Hur gammalt var ditt barn när h*n slutade sova middag?
Hur gammalt var ditt barn när h*n slutade sova mitt på dagen? Hur gick det? Trappade ni ner snabbt eller över en lång tid?
Hur gammalt var ditt barn när h*n slutade sova mitt på dagen? Hur gick det? Trappade ni ner snabbt eller över en lång tid?
Själv är man 20 år och sover fortfarande middag! :)
De flesta var mellan 2 och 2½ år, men en var bara 1½ år. Vi har slutat relativt tvärt, men i början har de sovit middag någon dag i veckan ändå.
Haravrit olika med alla barnen. Min äldsta, en grabb, sov nog middag till han var 3,5-4 år, dottern som kom efter har alltid varit ett energiknippe och slutade sova middag mellan 1,5-2 år, 3an har precis slutat sova middag och han fyller 3 om 1,5 månad. Lilla 4an sover fortfarande middag och hon är 16 månader. Ibland sover hon bara en halvtimme och klarar sig hela dagen och ibland sover hon upp till 1,5 timme.
Givetvis blir det att man trappar ner en stund innan och ser hur barnet påverkas av att sova mindre. För våra barn har det varit mkt att man märkt att de inte somnar på kvällen. Nummer 2, energiknippet kunde man få natta i 2-3 timmar och då kändes det som nu får det vara nog med middagssovandet.
Varan son ar 16 manader och vi haller precis pa att ga fran 2 tupplurar per dag till 1 per dag.. Nar vi korde 2 st per dag sa vagrade han sova forran 23.00... Nu tar han en tupplur kring 11.00-12.00 sen far vi kampa for att han ska vara vaken tills 18.30-19.00 sen sover han som en liten gris tills 7-8 varje morgon. Perfekt!
Ha ha, här tar man i...
Nåja, svärmor njuter och har det oförskämt fint i sin härliga övertidsperiod. Piggare 73-åring har jag aldrig sett. Reser utomlands flera gånger om året, jobbar hårt med både hus och trädgård och rumlar runt med barnbarnen. Lever man så behövs inga piller och operationer.
Hon slutade själv vid bra precis tvåårsdagen, det var bara att ge upp.
Min äldsta kunde lätt sova middag sista året på dagis (5-6 år). Han har mycket sömnbehov. En yngre sluta när hon var 2,5-3 år
Äldsta slutade sova regelbundet kring 2,5 år men det hände väl ända upp till 3 år att han sov ibland dagtid. Yngsta är 3 år 2 mån och han sover sällan hemma då vi är lediga, men sover på dagis. Han somnar sittande vid matbordet där så det är svårt att förhindra att han sover. Det brukar bli 30-45 minuters sömn. Om han sover dagtid somnar han kring kl 20-20.30 på kvällen. Sover han inte dagtid så somnar han för natten mellan kl 18-19. Så vi är väl i något slags gränsland. Han får väl sova så länge det är uppenbart att han måste det.
Äldsta fick lov att sluta när han var ca 1,5. Innan dess fick han sova max 30 min, annars var han uppe till 22-00. Lillebror är 20 mån och det börjar bli dags att minska lite, iallafall när han inte är på dagis.
Vi slutar ganska tvärt, men om de behöver får de såklart sova en stund, framförallt på dagis där de gör av med mer energi. :)
Äldsta var 2 år + 3 månader. Vi borde ha plockat bort vilan lite tidigare. Mellan var 1 år och 10 månader. Får se hur det blir med yngsta. Skulle tippa på att det blir runt 2 för hans del också. Ingen av dem har gått i förskola i den åldern.
Tack fär alla svaren! Sonen fyller snart 3 år o sover så gott som alltid middag en timme mitt på dagen.