• modsey

barn som hamnar i konflikt på skolan, hur hjälper man?

Vår ena son har sen han började 6 års skolan börjat hamna i konflikter av olika slag ganska ofta. Från att det aldrig hänt på dagis så kommer han hem nu nästan varje dag och berättar något själv eller så berättar personalen om något som hänt.
    Varken de eller vi kan egentligen avgöra om det beror på han som retas och det blir bråk eller om det är så att han hackas lite på.
    Jag vill definitivt stämma i bäcken och vill hjälpa honom att klara ut det här utan att slåss eller bli slagen.
    Men hur?
    Det är en ganska stor skola känner jag spontant där det är blandade åldrar och mycket barn ute på rasterna ( där det här händer), de har rastvakter men jag inser att de aldrig kommer se allt.

• Svar på tråden barn som hamnar i konflikt på skolan, hur hjälper man?
  • Flickan och kråkan

Innan ni vet orsaken (vad säger han själv?) så kan du avtala med din son att han ska lämna en konfliktsituation. Han behöver inte ha rätt eller fel utan börjar det bli bråk så SKA han gå därifrån och säga till en vuxen. Det spelar ingen roll vad anledningen är till konflikten eller vem som är orsak. HAN SKA lämna situationen och uppsöka vuxen. Jag skulle också vara tydlig med mitt barn att vi vet och att läraren kommer att meddela hem omedelbart när något händer. Jag skulle tippa på att han är väldigt medveten om med vilka han lätt hamnar i konflikt med och kan ge exempel på vad som hänt och hur det startat. Var tydlig med att du vet det och att ni måste reda ut det för hans skull. Om jag inte fått vettig respons från mitt barn i det här, om han inte visat att han förstått vad vi pratat om vikten av att lämna en konflikt efter en vecka, så hade jag varit med i skolan en eller ett par dagar.

• modsey
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-20 10:08:25 följande:
    Innan ni vet orsaken (vad säger han själv?) så kan du avtala med din son att han ska lämna en konfliktsituation. Han behöver inte ha rätt eller fel utan börjar det bli bråk så SKA han gå därifrån och säga till en vuxen. Det spelar ingen roll vad anledningen är till konflikten eller vem som är orsak. HAN SKA lämna situationen och uppsöka vuxen. Jag skulle också vara tydlig med mitt barn att vi vet och att läraren kommer att meddela hem omedelbart när något händer. Jag skulle tippa på att han är väldigt medveten om med vilka han lätt hamnar i konflikt med och kan ge exempel på vad som hänt och hur det startat. Var tydlig med att du vet det och att ni måste reda ut det för hans skull. Om jag inte fått vettig respons från mitt barn i det här, om han inte visat att han förstått vad vi pratat om vikten av att lämna en konflikt efter en vecka, så hade jag varit med i skolan en eller ett par dagar.
    det är precis det vi sagt till honom att göra nu.
    Lämna bråket/ situationen direkt och kontakta en lärare. Oavsett hur eller vem som började vad eller om någon kallat honom saker eller gjort något.
    Precis det du skriver att vi inte kan hjälpa honom annars lika bra om han ger igen och slåss.
    Vi provar det ett tag och får så klart gå vidare mer annars.

Skitjobbigt för honom och helt ny situation för oss.
  • Flickan och kråkan

Jag skulle tryckt på honom även vad gäller i vilka han hamnar i konflikt med och hur det ofta startar och fortsätter. Vad han gör och säger. Vad andra gör och säger. De är väldigt medvetna i den åldern, men vill inte alltid berätta. Skola + fritids är en helt annan miljö än förskola. Mycket mer barn, mycket mindre vuxennärvaro. Prata med honom vilka han INTE hamnar i konflikt med. Bra om ni + lärarna kan puffa honom till rätt kompiskrets.

• tundra

Bra råd här tidigare. Men en sak till.

Ta ledigt från jobbet 2-3 dagar och var med på skolan.(Turas om med pappan)

Sitt med vid sidan av och bara observera. De glömmer snabbt att du är där och ingen kan läsa av sonen lika bra som ni föräldrar. Ta på så vis reda på vad problemet är utan att fastna hemma i hypoteser.

• modsey
    tundra skrev 2014-09-20 13:14:05 följande:
    Bra råd här tidigare. Men en sak till.
    Ta ledigt från jobbet 2-3 dagar och var med på skolan.(Turas om med pappan)

Sitt med vid sidan av och bara observera. De glömmer snabbt att du är där och ingen kan läsa av sonen lika bra som ni föräldrar. Ta på så vis reda på vad problemet är utan att fastna hemma i hypoteser.
    vi har föreslagit det men läraren sa att vi skulle vänta lite.
  • strojes

Hur ser skolans likabehandlingsplan ut? De har skyldighet att ha en sådan som ska följas när sådant här händer. 
    Vänd dig till rektorn med dina frågor och funderingar. Det är inte meningen att någon ska ha det på det sättet i skolan. Bättre att ta tag i det på en gång än att vänta och det kanske blir värre.
    Jag tycker du ska vara med en dag i skolan även om läraren vill vänta. Det är jätteintressant att vara med på sitt barns lektioner under en dag och se hur de jobbar i skolan. När det är rast försök att avvakta lite när du går ut så att sonen och hans klasskamrater hinner ut och komma igång och var sedan en "skugga" och iakta deras lek och aktivitet.

På mina barns skola finns en "trygghetsgrupp" som består av rektorn och två lärare (en ganska liten skola så fler behövs inte). Till de kan barn och föräldrar vända sig vid otrygga situationer liknande er och få hjälp med att prata om händelsen och hur man ska gå vidare. Samtal hålls så länge det behövs med berörda parter.

• whitestar

Har haft samma problem med sonen när han började 6- års. Vi jobbade mycket med vad han skulle göra själv, till exempel kom han på att lägga armarna i kors, vända sig bort och räkna sakta till 10 funkade bäst. Då hade båda parter lyckats lugna sig någorlunda så konflikten kunde lösas på ett bättre sätt. Att vända sig till en lärare var oxå nåt vi tryckte på.

Svar på tråden barn som hamnar i konflikt på skolan, hur hjälper man?