skorstenen skrev 2014-10-24 07:38:17 följande:
Första veckorna är ju rätt kritiska ur utvecklingssynpunkt. Kaffe finns det ju forskning som visar att det ökar risken för MF och hämmad fosterutveckling.
Allt ska man nog göra med måtta. Är man sugen på glass så kan man ju självklart unna sig glass men att äta ordentligt är ju mkt viktigare.
Ungefär som de som säger "min mamma rökte när hon var gravid med mig o även mina vänner o deras barn blev helt friska så jag tror inte rökning under graviditeten skadar " Samma dag jag plussade med första la jag ner ciggen. Har inte rört dem sen den dagen och saknar inte det de minsta.
Nä jag anser att man ska äta det man är sugen på men även tänka på det liv som växer inom en och vilka förutsättningar man vill ge det barnet. Jag åt helt korrekt mina graviditeter o ändå haft högt blodsocker två av mina tre graviditeter.
Nä lite sunt förnuft o äta med måtta.
Jag håller med. Med undantag från en del superkonstiga cravings (som kompisen som var supersugen på diskmedel, men åt såklart inte) så kanske det kan vara så att man har lite craving efter det kroppen behöver. Jag har varit sugen på sura frukter och kolhydrater (potatis/pasta/bröd). Har även haft ett sug efter lagrad ost och skaldjur.
Nu börjar jag kunna äta mer normalt igen även om stekt mat inte är någon favorit.
Kolhydrat-suget kommer kanske av den energibrist man upplever. Behovet av sura frukter (C-vitamin) kommer kanske av att immunförsvaret är nedsatt i början för att inte stöta bort fostret. Suget efter skaldjur och ost kan bero på att kroppen verkligen behöver kalcium under graviditeten.
Sedan blir man ju sugen på onyttigheter också även om det ofta går att äta något annat som stillar suget nästan lika bra. När jag var sugen på salt funkade det t ex med saltgurka och räkor i saltlag istället för chips.
Det som var svårt var väl snarare att orka tänka ut alternativ som funkar istället för onyttigheterna. Inte det lättaste när man är supertrött och hjärnverksamheten är komaliknande. De pratar om amningshjärna, men i några veckor har det känts som att jag har en gravidhjärna
Tänker att det vore praktiskt att bli sugen på något med mycket järn i också, men det har jag inte blivit.