• pinglon

BF Juni 2015

Edde skrev 2014-10-28 13:17:04 följande:

Jag vill inte veta kön på förhand, men jag vet faktiskt inte hur min sambo ställer sig i frågan. Vi har inte pratat om det. Just nu känns det mest som om jag ältar, och för honom är allt ännu så overkligt att han inte orkar prata om det. Tråkigt på sätt och vis, men jag fattar väl att det blir drygt när jag gnäller på mitt konstanta illamående och trötthet hela tiden... Hehe.

Nästa vecka ska jag på tidigt ultraljud. Är såå nervös! Tänk om där inget är? Tror jag är absolut mest rädd för utomkvedshavandeskap. Missfall kan jag hantera psykiskt, men inte det. 

Nästa vecka ska jag också på vul, är i v 7 då, 6+6. Vilken vecka är du i? Jag har bokat privat för att jag vill kolla att allt är som det ska innan vi berättar åt vår dotter. Hon har börjat fundera varför jag är så trött jämt och ständigt och mest ligger på soffan för att jag är så yr. Vill och kan inte hålla det hemligt för henne (4 år) mycket längre till så nu känns det bra när tiden är bokad.
  • pinglon
    Gizza skrev 2014-10-29 09:00:57 följande:

Hm, fanns visst en till Stina med bild på barn... Aja, det är jag som pussar min bebis på bilden iaf :)

Jag la till dig som vän så nu får du gärna sätta till mig i gruppen :)
  • pinglon
    Pyret 85 skrev 2014-10-30 07:06:37 följande:

Tränar ni andra? har ni fortsatt som vanligt eller har ni dragit ner på det? Jag tränar 3-4 gånger i veckan och har tänkt fortsätta med det så länge det går. Tränar sh'bam (dans) och bodybalance (blandning av yoga, tai chi och pilates).

Jag brukar träna 5 gånger i veckan, styrketräning. men den senaste månaden har jag haft absolut noll ork. Promenad med hundarna är typ det ända jag orkar efter att ha varit i jobbet och rört på mig 7,5h. Hoppas det Vänder och jag får lite ork med träning igen. Vill ju hålla igång för att orka och må bra.
  • pinglon
    MASA02 skrev 2014-10-30 15:01:18 följande:

Jag har BF 26:e Juni =)

Första barnet och är nu i v. 6 (5+5) 

Ska på inskrivning imorgon!

Är ni trötta? Jag skulle kunna sova hela dagarna! =P

Va roligt, grattis. :) är också i v 6, (5+6) jag är också väldigt trött speciellt på eftermiddagen.
  • pinglon

Här i Finland ser det ut så här:
    -Inskrivning från v 8 - framåt (beroende på när man ringer dit)
    -Allmänt ul i v 11-13 (man får göra kub då om man vill) Alla får detta ul
    -Anatomiskt ul (som ert RUL) i v 19-21
    -och ev ett till ul i slutet 35-38 om de behöver kolla vikt/storlek på babyn

+ mvc besöken med jämna mellanrum. 

• pinglon
    Olga89 skrev 2014-11-02 11:14:44 följande:

Och här i Tyskland ser det ut såhär:

- Du får ett vul så fort du ringer till en gynekolog (majoriteten är privata mottagningar) och meddelar att du är gravid. Jag gjorde mitt vursta vul i vecka 5+6. Ytterligare ett i 6+6 och ska göra ett nu på tisdag, 7+6 pga lite blödningar. Jag bad inte ens om det, utan läkaren sjukskrev mig i 2 veckor, det var liksom inte ens värt att försöka argumentera emot.

- Det andra UL gör du vid samma tidpunkt som i Sverige.

- Det tredje UL gör du vid vecka 29-32. Alltså ingår det 3 screenings under hela graviditeten, men det brukar ju som sagt bli ett par stycken utöver det. 

Vården är väldigt privatiserad här, för de med en bra sjukförsäkring är det himmelriket att vara gravid i Tyskland! Får se om jag blir ytterligare sjukskriven nu på tisdag, då jag har haft en hysterisk huvudvärk och haft illamående. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att man blir sjukskriven under hela graviditeten här, för vad som i Sverige skulle klassas som små petitess-krämpor.

Nåväl, har bf 17 juni och är så taggad! Kram på er! :)

Jag har själv inte haft några problem under någon graviditet men jag vet att de även här är mycket "givmilda" med extra koll om man känner oro/har några problem. Sjukskrivningar är också väldigt vanligt här. Sedan finns det även mycket privata läkarmottagningar att söka sig till som kostar som ett vanligt läkarbesök + att det är ofta samma läkare som man annars går till ;) 

Förut var även det tredje ul senare i graviditeten obligatoriskt här men det har fallit bort som "måste". Men jag vet att det ändå ofta görs. 
  • pinglon
    LillaSandy skrev 2014-11-02 11:20:41 följande:

Jag bor i norrbotten och åkte till Finland och gjorde ett privat ul i v 11. Då kollade bm även nackspalten. I mitt landsting NLL får vi inte göra kub eller något annat innan rul. Nu får jag mitt nästa ul i v 19. Är så glad att vi åkte till Finland och hon var så duktig.

Roligt att det gick att komma över hit! Fick du betjäning på svenska? 
  • pinglon
    Diamant skrev 2014-11-04 05:39:04 följande:

Godmorgon! 

Efter att ha mått konstant illa i några veckor kom idag toppen på det hela, vaknade med illamående, gjorde mig iordning och gjorde frukosten, under tiden kände jag mig lite yr men har ju varit det en del på senaste så tänkte mest att "jaha, blir det en sån dag". 

När jag skulle ta frukosten från köket till soffan känner jag hur benen blir svaga, jag hinner precis ställa undan tallriken innan jag SVIMMAR!

Jag hade tur som landade på en mjuk ryamatta.. 

Jag ropade på mannen när jag kvicknade till och han vaknade och kom ut och skulle hjälpa mig upp och då kom kräkningarna. 

Ska tilläggas att jag fysiskt inte KAN kräka efter en magoperation för tre år sen men det bryr sig inte gravidmagen om tydligen! Första gången jag kräks på tre år! 

Sjukt läskig grej men nu mår jag bra mycket bättre! Haha.. 

Så nu är frågan om jag ska till jobbet eller inte? Vet ju inte om detta fortsätter eller om jag kommer må bra resten av dagen? 

Usch då, låter inte alls vidare trevligt. :/ De är säkert ett klokt val att stanna hemma!
  • pinglon

Ger mig själv en klapp på axeln för att jag besegrade tröttheten och körde ett lätt, gravid anpassat träningspass. Har illamående som går i vågor så passade på under en bättre period. Nu efteråt känner jag mig så mycket piggare. Hoppas jag orkar/kan hålla igång genom hela graviditeten.  

• pinglon
    micra skrev 2014-11-04 12:52:39 följande:

Jag har redan börjat känna av foglossningen... :(

Känner inte jättemycket i bäckenet men i baksidan av benen och i rumpan, känner ju igen värken från tidigare gånger, det strålar liksom ut där.

Med första barnet fick jag problem strax innan v 20, med andra kom det i v 11 och nu redan i v 10 (och egentligen tror jag att jag är i v 9). Känns trist att klaga för jag mådde bara illa några dagar, har inte varit yr och så som er men det här känns bara så tråkigt! Ont redan! :(

Var ute med hunden i ca 45 min på morgonen (relativt lugn promenad, med barnvagn) och när jag kom tillbaka var jag tvungen att sitta ner en bra stund för att det skulle lätta. Det kommer bli en lång graviditet det här...

Jobbigt att höra, jag är också rädd för att drabbas av foglossningen snabbt. var hemma från v 18 med dottern. Känner av den lite redan efter en lång arbetsdag och mot morgonen när jag legat i sängen hela natten.. är bara i v 6+4 ännu. 
Svar på tråden BF Juni 2015