• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • liol1973

Många av symptomen låter som mjölkprotein allergi, när du uteslöt det uteslöt du då även soja och alla baljväxter? Proteinet i baljväxter är väldigt likt mjölkproteinet så många mjölkproteinallergiker reagerar på dem också. Är det mp allergi är han antagligen väldigt känslig, och då reagerar man även på spår och kontaminationer. Det räcker tex med att det är fett ränder kvar av smöret i stekpannan i maten du äter för att han ska reagera... :/

Även om det inte är mp tycker jag att du ska begära att få neocate utskrivet som ersättning. Den är hypoallergen och är den som han troligtvis kan tåla. Alla andra ersättningar innehåller ngt som kan ge reaktioner beroende på vilken allergi man har (detta gäller även den andra ersättningen på fria aminosyror så det måste vara just neocate). En hypoallergen ersättning är också väldigt snäll mot tarmen så att den får vila och börja läka. Lycka till!

• Anonym (allergi)
    Anonym (-_-) skrev 2014-12-11 23:14:09 följande:

Lillen har gått ner i vikt.. 9 månader gammal, väger nu 7 kg.. Kommer färskt blod i bajset, men han verkar inte förstoppad. Kanske är reflux trots att vården avfärdar det. Har fört dagbok över sömnen. Mellan 4 - 9 timmar per dygn, alltså inte nätterna, utan även inkluderat vilorna på dagen i den räkningen... Jag gråter för att jag är så trött men lilleman är vaken och gnällig. Ja... Undrar om det blir någon jul här.......

Blod! Hoppas du får någon respons nu av vården, jag hoppas du är där just nu!

Ja du, svägarskan min kom hem från BVC en gång helt svart i ögonen. De hade tyckt hennes son borde sova lite mer för han hade mörka ringar under ögonen. Hon hade blivit lite vansinnig på sköterskorna, för sova var ju vad hon precis som du väldigt gärna ville göra. Barnet visade sig vid 5-6 månader vara extremt allergiskt (tre födoämnen) och är det än i dag som skolbarn. Sömnen blev oändligt mycket bättre men rätt mat.
  • Toodiloo

Hej, ingen bra lösning för dig vill bara säga att jag hoppas det löser sig för er snart, vet vilket helvete det är att aldrig få sova mer än minutrar i sträck under längre tid.
    Färskt blod är aldrig bra, kan vara riktigt allvarligt- åk in akut!! gärna till barnakuten om ni har sån, o sitt där tills du fått hjälp. sjukvården är otroligt bra när man väl kommer "in i rullorna" men kan ta ett tag o komma förbi bvc/VC träsket..

• liol1973

Missade blodet. Åk in till barnakuten på en gång. Visa dem trådstarten och berätta allt du gjort sen dess så att dem får hela bilden klar för sig (vet att det är svårt att berätta sammanhängande när man har sömnbrist och är allmänt utmattad så ta hjälp av det du redan skrivit).

Färskt blod i avföringen är aldrig bra och kan även vara ngt akut. Det är även ett vanligt symptom för obehandlad glutenintolerans och mjölkproteinallergi, men även där är det ett akut symptom som visar att det är bråttom att fixa det bakomliggande problemet. Så åk in på en gång, och se till att du kommer hem med neocate så att du har ngt som barnet med största sannolikhet tål så att skadan på tarmen inte blir ännu värre.

• Anonym (?)

Jag tycker viktnedgången är betydligt mer alarmerande än blodet i avföringen, och bör tas på största allvar. Åk till barnakuten och se till att bli inlagd för ordentlig utredning.

• Anonym (-_-)

Barnmottagningen har tid igen andra veckan i Januari. Dom tycker inte det låter akut. Eftersom han bajsar ca 1 tillfälle per vecka så är det troligtvis så att han är hård i magen och därför det kommer lite blod. Ge mer Laktulos.

Jag förklarar att han ammar, då ska det ju kunna vara normalt att inte bajsa på upp till 2 veckor. Han äter vanlig mat (smakisar) 2-3 tillfällen per vecka och då kommer ju det mesta upp så jag ser inte det konstiga i att han inte bajsar mer.

• Anonym (åk in)

Det du måste göra är att åka in till akuten och inte gå därifrån förrän du fått hjälp. Gör som någon sa och skriv ut den här tråden så har du allt på papper. Nöj dig inte med att de säger att allt verkar ok. Se till att bli inlagd och ordentligt utredd. Ge dig inte förrän det är gjort. ÅK IN NU!

• Mati2

Åk in nu! Din stackars lille pojke har fått den jobbigaste starten i sitt liv, låt inte fler dagar gå förlorade! Säger som den innan. Skriv ut tråden och ta med!

• Eerie

sådär var min knatte när han var yngre också, fram tills jag började ge hen minifom, det var så enkelt att hen var pruttig och det gjorde jätteont, detta fick jag komma fram till själv, bvc nämnde aldrig det som en möjlighet öht.

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.