Hur gammalt var ditt barn när h*n slutade sova middag?
Jag röstade på 2,5-3 år.
Sonen lutade sova middag när han var ganska precis 2,5 år, men han hade lätt kunnat fortsatt sova middag till 3-års åldern - kanske till och med längre än så.
Jag tog bort sovstunden då han för det första klarade av att vara vaken en hel dag utan att sova middag, och somnade då kring skaplig tid om kvällarna (tidigare blev kvällsläggningen sen). Men den främsta anledningen var för att vi precis hade flyttat till en helt ny stad och jag ville att sonen skulle lära känna barnen i området och att vi skulle skapa oss ett fint kontaktnät innan vardagen drog igång (jag var hemma med sonen på den tiden).
Hade han gått på förskola så hade han förmodligen fått ha kvar vilan. Men inte längre än till 3,5- max 4-års ålder.
Men nu var ju jag som sagt hemma med honom, så vi hade lugna dagar och kunde vila lite med bokläsning i samband med mellisen mitt på dagen. Det tog max en halvtimma, medan läggning och sovstund ibland tog uppemot 2,5 timmar. Då missade han lekarna med kompisarna på området. Och vår lilla mellisvila var tillräcklig.