Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

barn som hamnar i konflikt på skolan, hur hjälper man?

Innan ni vet orsaken (vad säger han själv?) så kan du avtala med din son att han ska lämna en konfliktsituation. Han behöver inte ha rätt eller fel utan börjar det bli bråk så SKA han gå därifrån och säga till en vuxen. Det spelar ingen roll vad anledningen är till konflikten eller vem som är orsak. HAN SKA lämna situationen och uppsöka vuxen. Jag skulle också vara tydlig med mitt barn att vi vet och att läraren kommer att meddela hem omedelbart när något händer. Jag skulle tippa på att han är väldigt medveten om med vilka han lätt hamnar i konflikt med och kan ge exempel på vad som hänt och hur det startat. Var tydlig med att du vet det och att ni måste reda ut det för hans skull. Om jag inte fått vettig respons från mitt barn i det här, om han inte visat att han förstått vad vi pratat om vikten av att lämna en konflikt efter en vecka, så hade jag varit med i skolan en eller ett par dagar.

• Flickan och kråkan

Jag skulle tryckt på honom även vad gäller i vilka han hamnar i konflikt med och hur det ofta startar och fortsätter. Vad han gör och säger. Vad andra gör och säger. De är väldigt medvetna i den åldern, men vill inte alltid berätta. Skola + fritids är en helt annan miljö än förskola. Mycket mer barn, mycket mindre vuxennärvaro. Prata med honom vilka han INTE hamnar i konflikt med. Bra om ni + lärarna kan puffa honom till rätt kompiskrets.

Svar på tråden barn som hamnar i konflikt på skolan, hur hjälper man?