (som kompisen som var supersugen på diskmedel, men åt såklart inte) så kanske det kan vara så att man har lite craving efter det kroppen behöver. Jag har varit sugen på sura frukter och kolhydrater (potatis/pasta/bröd). Har även haft ett sug efter lagrad ost och skaldjur.

Nu börjar jag kunna äta mer normalt igen även om stekt mat inte är någon favorit.

Kolhydrat-suget kommer kanske av den energibrist man upplever. Behovet av sura frukter (C-vitamin) kommer kanske av att immunförsvaret är nedsatt i början för att inte stöta bort fostret. Suget efter skaldjur och ost kan bero på att kroppen verkligen behöver kalcium under graviditeten.

Sedan blir man ju sugen på onyttigheter också även om det ofta går att äta något annat som stillar suget nästan lika bra. När jag var sugen på salt funkade det t ex med saltgurka och räkor i saltlag istället för chips.

Det som var svårt var väl snarare att orka tänka ut alternativ som funkar istället för onyttigheterna. Inte det lättaste när man är supertrött och hjärnverksamheten är komaliknande. De pratar om amningshjärna, men i några veckor har det känts som att jag har en gravidhjärna

Tänker att det vore praktiskt att bli sugen på något med mycket järn i också, men det har jag inte blivit.
  • enannanmaria

Ja! Tråden "BF juli" är skapad! Vi har kommit en bit på väg nu tjejer. Det har gått 5 v. sedan jag testade positivt och 3 v. kvar till KUB.

• enannanmaria
    Hearts76 skrev 2014-10-25 20:26:48 följande:
    Så har jag haft det med alla tre barnen, det brukar lugna sig. Jag klarade inte av minsta lilla "tomhet" i magen, och det är ju därför många går upp i vikt för man måste småäta för att inte må illa. Jag fick äta banan och mariekex mitt i natten de första månaderna :D
    Mm, uppe och åt kex två gånger inatt, urk.
Svar på tråden BF Juni 2015