Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-15 12:20:23 följande:
Så som jag tolkade situationen var det någon (Rataxes?) som kom med den där vanliga invändningen som vi nog alla hört ett antal gånger, där det insinueras att någon som inte håller med en "borde tänka på viktigare saker" eller "skaffa ett jobb" eller whatnot. Underförstått: vi är gnällspikar med för mycket fritid som borde hitta något meningsfyllt att fylla våra tomma liv med. Ett vanligt, men icke mindre rätt fult, retoriskt "knep".
Sånt där brukar rinna av mig.
Du däremot tänder på alla cylindrar och börjar beskriva ditt framgångsrika liv med självgoda kryddor av typen "så jag vill nog inte byta med dig i alla fall". Jag tyckte det var lite underhållande.
Bra, det var liksom meningen. Jag diskuterar för utmaningen och för att det är kul, en hobby sedan 19-års ålder. Jag har få fasta ståndpunkter som värdenihilist och tillvaroagnostiker överhuvudtaget (även om förmågan brister ibland och något i övrigt känns väldigt viktigt för stunden) och jag kan anta och diskutera utifrån vilka ståndpunkter som helst, för utmaningen men framförallt för att prova hur väl vissa tankar håller för prövning (använder diskussion som en slags falsifiering av sak och man får ju massor av infalksvinklar, perspektiv och information i diskussion med andra). Som anarkist finns det även plats för alla i min världsbild, jag vill väcka tankar och inte spela löjliga diskussionsspel för att lobba hit eller dit och som går ut på annat (även om förmågan brister ibland, bla, bla..).
Det är inte direkt så att någon eller ens jag själv har en korrekt och bergsäker bild utav mig - och du märker nog att jag är en slags debattör av rätt dynamisk natur och speciellt om du springer på äldre diskussioner i religionsforumet. Jag bryr mig mest om rätt och fel rent pragmatiskt och kunskapsmässigt - som i det här fallet exempelvis eller angående ekonomi som är min huvudsakliga diskussion i vår andra tråd - resten kan i stor utsträckning kvitta.
Mitt livsmål är att vara helt dynamisk och totalt öppen - inte snickra på någon slags fixerad image i någon form. Det här görs naturligtvis efter förmåga det också. Det är inte verklighet för min del och totalt opraktisk då vi inte kan leva i stöpta former konsekvent i någon större utsträckning ändå i den praktiska verkligheten och i ett dynamiskt Universum. En människa kan handla tvärt emot det mesta den står för i rätt/fel situation och med min inställning så anser jag att man helt enkelt är som mest förberedd och utrsustad för vad som komma skall.
Det här är inte heller något viktigt för mig att få respons på och jag förstår att folk kan se mig som exotisk. Jisses, i över 10 år skrev jag i e-prime och därtill uteslöt alla former utav härledningar till begreppen "jag" och "du". Jag är rätt van.
Är vi klara nu?