Olga89 skrev 2014-11-02 11:14:44 följande:
Och här i Tyskland ser det ut såhär:
- Du får ett vul så fort du ringer till en gynekolog (majoriteten är privata mottagningar) och meddelar att du är gravid. Jag gjorde mitt vursta vul i vecka 5+6. Ytterligare ett i 6+6 och ska göra ett nu på tisdag, 7+6 pga lite blödningar. Jag bad inte ens om det, utan läkaren sjukskrev mig i 2 veckor, det var liksom inte ens värt att försöka argumentera emot.
- Det andra UL gör du vid samma tidpunkt som i Sverige.
- Det tredje UL gör du vid vecka 29-32. Alltså ingår det 3 screenings under hela graviditeten, men det brukar ju som sagt bli ett par stycken utöver det.
Vården är väldigt privatiserad här, för de med en bra sjukförsäkring är det himmelriket att vara gravid i Tyskland! Får se om jag blir ytterligare sjukskriven nu på tisdag, då jag har haft en hysterisk huvudvärk och haft illamående. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att man blir sjukskriven under hela graviditeten här, för vad som i Sverige skulle klassas som små petitess-krämpor.
Nåväl, har bf 17 juni och är så taggad! Kram på er! :)
Jag har själv inte haft några problem under någon graviditet men jag vet att de även här är mycket "givmilda" med extra koll om man känner oro/har några problem. Sjukskrivningar är också väldigt vanligt här. Sedan finns det även mycket privata läkarmottagningar att söka sig till som kostar som ett vanligt läkarbesök + att det är ofta samma läkare som man annars går till ;)
Förut var även det tredje ul senare i graviditeten obligatoriskt här men det har fallit bort som "måste". Men jag vet att det ändå ofta görs.